Myrsnipa Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 (endret) Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Det har seg sånn at jeg hadde ei visdomstann som stakk ut og inn i kinnet. (kjente ut som jeg hadde masse mat bakerst der) Tannlegen mente jeg ville få problemer med denne etterhvert og anbefalte å operere den ut. Så bestillte han time til meg på sykehuset. Det var ca 2 års ventetid. Jeg fikk brev fra sykehuset om at jeg skulle få time til neste høst. 2013. Men så dro jeg til en annen tannlege, og han så på den visdomstannen og sa at han kunne trekke den selv. Det gjorde han, så nå er den borte. Men så har jeg jo flere visdomstenner, den ene er nede og ligger under tannkjøttet, men det er et hull ned hvor man kan se deler av tannen. Jeg har hatt litt smått betennelser i denne tannen, men generellt ikke mye og ikke noe jeg måtte ta smertestillende for eller noe slikt. Jeg prøver å holde det så godt rent som mulig. Det jeg lurer på, er om at jeg bare skal la den innkallingen fra sykehuset stå, og få innkallingen og da ta et standpunkt om jeg skal fjerne den andre tannen (som ligger under der). Bør jeg få den ut, selv om jeg ikke har noen plager på det tidspunktet? Har lest at tenner man ikke plages av, kan man la stå. Men også at folk frivillig fjerner tenner for å unngå fremtidige problemer. Jeg er litt usikker. Endret 17. august 2012 av Myrsnipa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 Det spørs om det går siden henvisningen til sykehuset gjelder spesifikt den ene tannen. Når den andre ikke gir deg problemer så tviler jeg sterkt på at de da vil fjerne den på sykehuset. Da må den nok fjernes på en vanlig tannklinikk. Anonym poster: 675120d229aff9caa486df7ac9dcbe91
Myrsnipa Skrevet 17. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2012 Ja det var litt det jeg var redd for.. Men samtidig er den tannen jeg har nå, mer sykehusmateriale, siden den ligger under tannkjøttet (og må skjæres ut). Den forrige var kommet ut og kunne trekkes. Men jeg hadde ingen problemer med den tannen jeg fikk hendvisning for, det var bare en anbefaling av tannlegen. Får høre med tannlegen neste gang om jeg må avbestille den timen på sykehuset.
Minya Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Er det en kjevekirurg på tannlegekontoret, tar de dem oftest selv.
LadyStarlight Skrevet 18. august 2012 #5 Skrevet 18. august 2012 Den "vanlige" tannlegen min opererte ut 2 av visdomstennene mine, begge lå under tannkjøttet. Om du bør fjerne den eller ikke kan man jo se på røntgen, om den f.eks presser eller ligger mot nabotanna.
Athene Skrevet 18. august 2012 #6 Skrevet 18. august 2012 Om visdommstenner begynner å trøble er det bare å få de ut, det blir skjeldent (aldri) bedre. Men jeg forstår heller ikke dette med henvisning til sykehus og to års ventetid. Jeg har operert ut alle fire, i tre omganger hos tre ulike tannleger. I alle tilfellene har ventetiden vært 1-2 uke etter at min vanlige tannlege har henvist. Operasjonen skjer da av en tannlege med spesialkompetanse+en tannpleier på et vanlig tannlegekontor.
Myrsnipa Skrevet 18. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2012 Det er det jeg har fått hørt, at de gjør sånnt på sykehuset, og ble jo henvist dit. Jeg trodde ikke vanlige tannleger kunne skjære og sånnt. Min tannlege sa at det var mer sterilt på sykehus, med tanke på at de må skjære og det var et mer "blodig inngrep" som han så fint kalte det. Jeg har selv ingen anelse. Bør kanskje undersøke hos andre tannleger om de gjør slike inngrep.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #8 Skrevet 18. august 2012 Man blir henvist til en kjevekirurg om man tannen må skjæres ut, ikke alle tannleger har kompetanse til det. Om du ønsker narkose og noen ganger lystgass så må du også på sykehuset. Anonym poster: 675120d229aff9caa486df7ac9dcbe91
søstertusenfryd Skrevet 19. august 2012 #9 Skrevet 19. august 2012 (endret) Har jobbet hos tannlege i 8 år og har assistert ved trekking av visdomstenner,både vanlige og retinerte(under tannkjøttet).Tannlegen hadde ingen ekstra utdannelse på dette området,men var veldig flink.V retinerte tenner kom gjerne pasienten tilbake for å ta ut tumfer (gasbind) med betennelsedempende på. Hadde jeg vært deg så hadde jeg byttet tannlege,skjønner ikke at dette er et sykehus kasus. Lykke til. Endret 19. august 2012 av søstertusenfryd
