Gå til innhold

Trøblete hofteleddsbøyer


Cherie

Anbefalte innlegg

Hei

Er det flere her inne som har opplevd smerter i hofteleddsbøyeren/bøyerene når dere løper? Jeg har begynt å få det i min venstre. Jeg lurer på hva det kommer av. Tror ikke det er en betennelse da den ikke blir verre. Jeg kan løpe ei økt om dagen og helst ikke så mye som en mil. Det ser ut til å bli verre når jeg løper på mølle.

Kan det ha noe med løpesettet å gjøre? Sko? Jeg løp jo minst like mye før sommerferien, men det er nå etter sommerferien dette har kommet og jeg har ikke hatt mer en en ukes opphold fra springing gjennom sommeren så det er ikke det heller

Noen som har tips til hvordan jeg kan unngå dette. Jeg er blitt veldig glad i å løpe og synes ikke noe om denne begrensningen ....

Setter pris på tips/råd og erfrainger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det, i mitt tilfelle var det betennelse. Var hos fysioterapeut som er spesialisert på den typen idrett jeg driver med, og fikk beskjed om å ise ned og etterpå smøre på tigerbalsam to ganger pr dag. Det hjalp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det, i mitt tilfelle var det betennelse. Var hos fysioterapeut som er spesialisert på den typen idrett jeg driver med, og fikk beskjed om å ise ned og etterpå smøre på tigerbalsam to ganger pr dag. Det hjalp! :)

Du slapp å gå på medisin og hvile? Må du gjøre dette hver gang, eller var det i en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slapp å gå på medisin og hvile? Må du gjøre dette hver gang, eller var det i en periode?

Slapp medisiner, ja. Hadde ikke mulighet til å hvile den perioden, så det gjorde jeg heller ikke :P Iset ned og smørte på tigerbalsam to ganger per dag (etter trening + kveld. Trener du mer enn en økt kan det være lurt å gjøre det etter alle økter, har du treningsfri kan du gjøre det morgen). Gjorde dette ca to uker, tror jeg det var. Jo, og trente mye bevegelighet i muskelgruppene rundt (men ikke direkte hofteleddsbøyeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle tatt en prat med naboen min. Hun er jo fysioterapaut

Ja, det kan du jo gjøre :)

Men anbefaler å snakke med leger/fysioterapeuter som her peiling på idrettsskader og behandling av disse. De fleste andre sier "hvile", nemlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Samme problem her. Betennelse. Men droppa medisiner (tåler de ikke uansett). Hvile var det som skulle til. Og droppe all løping på flata. Så nå løper jeg stort sett bare i skogen for å styrke hofta igjen. Og trener hoftene og beina med styrke og balanse for å takle løpingen bedre. Løping i nedoverbakker er drepen, så da går jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale alle som blir henvist til fysio og heller dra til naprapat, i det minste for å prøve det. Jeg må si jeg syns det er litt merkelige råd og behandlinger dere får her. Bare masse bjørnetjenester slik at dere skal føle dere kurert og neste pasient kan komme inn og fylle statstøttekvoten.

Smøre med tigerbalsam løser ikke problemet, det fjerner symptomene.

Løpe på annet underlag, unngår problemet, men gjør deg ikke i stand til.

etc.

Får du betennelse i hofteleddsbøyerne(hvilken?) så er det mest sannsynlig en kompinasjon av muskelsvakhet(i sete, bakside lår og mage) kombinert med stram musklatur i hofteleddsbøyerne. Det er typisk for jenter da de har litt fremovertiltet bekken, men også generelt for alle som sitter mye i løpet av dagen.

Kuren er styrketrening på svak musklatur og behandling(massasje, stretching) av den stramme. Logisk nok. Utover dette så er det mange individuelle funurligheter som kan være bidragsyter til problemet, men som naprapater generelt er flinke til å oppdage, kanskje sitter problemet et heelt annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Nå tror jeg ikke at det kan ha med svak musklatur å gjøre når det plutselig dukker opp etter MYE løping siste 7-8mnd. Jeg trener styrketrening på hele kroppen minst 4 ganger i uken. Det er litt vanskelig å kjenne akkurat hvor smerten ligger, men det er et sted inne i venstre hofte/øverste del av lår .. lyske .. ett eller annet sted. Kjenner det når jeg løper både i bakke ( kanskje særlig da i grunn), på mølle, når jeg tar sit-ups og når jeg skal ha på meg sko, flytte foten inn i bilen ..etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ultima : Kuren er styrketrening på svak musklatur og behandling(massasje, stretching) av den stramme.

