Gå til innhold

p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor bruker man p-piller? For å slippe å bli gravid, eller finnes det flere årsaker?

Anonym poster: e73dbf97c2fa31a7bb584e3091225d8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Primært for prevensjon og for å få en regelmessig mens, men det finnes også noen typer p-piller som gir mindre mens smerter og mindre kviser.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg har flytte tråden din hit til Kropp og Helse.

Dette da jeg tror du vil få mer utfyllende svar her enn i forum for seksualitet.

Lille-pus (mod)

Skrevet

De fleste p-piller er primært et prevansjonsmiddel, men mange av disse kan ha positive bivirkninger som for eksempel: lindring av hudproblemer (kviser, nupper, fet hud ol.), mindre menssmerter og noen mister vekt (men er vel mer vanlig å gå opp i vekt). Regelmessig mens er også fint å få :)

Personlig bruker jeg p-piller hovedsakelig pga at jeg får mindre menssmerter. Dette har alltid vært hovedårsaken til min bruk, prevansjonen er en "bonus" for meg. Min venninne bruker p-piller (eller mini-pille) kun pga at hun får mindre kviser av de.

Men p-piller bør vanligvis være et prevansjonsmiddel først. Man kan aldri vite hvordan ens egen kropp vil reagere på pillene, men prevansjonsmessig skal de funke for de fleste (forutsatt rett bruk).

Skrevet

Jeg gikk på de i tenårene før jeg trengde de som prevansjon, fordi de reduserte blødningene og ga betydelig mindre smerter. Deretter gikk jeg på de noen år som prevansjon.

Når jeg er ferdig med å prøve å bli gravid vil jeg begynne på dem igjen. Ikke som prevansjon, men fordi jeg har det bedre på pillen. Da har jeg kun blødning 3-4 ganger i året, jeg har mye mindre blødninger, og mindre pms/smerter. P-pillene reduserer også kreftrisikoen, så for de som ikke er i risikogruppen for blodpropp har pillen en positiv helsegevinst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...