Gå til innhold

Å få sydd kjole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få sydd brudekjolen min av en veldig flink sydame. Noen som har erfaringer mht hva man bør tenke på osv i den forbindelse?

Jeg har jo lyst til å prøve litt kjoler i ulike butikker først, gir kanskje noen ideer? Må man bestille time til dette, eller er det bare å møte opp?

*gleder meg*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gå ut og prøv først og let på nettet eller i blader etter kjoler du liker. Finn ut hva du kler (men det vet man som regel fra før), og si til sydamen hva du kan tenke deg. Tipper det gjør det lettere for henne og deg!

Blir spennende å se det endelige resultatet (please?!) :P

Skrevet

Det er bare det at jeg er så liten med brede hofter, kort hår og store pupper, men slik er ikke alle modelldamene. Litt vanskelig å se for seg. dessuten er det så kjedeleig å lete rundt på nett, så det har jeg ikke gjordt enda.

Skrevet

Da ville jeg dratt til en brudesalong eller flere, og prøvd noen kjoler der først. Men det spørs jo også hvor godt du kjenner sydamen - du kunne kanskje ringt og spurt henne om råd? Kanskje er hun kjempeflink og ser med en gang hva du kler, og foreslår noe utifra din kroppsfasong?

Skrevet

Har hørt hun er flink og bra til å komme med innspill. Syr bla for fru Bondevik.

Skrevet
Det er bare det at jeg er så liten med brede hofter' date=' kort hår og store pupper, men slik er ikke alle modelldamene. Litt vanskelig å se for seg. dessuten er det så kjedeleig å lete rundt på nett, så det har jeg ikke gjordt enda.[/quote']

Me too :kul:

Det jeg gjorde var å gå på en brudessalong for å prøve ut diverse kjoler. For å finne ut hva som kler min store lille kropp..

Hadde lyst på langt slep. Hun anbefalte meg et lite slep, gjerne i litt spiss form. Broderier burde enten kun være opp på kanten eller helt med mot midja, og det ble prinsessefasong som kledde meg best... Og en avrundet utringning eller en liten kløft, for det lager også en illusjon om at man er slankere...

Fra disse opplysningene fant jeg ut hvilken kjole jeg ønsket og kunne ha...

Skrevet

Fikk også sydd kjole! Hadde med tegning av hvordan jeg ville ha den, og så diskuterte vi hvordan den ville bli flottest utifra hvordan jeg ser ut!

Det kan være lurt å lage seg en liten "collage" av hva du liker, tegn og forklar og ta gjerne med bilder!

De fleste sydamer har god peiling på fasonger som er flatterende for enhver kropp så lytt gjerne til gode råd!

Lykke til med designen og kom gjerne hit og vis den frem!! :-)

Skrevet

Takk for gode svar.

Broderier burde enten kun være opp på kanten eller helt med mot midja, og det ble prinsessefasong som kledde meg best...

Og en avrundet utringning eller en liten kløft, for det lager også en illusjon om at man er slankere...

Oppe på kanten hvor da?

Er prinsessefasong sånn som går inn i livet og vidt ut?

Hva mener du med liten kløft?

Skrevet
Jeg har jo lyst til å prøve litt kjoler i ulike butikker først' date=' gir kanskje noen ideer? Må man bestille time til dette, eller er det bare å møte opp?[/quote']

I Oslo lønner det seg i alle fall å ringe først, jeg fikk mer eller mindre sure kommentarer første dagen jeg var rundt for å se på kjoler og ikke hadde ringt først.

Senere reiste vi rundt i Østfold, der var det greiere å komme uanmeldt.

Skrevet

Kristins brudesalong har ikke timebestilling. Fikk super hjelp der, men så var jeg der alene også da, lurt å ta en tur i uka.

Skrevet

Bilde anbefales på det sterkeste! Mye kan misforstås når det kommuniseres kun med ord! Ellers tror jeg det er kjempe lurt, og kanskje til og med billigere å få sydd. Lykke til

Tingeling

Skrevet
Bilde anbefales på det sterkeste!

:enig_animasjon:

Kjolen på bildet trenger ikke være nøyaktig slik du ønsker deg, men med en silhuett er det enklere å vise og forklare. Uansett om det er ermer, hals, splitt, lengde eller slep.

