Gå til innhold

Kombi stort nok?


Nektarin

Anbefalte innlegg

Familie med 2 voksne og en baby planlegger å bytte bil, men er i tvil om det er nødvendig med stasjonsvogn? Kan vi ha nok med en kombi i stedet? Vil de fleste kombier ha plass til bakovervendt sete til større barn...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innvendig plass varierer fra bil til bil. Det må dere rett og slett se med egne øyne. En kombi kan ha bedre plass i baksetet enn en tilsvarende stasjonsvogn. Det dere i tillegg bør tenke over er hvor mye utstyr (les barnevogn) dere normalt vil ha bruk for å ha med. Det er behov for bagasjeplass som gjør at folk velger stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvilken bil dere vil ha det.

Innvendig plass varierer veldig, så først av alt bør dere bestemme dere for hvilket merke dere vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere for noe bil nå? Vi byttet fra en svær gammel Volvo til en nyere Nissan stasjonsvogn. Jeg maste litt om pga bensinforbruket, noe som samboeren min ikke er opptatt av i det hele tatt. Før fikk vi sykkel og sykkelvogn inn i bilen, det klarer vi ikke nå lenger. Når vi besøker familie på Vestlandet blir det trangt og ubehagelig i bilen - fordi barnevognen tar så mye plass i det egentlig ikke så lite bagasjerommet.

Det jeg vil si er at man blir vant til mye plass, og med barn er det deilig. Stressreduserende. Nå har vi akkurat bestemt oss for å lete etter bruktbil igjen. Jeg vil ha en Skoda Superb, som har super plass for passasjerene i andre rekke. Gubben sier det går på bekostning av bagasjerommet, og vil heller ha en Mitsubishi Grandis (kuleste navnet!) eller en Toyota Previa. Men da er vi igjen tilbake ved 0,9l/mil, som med Volvoen. Så debatten går i husrådet...men kombi er ikke aktuell for oss.<br /><br /> Anonym poster: 21a698b61234d0b486f456fa12f7ae77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi en golf, som er litt i minste laget. Den aktuelle bilen er Audi a3 sportsback, med merkbart større bagasjerom. Den virker som den er større i kupeen også, og er ellers en bil vi vil være fornøyde med. Mannen min mener at om vi trenger med plass kan vi jo kjøpe takboks, så da går det vel bra...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal ha vogn med dere, så vil nok den ta all bagasjeromsplassen. Spesielt om det er en kombivogn. Hvis det er plass til en vogn i det hele tatt da? Da ville en A4 stasjonsvogn vært mer hensiktsmessig om det først er Audi dere har lyst på. Der er det veldig god plass, og det er ikke en noe særlig dyr bil i det daglige det heller. Og kvaliteten er ikke til å klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har liten vogn, og får fint plass til den i Golfen, men da får vi ikke i noe mer i bagasjerommet. Bagasjerommet på a3en er merkbart større, så vogna får vi ihvertfall med :) men om vi får med noe mer er jo spørsmålet, og problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har liten vogn, og får fint plass til den i Golfen, men da får vi ikke i noe mer i bagasjerommet. Bagasjerommet på a3en er merkbart større, så vogna får vi ihvertfall med :) men om vi får med noe mer er jo spørsmålet, og problemet :)

Da er det jo uansett en forbedring, så da er den jo et ganske godt alternativ :)

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vogna som ville vært det største problemet, kan ikke se for meg at det skal være et problem å ha bakovervendt stol i en A3 (bilstol nr to flyttes jo ikke lenger fram i bilen jo større barnet blir egentlig, den sitter jo samme sted, og babystolen får man plass til i hvilken som helst bil omtrent). Dere kan kanskje ikke ha bilstolen som bruker størst plass, og den som sitter i passasjersetet foran må nok regne med å få det litt trangt.

Vi har to mellomstore stasjonsvogner, og Britax Multitech går helt fint inn i våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er jeg skeptisk til å kjøpe Audi, du betaler ganske mye ekstra for navnet. Du kjøper Audi for naboen, neppe for deg sjøl.

For det andre må du være klar over at dette også er en Golf - med kun mimimalt mer plass. Det er en kostnad knyttet til å bytte bil, og når du alt nå er usikker på om en Golf med litegrann mer luft bak er stor nok, ville jeg heller ha investert i en fornuftigere bil til samme penge - med fordel fra Japan eller Sverige.