Nå vet jeg ikke hva slags styrketrening du bedriver - men du bør jo trene kjernemuskulatur og øvelser for hoftepartiet. Du kan ha muskulatur men hvis den er ujevnt fordelt kan du få belastningsskade. Får du vondt på en side er det jo sanns. svakere muskulatur på en side av kroppen.

Snakker litt av erfaring. Jeg er veldig mye svakere i venstre side. Har trent mye stabiliseringsøvelser MEN skjønte etterhvert at jeg ikke alltid stabidliserte bekkenet riktig og ikke alltid brukte de indre musklene men de rundt.

Har også litt stramme hofteleddsbøyere og generell stivhet i kroppen. Dette vil stretching e.l. hjelpe mot.

Vil absolutt anbefale deg å gå til naprapat,fysio , man.ter , refleksolog e.l. - gjerne noen med peiling på idrettsskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Trenger ikke henvisning til naprapat. De faller under "kvakksalverloven" og er derfor private. Jeg har selv bare gode erfaringer med naprapat.

Når jeg sier man skal endre underlag, så er det for å styrke istedet for å løpe montont. Løpe i skogen med variert terreng har vært helt gull for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel til lege for å bli henvist da antar jeg...

Da blir det hvertfall billigere - men man må vel vente ganske lenge for å få time. Finnes jo private man kan gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke henvisning til naprapat. De faller under "kvakksalverloven" og er derfor private. Jeg har selv bare gode erfaringer med naprapat.

Når jeg sier man skal endre underlag, så er det for å styrke istedet for å løpe montont. Løpe i skogen med variert terreng har vært helt gull for meg.

Ja, variasjon av underlag er en fordel om man løper mye, mest med tanke på overbelastning. Asfalt er lik mye juling for kroppen og de fleste mosjonister er IKKE skikket for dette. Jogging er en aktivitet som setter store krav til styrke, og egentlig et stykke opp på en progresjonskala. alikevel så er jogging "for alle" i norge, akkuratt som melk og brød.

Naprapater har et MYE bredere spekter, og er en kombinasjon av flere proffesjoner, det nærmeste du kommer er osteopat. Det at det er dyrt er en fordel, og mitt intrykk fra naprapater jeg kjenner er at de ikke ønsker å bli statstøttet, ofrdi det går veldig utover kvaliteten i arbeidet. Logisk nok når det da settes krav til antall kunder pr. dag hvilket er ganske høyt. Da ender man opp med quick fixes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ising og slikt fjerner selvfølgelig ikke årsaken til problemet, men det hjelper på symptomene. Man skal forøvrig IKKE drive bevegelighetstrening på betent muskulatur. Rolig uttøyning av varm muskulatur er derimot greit, men skal ikke jobbes for bedre bevegelighet så lenge man har en betennelse.

Veit det er litt "dårlig skikk" å dra opp hva TS har skrevet i andre tråder, men:

Ser av andre tråder at TS slanker seg (?), ihvertfall at hun spiser lite mat i forhold til hva man trenger og trener ganske mye. Det er oppskriften på belastningsskader og betennelser, så det er antakelig grunnen til at du har vondt. Holder fast ved at symptomatisk behandling er best om du vil fortsette å løpe, men anbefaler selvfølgelig også at du spiser nok mat til at musklene dine klarer reparere seg selv etter at du har trent! Men, det er ikke rart du har vondt. Ising og tigerbalsam hjelper mot smertene, tren bevegelighet på muskulaturen rundt.

Og et lite PS! Ising hjelper til med å behandle skaden også ;) Stopper nedbrytelsesprosessen etter trening. Tigerbalsam fører til økt blodgjnnomstrømning - bra for betennelser. Så det er ikke utelukkende symptomatisk behandling.

Endret av cornflake_girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slanker og slanker.. joda jeg har gått ned MYE og det har jeg trengt, men jeg har da ligget i energiunderskudd lenge. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det kommer nå....

Jeg holder på å spise meg opp igjen nå da.. med den berg og dalbanen det fører med seg sånn rent vektmessig..... 1300 nå... gjort det halve uka. 1400 på mandag. Men ærlig talt så sliter jeg nesten med å få inn nok mat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanker og slanker.. joda jeg har gått ned MYE og det har jeg trengt, men jeg har da ligget i energiunderskudd lenge. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det kommer nå....

Jeg holder på å spise meg opp igjen nå da.. med den berg og dalbanen det fører med seg sånn rent vektmessig..... 1300 nå... gjort det halve uka. 1400 på mandag. Men ærlig talt så sliter jeg nesten med å få inn nok mat....

Det er nettopp det, mye belastning over tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...