Gjest Blubberella Skrevet 19. august 2012 #10 Skrevet 19. august 2012 Jeg fikk tilbud om å operere ut ei visdomstann på sykehus fordi det er mye billigere enn å gjøre det hos tannlege, ikke fordi tannleger ikke kan gjøre jobben. Jeg har prøvd å operere ut både hos tannlege og hos kjevekirurg på sykehus. Begge deler gikk fint, men det gikk mye kjappere og greiere på sykehus. Hos tannlege tok det nesten en time fra jeg kom inn til jeg var ferdig, mens hos kjevekirurg tok det knapt 15-20 min. Det var ingen tannpleier inne sammen med tannlegen når jeg gjorde det der, mens på sykehus var det to pleiere til stede. Det var også mye strengere i forhold til hygiene på sykehuset. Hvis man kan vente i to år anbefaler jeg faktisk å gå til kjevekirurg. Tannleger klarer jobben greit, men kjevekirurger gjør sånne inngrep hele tiden og har spesialisert seg på dem, og kan dermed gjøre det så mye mer kjapt og greit. TS, du burde kontakte tannlege igjen og be om å få fjernet den andre tanna også. En retinert tann som stikker litt opp av tannkjøttet er dømt til å bli plagsom, så det er ingen grunn til å vente. Hvis du har hatt betennelse i tannkjøttet rundt den flere ganger, er den jo ikke problemfri heller. Om du skal operere den ut hos tannlege eller på sykehus er opp til deg. Tannlege er kortere ventetid på behandling men koster mer penger (selv om du får dekket noe fra trygdekassa). Sykehus koster bare i overkant av 300 kr, men da må du vente i to år.
Myrsnipa Skrevet 20. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 20. august 2012 Takk for svar! Skal forhøre meg litt med tannlegen. (evnt. andre tannleger)
LiKa1986 Skrevet 20. august 2012 #12 Skrevet 20. august 2012 Jeg ble henvist til kjevekirurg når jeg fikk problemer med ene visdomstanna mi. Og det tok ikke mange ukene før jeg fikk time der. tok litt tid og betalte litt, men har man først fått problemer med dem, så er det bare å kvitte seg med det. måtte operere ut begge visdomstennene i underkjeven fordi de vokste feil vei (krona kom sidelengs i retning de andre tenna der), så jeg hadde kommet til å få problemer når de kom uansett. Ene ganga måtte jeg tilbake for å fjerne stingene, og det gikk fint. men neste gang fikk jeg selvoppløsende sting som forsvant før det hadde grodd helt, så holdt på å fikk betennelse i såret. men det gikk heldigvis bra!
Gjest *Maja* Skrevet 20. august 2012 #13 Skrevet 20. august 2012 Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Det har seg sånn at jeg hadde ei visdomstann som stakk ut og inn i kinnet. (kjente ut som jeg hadde masse mat bakerst der) Tannlegen mente jeg ville få problemer med denne etterhvert og anbefalte å operere den ut. Så bestillte han time til meg på sykehuset. Det var ca 2 års ventetid. Jeg fikk brev fra sykehuset om at jeg skulle få time til neste høst. 2013. Men så dro jeg til en annen tannlege, og han så på den visdomstannen og sa at han kunne trekke den selv. Det gjorde han, så nå er den borte. Men så har jeg jo flere visdomstenner, den ene er nede og ligger under tannkjøttet, men det er et hull ned hvor man kan se deler av tannen. Jeg har hatt litt smått betennelser i denne tannen, men generellt ikke mye og ikke noe jeg måtte ta smertestillende for eller noe slikt. Jeg prøver å holde det så godt rent som mulig. Det jeg lurer på, er om at jeg bare skal la den innkallingen fra sykehuset stå, og få innkallingen og da ta et standpunkt om jeg skal fjerne den andre tannen (som ligger under der). Bør jeg få den ut, selv om jeg ikke har noen plager på det tidspunktet? Har lest at tenner man ikke plages av, kan man la stå. Men også at folk frivillig fjerner tenner for å unngå fremtidige problemer. Jeg er litt usikker. Den tannen høres ut som en jeg hadde. Den kom aldri skikkelig ut. Jeg fikk noen grusomme halsinfeksjoner som kom igjen og igjen. Skjønte ingenting. Infeksjonen lagde sår og puss i svelget og jeg ble satt på flere harde antibiotika kurer, men ingeting hjalp. Viste seg at det var røttene på visdomstannen som stadig var betente og spredde seg til halsen. Takket være det fikk jeg irritabel tarm pga. all antibiotikaen. Trakk tannen og har aldri hatt halsinfeksjon igjen. Better safe than sorry. Ville trukket den før den skaper plager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå