Gjest Badebuksa Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Jeg har ikke unger selv, men jeg synes det er merkelig at foreldre lar ungene hyle, skråle, skrike og mase offentlig. Hva er hensikten? Å ikke gi oppmerksomhet og håpe at det går over? Jeg blir så forbanna og utrolig irritert når jeg hører unger hyler, og hyler, og hyler. Foreldrene later som ingenting, sier ingenting, tar dem ikke vekk fra situasjonen, bare ignorerer det og lar andre plages. F. eks på et kjøpesenter. Hva er vitsen? Er ikke det utrolig frekt? Hvorfor tar man ikke med ungen ut, så den ikke plager andre som skal handle? Noen som har en god forklaring (håper ikke svaret er fri barneoppdragelse!!)? 5
Silfen Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Det kommer jo an på hvorfor og hvordan. Tro det eller ei, av og til er det å ignorere unger som skriker også et ledd i oppdragelsen. 9
Gjest Badebuksa Skrevet 16. august 2012 #3 Skrevet 16. august 2012 Men da får de vel gjøre det et annet sted enn midt på et kjøpesenter så andre rundt blir skikkelig stressa, redde (høres ut som ungene holder på å dø eller er alvorlig skadet!) og sinte! Og heller ta dem med i butikken når de kan oppføre seg? Tror du de tar hensyn om jeg spør om de kan fjerne ungen? 1
Silfen Skrevet 16. august 2012 #4 Skrevet 16. august 2012 Som jeg sa; av og til er også dette et ledd i oppdragelsen. Mener du virkelig at barn skal oppdras til å lære seg oppførsel i det offentlige, borte fra det offentlige? Jeg er helt enig i at mange foreldre kan ta mer hensyn, men jeg er også fullt klar over at det kan ligge mer bak en situasjon enn hva du som utenforstående vurderer den til. 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #5 Skrevet 16. august 2012 Jeg er enig. Ignorering er en veldig dårlig strategi som noen foreldre bruker. Jeg blir provosert av slike foreldre. Ta tak i problemet, oppdra ungen din aktivt i stedet for å ignorere, tenker jeg da. Tviler sterkt på at ignorering fungerer, og dessuten sjenerer man andre ved å ikke oppdra aktivt. Ta med deg ungen og gå, eller finn andre teknikker. Verre er det ikke. La i hvert fall andre få slippe å høre på hylingen. Anonym poster: aa4243a3bc2b7e59909c98f8b8423884 2
Gjest Badebuksa Skrevet 16. august 2012 #6 Skrevet 16. august 2012 Vet i allefall at det fungerer godt, om ungen hyler, å bære den ut i bilen og sitte der med den imens de andre handler (evt. dra hjem og få pass om det er mulig). Det skjedde med min familie. Jeg var sånn en drittunge at jeg ikke kunne være med i butikken! Så jeg fikk ikke lov til å være med og handle før jeg var stor. Og nå skriker jeg ikke og hyler ikke i butikken Jeg tror ikke det at hvis ungene lærer å ikke hyle (at de ikke får akkurat det de vil, bare de hyler) et annet sted enn på et kjøpesenter, så hyler de fortsatt på et kjøpesenter. Beklager min manglende forståelse, men jeg synes det er ufattelig slitsomt å høre på, særlig hvis jeg har dårlig tid eller er stresset fra før av. 3