Om du ikke har en idé, kan du jo også be sydamen om hjelp. Ho viser deg helt sikkert noen mønstre, og tipser deg om fasonger du bør prøve. En sydame er ikke bare flink til å sy, hun vet også hva som blir pent på de hun syr for. Ellers ville hun vel fått et relativt dårlig rykte.. :wink:

Skrevet
Takk for gode svar.

Oppe på kanten hvor da?

Er prinsessefasong sånn som går inn i livet og vidt ut?

Hva mener du med liten kløft?

Her er et eksempel på hva jeg mente med broderi kun øverst på overdelen

http://www.bryllupsweb.no/Brudekjoler/magg...ro_natalie.html

Og her er eksempel på broderi som går ned over midjen

http://www.bryllupsweb.no/Brudekjoler/magg...ro_miranda.html

(kopierte disse bare i full fart her)

Begge disse kjolene er i prinsesse form. Kan også bruke a- linje kjole

Men hold deg unna "bløtkake" kjolen Den krever høyde for den gjør deg som regel kortere

Tenkte på avrunding som "sweeteart" eller hjerteform slik som denne http://www.bryllupsweb.no/Brudekjoler/roma...04_elspeth.html

Kanskje ikke den fineste kjolen,men bare for å gi deg et tips på vha jeg mente..

Prøvde kjoler som hadde denne typen utringning, den var kjempefin, men ble finere med kløft i tilleg

http://www.bryllupsweb.no/Brudekjoler/fore...ours_41207.html

Håper du ble litt klokere. Lykke til med letingen :-)

Skrevet

Jeg skal også få kjolen min sydd.. Sydamen og jeg skal dra sammen på Unik i Oslo (med timebestilling) og prøve, for hun har jobbet der tidligere.. Fint det, for jeg aner ikke hva jeg ønsker meg. Lykke til! :P

Skrevet

Jeg fikk sydd min kjole - og var veldig fornøyd med det. Jeg hadde noen runder i de fleste brudebutikkene i byen, men fant ingen som var 100% meg. Det er nok best å sjekke om du må bestille time - kjedelig om du ikke får prøvd kjolene.

Da jeg besilte time hos sydame hadde jeg bestemt meg i hovedsak for hvordan fasong jeg ville ha. I tillegg hadde jeg med bilder av ryggstykker og frontstykker jeg likte. Før hun begynte å sy selve kjolen sydde hun et utkast i lerret slik at jeg fikk et inntrykk av fasongen.

Om det er billigere å få sydd kjolen eller kjøpe den ferdig avhenger av stoff, arbeid osv. Min kjole ble dyrer enn om jeg hadde kjøpt den ferdig - men jeg har muligheten til å farge den og bruke den senere om jeg ønsker. Stoff, tråd og knapper er nemlig mulig å farge.

Lykke til - det beste med å få sydd kjolen er at den er spesiell for deg :wink:

Skrevet

Jeg får også sydd kjole og har fått mange gode innspill fra hun som syr om hvordan kjolen bør være, så jeg slenger meg på med de som sier at du bør ta sydamen med på råd. Noe annet det kan være kjekt å tenke på er faktisk hva slags undertøy du vil ha - og å kjøpe det før syingen begynner. Da får du en kjole som sitter perfekt over drømmeundertøyet og slipper å kjøpe et sett undertøy til å ha under kjolen og et du skal bruke for å forføre mannen senere på kvelden...

Noe av det samme gjelder forsåvidt sko. Kjolens lengde avhenger jo noe av hvor høye sko du vil ha, så det kan i alle fall være lurt å ha reflektert noe over hva slags sko du ønsker/tenker deg før syingen starter.

Skrevet

Jeg vil også nevne det med undertøy. Kjolen min ble laget av venninnen min som er designer, og ga meg beskjed om å finne bh før vi satte igang med prosjektet.

Skrevet

Jeg skal få min kjole sydd, men kikket mye i blader og på nettet først. Var dessuten og prøvde for å se hva som kledde meg. Så tegnet en kollega av meg en skisse (på en post it-lapp!) som jeg gav syersken. Jeg gav henne også alle bildene jeg hadde revet og printet ut, slik at hun kunne se ting jeg liker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...