Gå til innhold

treningsenter VS hjemmetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trener dere hjemme/ute eller på treningssenter? :)

vil veldig begynne på treningsenter for å få litt ordentlig styrke trening, men vet ikke om det er verdt pengene. Dere som trener på senter. Bruker dere det mye og er det verdt å betale for det?

Anonym poster: 503a5f57f05bfaaa9cae4c253df23d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker senter mye i perioder. Om det lønner seg for deg kommer jo ann på hva du liker å trene, og om det gir deg mer motivasjon og treningsglede å trene på senter.

Jeg foretrekker å løpe ute, eller ta en skitur i marka. Men ofte er været for dårlig, eller tiden strekker ikke til. Da er det veldig greit å ha tredemølla eller gruppetimer tilgjengelige. Og så bruker jeg senter for styrketrening. Men nå når jeg har trent noen år og lært meg mer om øvelser og effektivitet bruker jeg nesten ikke apparater lenger. Jeg bruker egen kroppsvekt eller handvekter/stang når jeg trener styrke, og sånn sett er jeg ikke avhengig av sats for å trene styrke.

For meg lønner deg seg absolutt. Det gjør det lettere å komme seg på trening, og gir meg muligheter i forhold til spennende timer.

Skrevet

Ja takk, begge deler. :D

Gjest Katten.
Skrevet

Treningssenter gir, ihvertfall meg, mye mer motivasjon til å pushe meg selv, være effektivt og ta meg tiden til å gjøre alt korrekt.

Skrevet

Trener hjemme. Har egen mølle. Herlig.

Skrevet

Trener på senter og det er verdt hvert et øre. Jeg har en veldig god treningsveileder som justerer treningsprogrammet mitt med jevne mellomrom og følger meg opp på intervalltreninga. Jeg liker også å løpe ute, men jeg synes det er mer forpliktende å dra på trening på senteret + at det er mange treningskompiser der nede :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Trener styrke på senter og jogging ute. Kan finne på å trene styrke hjemme også, da jeg ikke trenger apparatene. Men da gir jeg meg fortere også. På senteret så MÅ jeg ta i litt ekstra og være der så lenge som mulig.

Skrevet

Treningssenter er så absolutt valuta for pengene! God oppfølging, riktig utstyr og mer motivasjon :)

Skrevet (endret)

Har prøvd både hjemme og på senter. Har funnet ut at det er billigere med et ubrukt hjemmeapparat enn et ubrukt sentermedlemsskap!

Når jeg er motivert, så får jeg trent mer hjemme. Det er ikke så lett å få tid til å stikke på treningssenter. Om man har venner i nærheten som man kan trene sammen med, så er det jo et pluss med senter.

Endret av Jade
  • Liker 2
Skrevet

For min del er treningssenter gull. Har prøvd å trene hjemme, men klarer ikke pushe meg selv noe særlig. Blir fort smålei, og går heller og lager meg en kopp te. Om jeg i hele tatt kommer i gang.. hehe.. Da er det bedre å ta på treningstøyet, gå ut døra, gå og trene, og komme hjem igjen.

Tok forresten noen knebøy hjemme for noen mnd siden. Bestemte meg for å ta 100 stk (husker ikke helt.. men var noe sånt...) på en dag. Tipper jeg tok 20 stk 5 ganger med flere timer mellom. Fikk sykt gangsperr og var veldig stolt over meg selv som faktisk gjennomførte en treningsplan hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trener hjemme. Jeg har investert i ordentlig utstyr, det må man nesten for å få ordentlig utbytte av treningen. Jeg trener med frivekter, og da er det ikke så mye utstyr og plass man trenger. Ordentlig knebøystativ med sikkerhetspigger så man kan ta både benkpress og bøy uten spotter uten fare for liv og helse. En benk. Vektstenger og skiver. En kroppshevingsstang. Matte på gulvet.

For meg er dette MYE bedre enn studio. Og MYE billigere...