Silfen Skrevet 16. august 2012 #7 Skrevet 16. august 2012 Jeg syns det er ufattelig irriterende med smatting, tyggisboblepopping,fikling med ting, klikkelyder med penner etc. Jeg forventer likevel ikke at alle som holder på med dette holder seg borte fra offentlige steder. 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #8 Skrevet 16. august 2012 Som jeg sa; av og til er også dette et ledd i oppdragelsen. Mener du virkelig at barn skal oppdras til å lære seg oppførsel i det offentlige, borte fra det offentlige? Jeg er helt enig i at mange foreldre kan ta mer hensyn, men jeg er også fullt klar over at det kan ligge mer bak en situasjon enn hva du som utenforstående vurderer den til. Så det barnet lærer er at hvis det hyler på kjøpesenteret, er det ingen som bryr seg? At det bare blir ignorert? Det er vel ikke det du vil lære ungen din? Unger kan lære seg "offentlig" oppførsel selv om det blir fjernet fra situasjonen. Det viktigste det kan lære i en sånn situasjon er at det ikke er ok å hyle og bære seg uten grunn ute blant mennesker, fordi det er sjenerende for andre. Anonym poster: aa4243a3bc2b7e59909c98f8b8423884 5
kaffemor Skrevet 16. august 2012 #9 Skrevet 16. august 2012 Jeg skjønner at det kan være irriterende. Selv så synes jeg det er slitsomt, men jeg synes mer synd på foreldrene enn på meg selv. Jeg kan tross alt gå vekk 6
Silfen Skrevet 16. august 2012 #10 Skrevet 16. august 2012 Så det barnet lærer er at hvis det hyler på kjøpesenteret, er det ingen som bryr seg? At det bare blir ignorert? Det er vel ikke det du vil lære ungen din? Unger kan lære seg "offentlig" oppførsel selv om det blir fjernet fra situasjonen. Det viktigste det kan lære i en sånn situasjon er at det ikke er ok å hyle og bære seg uten grunn ute blant mennesker, fordi det er sjenerende for andre. Anonym poster: aa4243a3bc2b7e59909c98f8b8423884 Unger er forskjellige. Du vet ingenting om hva som ligger bak en forelders håndtering av en situasjon. Og nei, mine har aldri hylt på en butikk. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 16. august 2012 #11 Skrevet 16. august 2012 Jeg syns det er ufattelig irriterende med smatting, tyggisboblepopping,fikling med ting, klikkelyder med penner etc. Jeg forventer likevel ikke at alle som holder på med dette holder seg borte fra offentlige steder. Tenk om det er folk, som hylte på kjøpesentere i barndommen, som driver med de tingene! 1
Gjest anonym Skrevet 17. august 2012 #12 Skrevet 17. august 2012 Hvis jeg skal ta meg selv som eksempel, så har jeg en kronisk syk gutt med mye smerter og jeg er 100% alene om omsorgen. Noen ganger har han veldig vondt, og det kan kommer uten særlig forvarsel. Skal jeg aldri tørre dra på butikken jeg da, tilfelle han går vondt og begynner å gråte (hyle som noen av dere kaller det). Det et faktisk ikke alltid det er trass som gjør at fe små gråter på offentlige steder, og det hadde vært veldig fint om medmennesker viste forståelse i stedet for å ta for gitt at du ikke evner å oppdra ungen din. Kan ikke akkurat si til en liten en at "nå passer det seg ikke å ha vondt, så vent til vi kommer i bilen". Bare så det er sagt, så ignorerer ikke jeg han i disse tilfellene, men trøster og prøver å distrahere.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #13 Skrevet 17. august 2012 Hvis jeg skal ta meg selv som eksempel, så har jeg en kronisk syk gutt med mye smerter og jeg er 100% alene om omsorgen. Noen ganger har han veldig vondt, og det kan kommer uten særlig forvarsel. Skal jeg aldri tørre dra på butikken jeg da, tilfelle han går vondt og begynner å gråte (hyle som noen av dere kaller det). Det et faktisk ikke alltid det er trass som gjør at fe små gråter på offentlige steder, og det hadde vært veldig fint om medmennesker viste forståelse i stedet for å ta for gitt at du ikke evner å oppdra ungen din. Kan ikke akkurat si til en liten en at "nå passer det seg ikke å ha vondt, så vent til vi kommer i bilen". Bare så det er sagt, så ignorerer ikke jeg han i disse tilfellene, men trøster og prøver å distrahere. Det har jeg forståelse for. Det er foreldrene som ignorerer og lar barnet gå der og hyle som er provoserende. Anonym poster: aa4243a3bc2b7e59909c98f8b8423884