Da slår du to fluer i en smekk: Større bil til mindre penger. Men til syvende og sist er det jo du og gubben som bestemmer, uansett hva vi som kaller oss bilkyndige kan finne på av kommentarer.<br /><br /> Anonym poster: 21a698b61234d0b486f456fa12f7ae77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er jeg skeptisk til å kjøpe Audi, du betaler ganske mye ekstra for navnet. Du kjøper Audi for naboen, neppe for deg sjøl.

For det andre må du være klar over at dette også er en Golf - med kun mimimalt mer plass. Det er en kostnad knyttet til å bytte bil, og når du alt nå er usikker på om en Golf med litegrann mer luft bak er stor nok, ville jeg heller ha investert i en fornuftigere bil til samme penge - med fordel fra Japan eller Sverige.

Da slår du to fluer i en smekk: Større bil til mindre penger. Men til syvende og sist er det jo du og gubben som bestemmer, uansett hva vi som kaller oss bilkyndige kan finne på av kommentarer.<br /><br /> Anonym poster: 21a698b61234d0b486f456fa12f7ae77

Der avslørte du kjapt hvor lite du egentlig kan om bil :)

Når det kommer til bil så får du i veldig stor grad det du betaler for.

En billig bil vil kanskje også bruke mindre på mila, og gi deg lavere månedlige utgifter i form av lån og forsikring. Men slitasjedeler må byttes oftere.

En Opel skal f.eks ha ny registerreim hver 60000 km i motsetning til en Volvo som kan ha samme registerreim inntil den er kjørt 220.000 km eller i 10 (!!!) år. En Mercedes har ikke reim, den har kjede, så det trenger ikke byttes før bilen er klar for vraking så sant en ikke slurver med oljeskiftene.

Kjøreegenskapene er ofte bedre i dyrere biler, og det er ikke Toyota som troner øverst på sikkerhetstester nå for tiden. Volvo ligger på plass nummer 2, og et merke jeg ikke husker hva het og som var dyrere enn det ligger på første.

Anonym poster: 77dce20053bb6435c53ece102abcca98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke så mye om å uttale meg om andres evner på det planet, når så lite er sagt. Til saken:

Overfor nevnte jeg at det ikke er lurt å kjøpe Audi fordi du får stort sett det samme billigere hos andre. Med mindre man er opptatt av den allersiste teknologien så får du omtrent samme pakke hos samme produsent til en rimeligere penge, bare det står VW, Skoda eller Seat på panseret. Audi og BMW sliter også stadig med barnesykdommer på ny teknologi, og har høye vedlikeholdskostnader.

Min anbefaling om japansk eller svensk bil bygger på to tiår med erfaring med og forvaltning av bruktbilundersøkelser og EU-kontroller. Et strålende utgangspunkt er denne siden:

http://www.anusedcar.com/

Hva angår driftskostnader så er drivstoff sjelden mer enn en fjerdedel av regningen - det er dette budskapet samboeren min prøver å hamre hjem når han ikke bryr seg om forbruket. Han er også veldig glad i gamle Volvoer da. Det første budet bør være å tilpasse bilkjøpet eget bruk, og poenget mitt overfor var ikke større enn at vi i vår familie hadde synes at et slikt lite VAG-produkt er i minste laget. Trenger du det ikke, bør du velge bort firehjulsdrift, biler med store hjul eller som krever høy lasteindeks på dekkene, og det er lurt å unngå kjøp av det mest moderne. Det er så overveldende mye elektronikk i nyere biler at det sprenger mange familiers budsjett - utenfor garantitiden sjølvsagt.

Jeg ville aldri ha kjøpt en ny bil, og ville heller satset på nyere brukt, fordi tusenlappene forsvinner i fleng i verditapet. Det må jo Nektarin bestemme sjølv - har man penger nok, er det sikkert kjekt med ny bil. Det er riktig at det finnes gode Mercedes (nå da de endelig har fått orden på rustproblemene), og vi kunne ha likt en ny Volvo XC70 også - hadde ikke den kostet skjorta. Men det er vanskelig å komme utenom at man får mest for pengene med en pålitelig bil med rimelig inngangsbillett og greie vedlikeholdskostnader. Mazda slår meg som godt eksempel. Toyota, Subaru og etter hvert en to sørkoreanere kommer godt med, Volvo utmerker seg med svært lite verditap og et likvid marked hvor man lett får solgt bilen sin igjen. Kvaliteten er godt nok, og for Nektarin kunne det vært en ide å satse på en av de siste Volvo V50 - litt større enn nevnte A3 Sportsback, og veldig pålitelig.

Anonym poster: 21a698b61234d0b486f456fa12f7ae77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...