Gå til innhold

Symaskin fra Ikea....erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst på symaskin,men har ikke sydd siden barneskolen og da var jeg ingen racer på det akkurat......men ønsker nå å kjøpe meg en symaskin.....tenker kun til enkle oppgaver som å sy i sengetrekk som har revnet....tøybleieinnlegg,kant rundt vaskekluter jeg skal lage av gamle t-skjorter osv.....så jeg trenger ikke noe avanserte greier....har noen erfaring med den fra Ikea? Eller bør jeg legge litt mer penger i en annen maskin?

Har du noen andre maskiner å anbefale som ikke koster fletta?

Blir veldig glad for innspill :)

Skrevet

Siden du lurer på symaskin fra Ikea, så har du vel ikea i nærheten? Du kan nå prøve symaskina selv der nå, se Tekstileriet - http://livethjemme.ikea.no/

<br /><br /> Anonym poster: 4e0ac46a98b5378dcbe6579bc4ca64b8

Skrevet

Dette lurer jeg også på! Hadde vært greit med en billig, men ok sak :)

Skrevet

Det kommer litt an på hva dere mener er billig, men det finnes flere maskiner fra kjente symaskinprodusenter som ikke koster skjorta.

Hva med f.eks. Janome 920 Jubileum til 1795,-? (http://www.symaskiner.no/subdet3.htm) Den har en del sømmer, også elastiske, så man kan bruke den om man finner ut at man vil sy litt mer enn det man kanskje hadde tenkt.

Anonym poster: b8c36e6abef69b25ff2e76098d864e01

Skrevet

Bare du ikke velger aeg fra elkjøp så går alt bra. Fyttigrisen, må ha kjøpt en såkalt mandagsmaskin som det bare er trøbbel med, dårlig på alle områder.

Har lurt på Singer på Coop medlem til medlemstilbud 1890 koster 3300 uten medlem.. men foreløpig avventer.

Noen som har erfaring med Singer av de billigere sortene? ser jysk har til 1200 og europris til 900

Skrevet

Bare du ikke velger aeg fra elkjøp så går alt bra. Fyttigrisen, må ha kjøpt en såkalt mandagsmaskin som det bare er trøbbel med, dårlig på alle områder.

Har lurt på Singer på Coop medlem til medlemstilbud 1890 koster 3300 uten medlem.. men foreløpig avventer.

Noen som har erfaring med Singer av de billigere sortene? ser jysk har til 1200 og europris til 900

jeg har singer. men jeg fikk den gave for noen år tilbake så er usikker på akkurat hvilken prisklasse den ligger i . men den fungerer utmerket ennu,etter alle disse årene.( har vel hatt den rundt 5-7 år).

Skrevet

jeg syr på ikea maskinen. hadde ikke råd til noe annet da jeg kjøpte den, men sparer til en ny med litt bedre kvalitet. Symaskinen er helt grei å sy på og har det du trenger av sømvalg når du skal begynne å sy. Den bråker en del men det gjør ikke noe for min del.

Skrevet

Singer har tidligere vært et veldig bra og populært merke, og det har vært i mange år, men de siste årene har de blitt billigere og moren min sier de er blitt dårligere. Men hun er en hyppig syer så den er helt sikker god for de som syr i ny og ne =)

Skrevet

Hørte fra de som kjøpte en IKEA-maskin for å legge opp bukser osv, at den maskina har litt problemer med å sy gjennom tykkere stoffer.

Men at ellers var den grei til å sy i tynnere stoffer, som IKEA sine metervarer til å sy gardiner av olign.

Det jeg lurer på er imidlertid hvem det er som har samebåndsarbeida under helsefarlige forhold med kynisk kontrakt, for å produsere SÅ billige symaskiner for IKEA.... :roll:

(Men det lurer jeg i grunnen alltid på, når man får skitbillige kjelesett og andre ting, derfra.)

Skrevet

Jeg har den fra IKEA og er fornøyd. Har heller ikke sydd siden ugdomsskolen og skulle bare ha en maskin til hobbybruk/enkle ting. Har sydd en del sengetøy og putetrekk o.l. og det har gått strålende. Den er jo ikke noen komplisert maskin, men det var vel heller ikke det du etterlyste..

Jeg synes den er helt topp til enkel hjemmesying (selv om den sliter litt med veldig tykke bretter o.l, ja) og absolutt verdt 500kr!!

:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det jeg lurer på er imidlertid hvem det er som har samebåndsarbeida under helsefarlige forhold med kynisk kontrakt, for å produsere SÅ billige symaskiner for IKEA.... :roll:

(Men det lurer jeg i grunnen alltid på, når man får skitbillige kjelesett og andre ting, derfra.)

Her er et skriv som omhandler bittelitt om dette:

http://www.ikea.com/...g_og_miljo.html

Endret av Fanteria
Skrevet

Når det gjelder å sy gjennom tykke stoffer, som noen nevner her, så tipset noen meg om at det finnes egne synåler for jeans, siden jeg iallefall trøbler å legge opp disse buksene så hjalp disse nålene på det, er det også prøvd på Ikeamaskinen?

Skrevet

Mulig Singer har tapt seg, men ennå tror jeg det vil lønne seg å heller spytte i en tre-firehundrelapp ekstra, og få en mer solid og litt større maskin, som også takler litt mer, og varer mye lenger. Drar man den først i hus, så blir den jo brukt.

Nå vet jeg ikke hvordan IKEAs maskin takler blindsøm og tykke jeansstoffer. Men jeg innbiller meg at den vil tape seg fortere. Det blir som med bordmiksere. To kan se like ut, men det er den med plasttannhjul er den som bukker under når den får smake sin første grove rugdeig. Det verste som kan hende den med drev av metall, er at den går så tregt at den nesten stopper, en stund.

Skrevet (endret)

Her er et skriv som omhandler bittelitt om dette:

http://www.ikea.com/...g_og_miljo.html

Med all respekt å melde: Den rapporten der omhandler de billige tekstitilene IKEA selger, og sier ingenting om arbeidsforholdene til de som jobber hos IKEAs underleverandører.

En symaskin til 598; kr kan UMULIG ha blitt produsert av folk som får andstendig timebetaling.

Ei heller et grytesett av aluminium i fem deler til 69; kroner eller ei taklampe til 45;- ...

Edit: Det går bare ikke an å produsere så bilige varer uten at noen andre et annet sted i verden har betalt den reelle prisen for at vi i de rike landene skal få billige varer an mass.-

Endret av Maruu
Skrevet

Hørte fra de som kjøpte en IKEA-maskin for å legge opp bukser osv, at den maskina har litt problemer med å sy gjennom tykkere stoffer.

Men at ellers var den grei til å sy i tynnere stoffer, som IKEA sine metervarer til å sy gardiner av olign.

Da håper jeg ikke du handler på kid o.l.. Jobbet på lagret til en av de, da fikk vi oversikt over innkjøpsprisene dems, altså inn på lageret. De store badehåndklene som koster 399 e.l. kom inn til dem for 7,20, var påskepynt også når jeg var der, flere av lystestaker, figurer og annet påskepynt som gikk ut av butikken for 2-500 kr kostet mellom 1-30 kr inn.Kluter til 39 kr kom inn for 0,60 o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...