Gå til innhold

Busstilbudet i Berge er drastisk redusert!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sier noe når sommerrutene var bedre enn de ordinære rutene som går for full rulle nå!

For eksempel 10-bussen som går til Mulen, den går nå bare en gang i timen til Mulen etter kl. syv på kvelden. Det er helt latterlig! Den gikk to ganger i timen etter syv til Mulen i Sommerferien. (MERK: Sommerferien!). Rutene i Bergen pleier å halveres i sommerferien.

Hva har skjedd med busstilbudet i Bergen??? Har lest at de prioriterer ekspress-avganger for de uti gokk, men hva skjer her sentralt i Mulen-området, da? Vi nedprioriteres. Hovedgrunnen til at jeg flyttet hit var nettopp de gode bussforbindelsene. Maken til ustabilt bussystem i Bergen by! Det er en av godene ved å bo sentralt, mens de langt ute på feks Os ikke kan forvente ypperlige bussavganger. De fleste som bor på Os må ha bil, er helt utenkelig for meg å ha bil her. De har jo valgt å bosette seg i en annen kommune?!

En annen ting er usikkerheten når mørket faller på, på vinterstid blir det mørkt i 4-5-tiden, og jeg vil ta buss hjem. Reker mye forskjellig her i området, vet aldri.

Ja, jeg er sint. :tristbla:

Anonym poster: e577501360dfb29baec10537be7339ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får du gå hjem hvis det ikke passer med bussen da, verre er det ikke, det er ikke så langt. Resten av dagen går den jo relativt ofte...

Syns det er bra de prøver å få litt bedre bussforbindelser for de som bor "i gokk" som du sier. Det er mange som bor f.eks på Breistein og Hordvik som ikke er førnøyd med bussforbindelsene også, men de har god grunn til det. Rutene til Hordvik er i alle fall forbedret litt, nå går det busser dit to ganger i timen på dagen, men til Breistein går de bare en gang i timen hele dagen. På søndagene går de bare annenhver time!

Et av godene du har med at du bor så sentralt er at du faktisk kan gå hjem, ikke alle andre har den muligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Det er jo ikke bare i sentrumsområdene busstilbudet er helt rævva.. Jeg jobber og bor på to forskjellige steder i Bergen, ca 15 minutter med buss mellom områdene. Og nå må jeg vente i 40 (!!) minutter på buss etter jobb. Tidligere har det klaffet ganske så bra. (Og nei, det er ikke gangavstand. Det hadde nok tatt 2 timer)

Skjønner ikke hvorfor de må skifte bussrutene 4 ganger i året :sukk: Man rekker jo ikke bli vant med de nye rutene før de skifter igjen...

Og JA, sommertilbudet var faktisk utrolig mye bedre enn det vi har fått nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare i sentrumsområdene busstilbudet er helt rævva.. Jeg jobber og bor på to forskjellige steder i Bergen, ca 15 minutter med buss mellom områdene. Og nå må jeg vente i 40 (!!) minutter på buss etter jobb. Tidligere har det klaffet ganske så bra. (Og nei, det er ikke gangavstand. Det hadde nok tatt 2 timer)

Skjønner ikke hvorfor de må skifte bussrutene 4 ganger i året :sukk: Man rekker jo ikke bli vant med de nye rutene før de skifter igjen...

Og JA, sommertilbudet var faktisk utrolig mye bedre enn det vi har fått nå.

Skjønner veldig godt frustrasjonen din! Hvilke bussnr er det snakk om? Bruker av og til en annen buss, den går bare hvert 20 min nå, mot hvert kvarter før.

Da får du gå hjem hvis det ikke passer med bussen da, verre er det ikke, det er ikke så langt. Resten av dagen går den jo relativt ofte...