Jeg sparer mye tid, ettersom jeg ikke trenger reise til og fra studio, og jeg kan faktisk slenge middagen i ovnen mens jeg trener, så det bare er å sette seg til bords når jeg er ferdig.

Jeg sparer tid på at jeg slipper vente på at utstyr blir ledig, og jeg slipper å lete etter utstyr folk har satt fra seg feil steder...

Jeg har faktisk -bedre- utstyr hjemme enn de hadde på studioet jeg trente på en stund. Der fikk de dilla på maskiner og kabler, og hadde ikke knebøystativ, bare smith... Neitakk.

Jeg slipper forholde meg til andre folk, og radio...

• Liker 4
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg har gått på treningssenter før, og har tenkt å begynne med det nå igjen, siden det nærmer seg høst og jeg har kuldeallergi. Jeg trener da ca. hver dag, og det lønner seg i forhold til kampsport som både er dyrere og rundt en-to ganger i uka. Jeg skal betale 2900 for 1 år på treningsstudioet i den byen jeg bor i nå. I den byen jeg bodde i da jeg trente på studio sist, betalte jeg 500 i måneden og var ekstremt fornøyd :)

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg foretrekker å trene hjemme. Sparer tid, også slipper jeg å føle meg beglodd av svette mannfolk :P

Skrevet

Jeg kunne nok ikke klart meg uten abonnement på treningssenter.

Jeg bruker relativt mye av mitt sparsomme budsjett (450 per mnd) på å trene, og for min del er det verdt det. Jeg får brukt de tyngste vektene som jeg aldri ville hatt plass til hjemme (og aldri hadde giddet å prioritere plass til heller), og løpt hele året uansett vær og vind. Jeg trives på senteret, og føler at det er der jeg får "gjort greia mi" løper en del hvis jeg er utenfor senterrekkevidde (feks. På hytta eller på ferie), men det blir ofte dårlig med styrketreningen. Jeg synes det er knotete å finne plass, og mister ganske fort piffen, og selv om en får trent en del muskelgrupper med kroppsvekten, så hjelper jo ikke det på store muskelgrupper som lår/rumpe. På senteret føler jeg at tiden er konsentrert: jeg drar der med ett mål, og går rett på sak uten å henge rundt eller la meg distrahere av ting som at klesvasken burde henges opp.

Det eneste jeg ikke liker, er at senteret mitt er typ "fancy" slik at jeg har masse fasiliteter, som gruppetimer og dårlige styrkeapparater jeg aldri bruker inkludert i prisen, men jeg velger å heller betale litt ekstra for beliggenhet og åpningstider, selv om jeg nok kommer til å bytte til noe enklere hvis jeg flytter til et sted hvor det er i nærheten.

Men for all del: om du føler at det funker å trene hjemme, så er det jo bare å fortsette. Selv hadde jeg nok stagnert om jeg ikke hadde senter.

• Liker 1
Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg kunne nok ikke klart meg uten abonnement på treningssenter.

Jeg bruker relativt mye av mitt sparsomme budsjett (450 per mnd) på å trene, og for min del er det verdt det. Jeg får brukt de tyngste vektene som jeg aldri ville hatt plass til hjemme (og aldri hadde giddet å prioritere plass til heller), og løpt hele året uansett vær og vind. Jeg trives på senteret, og føler at det er der jeg får "gjort greia mi" løper en del hvis jeg er utenfor senterrekkevidde (feks. På hytta eller på ferie), men det blir ofte dårlig med styrketreningen. Jeg synes det er knotete å finne plass, og mister ganske fort piffen, og selv om en får trent en del muskelgrupper med kroppsvekten, så hjelper jo ikke det på store muskelgrupper som lår/rumpe. På senteret føler jeg at tiden er konsentrert: jeg drar der med ett mål, og går rett på sak uten å henge rundt eller la meg distrahere av ting som at klesvasken burde henges opp.

