Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette plager meg så utrolig mye, og ødelegger livskvaliteten - tro det eller ei.

Jeg er 18 år (et år igjen på vgs), og har dermed to måneder sommerferie. I ferien har jeg gjort mye (utenlandsturer og sommerleir). Allikevel har jeg lange perioder der jeg bare er hjemme uten å ha en plan for dagen.

De dagene jeg bare er hjemme, snur jeg døgnet fullstendig på hodet.

I går var jeg ikke trøtt før klokka 03.00. Det hjelper ikke å legge seg 23.00, jeg får uansett ikke sove. I dag sov jeg til klokken 15.10. Jeg satt vekkeklokka på 10.45, men jeg klarte virkelig ikke å stå opp. Var så trøtt. Kroppen min sier ifra at den trenger mer søvn, da er det grusomt å stå opp. Jeg klarer ikke, fordi jeg vet at jeg ikke må. Skal jeg på skolen, eller har en avtale med noen, så vet jeg at jeg må, men når jeg bare skal være hjemme, har jeg ingen motivasjon for å stå opp til fornuftig tid.

Det blir en ond sirkel.

Jeg kan sikkert prøve å legge meg 22.00 i dag, men jeg får garantert ikke sove.

For noen dager siden, skulle jeg prøve noe "lurt". Jeg døgnet, slik at jeg da skulle være trøtt til fornuftig leggetid (22-23). Det resulterte i at jeg fikk et så kraftig underskudd på søvn, at jeg måtte ta igjen to netter med søvn. Jeg sov helt til klokken 14.00 neste dag.

Seriøst, hva skal jeg gjøre? Jeg blir gal. Jeg får ingenting uten av dagene, fordi jeg sover så lenge.

JEG KLARER BARE IKKE Å STÅ OPP NÅR JEG ER STUPTRØTT. VILJESTYRKEN ER IKKE DER. selv om jeg NÅ sier at jeg SKAL klare det, vet jeg at jeg er helt i koma i morgen tidlig ved 9-10 tiden....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor du hjemme eller med noen?

De kan jo hjelpe deg opp om morgenen

Ellers så Er min erfaring at om man vil ha tilbake døgnrytmen så gjelder det å være aktiv på dagtid.

Gjør mye, slit deg ut, gå en god tur om kvelden - gjerne avslutt dagen med en dusj og legge seg i ren seng (husk at rommet burde være ryddig og ha god luft - det hjelper)

Legg deg så relativt tidlig, gjerne kl 22

Ligg i 20 minutter og har du ikke blitt noe trøtt da så står du opp.

IKKE se på TV, data, mobil eller lignende

Legg deg så igjen etter en liten stund og ligg i 20 minutter

Fortsett slik til du sovner

Gjenta dette hver kveld slik at du får fortalt kroppen din at nå er det kvelden.

Blir også kanskje litt enklere nå som det begynner å blir mørkt tidligere.

Om du MÅ ha noe å drive med slik som jeg må, så er lydbok helt fantastisk. Det må være en god fortellerstemme og da kan jeg sovne nesten med en gang :)

Gjest janne89
Skrevet

Det eneste er og rett og slett sette på vekkeklokka og legge den vekk fra senga sånn at du må ståopp for og slå den av. Det eneste som hjelper er og stå opp tidlig

Skrevet

Jeg forstår det sånn at dette er et problem du bare har hatt nå i ferien? Da må du nok bare være streng med deg selv, og stå opp til samme tid hver dag fremover uansett hvor trøtt du er.

Dersom dette er noe som har vart lenge, er det nok dessverre ikke like lett å fikse det.

Anonym poster: 817183904b390c670bb201105359d091

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...