Syns det er bra de prøver å få litt bedre bussforbindelser for de som bor "i gokk" som du sier. Det er mange som bor f.eks på Breistein og Hordvik som ikke er førnøyd med bussforbindelsene også, men de har god grunn til det. Rutene til Hordvik er i alle fall forbedret litt, nå går det busser dit to ganger i timen på dagen, men til Breistein går de bare en gang i timen hele dagen. På søndagene går de bare annenhver time!

Et av godene du har med at du bor så sentralt er at du faktisk kan gå hjem, ikke alle andre har den muligheten!

Når man bor langt vekke er en av dealen at man gir avkall på gode offentlige transportmidler. Det er helt utrolig at folk langt ute på landet klager over dårlig busstilbud.

Hvordan kan de forandre på bussystemet så drastisk?? Ene året går det busser hvert tiende minutt i rushet, og neste år går det bare to-tre busser i timen på det meste - og en gang i timen på søndager. Den gikk hvert kvarter før på søndager før sommerruten. Hvorfor skal de gjøre det vanskelig for bilistene når kollektivmulighetene blir så begrenset? Det strider mot all tenkelig sunn fornuft. Føler meg skikkelig lurt, trodde de gode bussmulighetene kom til å vare, men neida, ha det fleksibilitet.

Anonym poster: b564cf3f1ec91c77d010d8ed93ddfa60

Anonym poster: b564cf3f1ec91c77d010d8ed93ddfa60

Anonym poster: b564cf3f1ec91c77d010d8ed93ddfa60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Grønn Hverdag angående saken. For dette er jo virkelig langt fra i nærheten av miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor langt vekke er en av dealen at man gir avkall på gode offentlige transportmidler. Det er helt utrolig at folk langt ute på landet klager over dårlig busstilbud.

Hvordan kan de forandre på bussystemet så drastisk?? Ene året går det busser hvert tiende minutt i rushet, og neste år går det bare to-tre busser i timen på det meste - og en gang i timen på søndager. Den gikk hvert kvarter før på søndager før sommerruten. Hvorfor skal de gjøre det vanskelig for bilistene når kollektivmulighetene blir så begrenset? Det strider mot all tenkelig sunn fornuft. Føler meg skikkelig lurt, trodde de gode bussmulighetene kom til å vare, men neida, ha det fleksibilitet.

Anonym poster: b564cf3f1ec91c77d010d8ed93ddfa60

Anonym poster: b564cf3f1ec91c77d010d8ed93ddfa60

Anonym poster: b564cf3f1ec91c77d010d8ed93ddfa60

Å bo på Breistein er ikke så langt vekke, bussene til flaktveit går hvert 10. minutt, og flaktveit og breistein er ca. like lang fra sentrum. Alle kan ikke bo like sentralt, det skjønner du vel.

Foreslår at du sender Tide en mail og spør, de har sikkert en god grunn.

Endret av Lubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bo på Breistein er ikke så langt vekke, bussene til flaktveit går hvert 10. minutt, og flaktveit og breistein er ca. like lang fra sentrum. Alle kan ikke bo like sentralt, det skjønner du vel.

Foreslår at du sender Tide en mail og spør, de har sikkert en god grunn.

Jeg sjekket på kartet hvor Breistein ligger, og jo, Breistein er temmelig langt vekke med sine nesten to mil hvis man tenker på antall innbyggere i Bergen. Det er omtrent like langt til Flesland (boligområde), og de må bytte buss på Birkelandkrysset terminal, den går kanskje 4-5 ganger om dagen.

Å kreve hyppige bussavganger fra en fjern plass langt vekke er som "ja takk, begge deler"-innstilling.

Anonym poster: b564cf3f1ec91c77d010d8ed93ddfa60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er helt elendig på kollektivtrafikk, det er en by for bilister

Anonym poster: 2f4eebfda2d52932246251ac4c358ac8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket på kartet hvor Breistein ligger, og jo, Breistein er temmelig langt vekke med sine nesten to mil hvis man tenker på antall innbyggere i Bergen. Det er omtrent like langt til Flesland (boligområde), og de må bytte buss på Birkelandkrysset terminal, den går kanskje 4-5 ganger om dagen.