Det eneste jeg ikke liker, er at senteret mitt er typ "fancy" slik at jeg har masse fasiliteter, som gruppetimer og dårlige styrkeapparater jeg aldri bruker inkludert i prisen, men jeg velger å heller betale litt ekstra for beliggenhet og åpningstider, selv om jeg nok kommer til å bytte til noe enklere hvis jeg flytter til et sted hvor det er i nærheten.

Men for all del: om du føler at det funker å trene hjemme, så er det jo bare å fortsette. Selv hadde jeg nok stagnert om jeg ikke hadde senter.

Hva mener du med at man ikke får trent rumpe og lår med kun egen kroppsvekt? Jeg har ikke noe problem med det. Legger på en vekt eller to på 5-6 kg til sammen om øvelsen i seg selv blir for enkel.

Men, er du veldig sterk og mine øvelser blir for enkle for deg så forstår jeg hva du mener.

:)

Skrevet

Jeg trenger senteret for å holde motivasjonen oppe. Blir fort lei av hjemmetrening og er altfor flink til å droppe treningsøkter til fordel for annet om jeg skal trene hjemme..

Jeg må nesten ha et sted å dra til for å gjennomføre det rett og slett. Trener der 2-4 dager i uka i tillegg til 1-2 kvelder med håndball. Jeg liker at det er andre folk rundt meg når jeg trener egentlig. Ikke for at jeg absolutt må vise meg fram, men fordi det gir meg mer motivasjon og er med på at jeg presser meg selv enda litt mer. Jeg "kan" egentlig bare gå ut døra og løpe i skogen og langs grusveier utafor inngangsdøra hjemme, men jeg hater det! Kjører heller 15 min til et annet sted for å løpe der hvis jeg skal løpe ute;p Hender også at jeg først tar en 30 min løpetur og kjører opp til senteret og trener styrke etterpå... For min del er det absolutt verdt pengene, da jeg får en grei pris gjennom arbeidsplassen min;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet utrolig mot senteret, fordi de aller fleste stedene (spesielt Elixia og Sats) er så sykt overprisa.

600 kroner i måneden er mye penger for å bruke noen apparater, så da bør du være helt sikker på at du går dit minst et par ganger i uka.

Her jeg bor er det heldigvist et sted som har både svømmehall og basic treningsstudio til ca 300 kroner måneden. Det er ikke saltimer, men du får opplæring i apparatene før du bruker dem, samt veiledning underveis.

Mitt råd er definitivt at hvis du skal trene i studio; ikke bind deg til 12 måneder og få en mnd gratis, for da er risikoen skyhøy for at du blir støttemedlem.

Opprett heller et abbonement uten binding, og tren i de hardeste vintermånedene.

• Liker 1
Skrevet

Om jeg så bare trener på SATS 2 ganger i måneden er det helt klart verdt bedre helse og mer overskudd, ja. Min erfaring er at det er mye, mye lettere å trene tungt på treningssenter enn for seg selv. Alt er lagt til rette for deg, det er lett å øke motstand gradvis, trene mange ulike muskelgrupper etc. Litt vanskeligere å bare hoppe opp av sofaen og skulle ta noen situps, pushups og bruke noen vekter 2-3 timer i uken.

Anonym poster: 800aab4367ee06f272131c62dc6d5ae6

Skrevet

Trener både hjemme og på senter, jeg =) Liker å sykle nå på sommeren, selv om det ikke blir så mye som jeg hadde ønska med det møkkaværet som er nå.

Liker å trene styrke på senteret, hadde aldri gjort det hjemme om jeg ikke hadde hatt samme utstyret. Men så trener jeg til 150 kr. mnd. på et relativt nytt sted med tilgang på mange forskjellige timer. Ordinær pris der er vel 300 i mnd, er jo ikke akk dyrt det heller!

Skrevet

Hjemmetrening. Jogger ute i naturen eller treningdsDVDer innendørs.

Bare å ta på seg sko og sette i gang. Savner ikke å bruke en evighet på å komme frem og tilbake til studioet, kjedelig musikk, masse folk og flere tusen i året,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...