Å kreve hyppige bussavganger fra en fjern plass langt vekke er som "ja takk, begge deler"-innstilling.

Anonym poster: b564cf3f1ec91c77d010d8ed93ddfa60

Bussene til Flaktveit går hvert 10. minutt fra sentrum, det er 13,5 km til Flaktveit fra Bryggen.

Bussene til Støbotn går også hvert 10. minutt fra sentrum, der er 14 km til Støbotn fra Bryggen.

Bussene til Breistein går en gang i timen (ikke fra sentrum men fra Åsane terminal, de gikk fra sentrum tidligere), det er 17 km til Beistein fra Bryggen.

Altså, ikke veldig mye lengre en til Flaktveit og Støbotn som det går et drøss med busser til. Og Breistein er ikke akkurat et helt øde og forlatt sted, det er høgskole der ute, travparken, motorsportsenteret, Leikvang idrettsplass, campingplass, skole og barnehage, fengselet ligger der ute. Det er mange som tar buss til og fra Breistein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er helt elendig på kollektivtrafikk, det er en by for bilister

Anonym poster: 2f4eebfda2d52932246251ac4c358ac8

Det er jeg enig i, men ikke nødvendigvis fordi at Tide/Skyss ikke gjør en god jobb med rutetilbudet, som har forbedret seg enormt de siste årene, mer fordi at bussjåførene som jobber der er så utrolig sure og lite service-innstilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel 10-bussen som går til Mulen, den går nå bare en gang i timen til Mulen etter kl. syv på kvelden. Det er helt latterlig! Den gikk to ganger i timen etter syv til Mulen i Sommerferien. (MERK: Sommerferien!). Rutene i Bergen pleier å halveres i sommerferien.

Ja, jeg er sint. :tristbla:

De passerer 13 busser forbi Sandvikstorget ifra 20:00 til 21:00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor de må skifte bussrutene 4 ganger i året :sukk: Man rekker jo ikke bli vant med de nye rutene før de skifter igjen...

Og JA, sommertilbudet var faktisk utrolig mye bedre enn det vi har fått nå.

Kort og godt fordi Skyss ikke klarer å drive økonomisk. Jeg mener at de var en av påstandene til politkerne som var for anbuds utsettingen, at alt skulle driftes mer økonomisk. Siden Skyss ikke klarer å drive økonomisk så må de kutte i utgiftene sine. Noe som betyr at de går færre ruter.

For å sparke noen av de 50+ personene som arbeider i skyss sin øverste ledelse kan en selvsagt ikke sparke, siden de ivaretar livsnødvendige samfunnsnyttige oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men ikke nødvendigvis fordi at Tide/Skyss ikke gjør en god jobb med rutetilbudet, som har forbedret seg enormt de siste årene, mer fordi at bussjåførene som jobber der er så utrolig sure og lite service-innstilte.

Skyss får akkurat de de betaler for. Side de er tilnærmet knapper og glansbilder så blir kvaliteten der etter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det nok, jeg skal kjøpe meg en liten tredørs bil nå, selv som hissig anti-bilist og som forkjemper av et godt utbygget kollektivnettverk med hyppige avganger.

Hilsen TS

Anonym poster: b564cf3f1ec91c77d010d8ed93ddfa60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i Bergen, og budde på Minde, i seks år. Bussen tok jeg ikke 20 ganger en gang i den perioden, og det var mest når jeg skulle til flyplassen. Gaia, Skyss, Tide - en gjeng folk som mangler fagutdannelse og respekt for seg selv. Da jeg flyttet dit kunne jeg ikke tro at det ikke stå noe om når bussen kommer på busstoppet...bare når den reiser fra et helt annet sted. Jeg er kollektivfantast og har reist mye, men aldri sett maken i hele verden. Fikk gode sykkelben i den perioden da. ;) Og kjøpte etter hvert en råbillig, sterkt forurensende bil, som slå bussen anytime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...