Gjest Marmot Skrevet 17. august 2012 #14 Skrevet 17. august 2012 Vet i allefall at det fungerer godt, om ungen hyler, å bære den ut i bilen og sitte der med den imens de andre handler (evt. dra hjem og få pass om det er mulig). Det skjedde med min familie. Jeg var sånn en drittunge at jeg ikke kunne være med i butikken! Så jeg fikk ikke lov til å være med og handle før jeg var stor. Og nå skriker jeg ikke og hyler ikke i butikken Lillesøsteren min fikk lov å hyle så mye hun ville omtrent, og ble aldri irrettesatt. Hun hyler heller ikke lenger. 1
kaffemor Skrevet 17. august 2012 #15 Skrevet 17. august 2012 Hvis jeg skal ta meg selv som eksempel, så har jeg en kronisk syk gutt med mye smerter og jeg er 100% alene om omsorgen. Noen ganger har han veldig vondt, og det kan kommer uten særlig forvarsel. Skal jeg aldri tørre dra på butikken jeg da, tilfelle han går vondt og begynner å gråte (hyle som noen av dere kaller det). Det et faktisk ikke alltid det er trass som gjør at fe små gråter på offentlige steder, og det hadde vært veldig fint om medmennesker viste forståelse i stedet for å ta for gitt at du ikke evner å oppdra ungen din. Kan ikke akkurat si til en liten en at "nå passer det seg ikke å ha vondt, så vent til vi kommer i bilen". Bare så det er sagt, så ignorerer ikke jeg han i disse tilfellene, men trøster og prøver å distrahere. Men nå er det forskjell på sinna hyling og skriking fordi han ikke får is, og gråt fordi barnet faktisk har det vondt da. Man hører jo som oftest forskjell på det. 2
Shade Skrevet 18. august 2012 #16 Skrevet 18. august 2012 Hehe når småen setter seg ned på gangveien og kjeftegråter fordi jeg ikke vil bære han hjem tar ikke jeg fem flate øre for å stå pent og vente til han gir opp. Å forhandle med en toåring i det humøret er bortkastet tid og å gi etter er ris for egen bak 8
Harlekin Skrevet 18. august 2012 #17 Skrevet 18. august 2012 Men da får de vel gjøre det et annet sted enn midt på et kjøpesenter så andre rundt blir skikkelig stressa, redde (høres ut som ungene holder på å dø eller er alvorlig skadet!) og sinte! Newsflash, men småbarnsforeldre må også handle på kjøpesenter av og til. Av og til må man faktisk bare gjøre det man skal gjøre og bli ferdig, selv om det oppstår litt lyd underveis. Det skrives så mye om at småbarnsforeldre tror de er verdens navle, men jeg synes heller det virker litt motsatt - de som ikke tåler lyd/barneskrik skal skånes mot omverdenen, og det må vi vanlige dødelige bare finne oss i og holde barna borte ... Hvis alle kunne være litt mer tolerante (og ja selvsagt, holde lydnivået til det minimum som er mulig), ville ting gå så mye lettere 6
meesaa Skrevet 18. august 2012 #18 Skrevet 18. august 2012 Unger som får godter og boller på handleturen griner når de en gang ikke får det. Løsning: ikke start med å gi ungene godter og boller på handleturen! Unger som har erfart at hyling gir ønsket resultat kommer til å hyle. Løsning: ikke gi etter første gang! Det er ikke verre enn det... Og for dere som ergrer dere over skrikerunger: når du får barn selv vil du erfare at slitne unger er grinete, bare vent og se! Slitne unger bør slippe å settes i stressende situasjoner (som kjøpesenter er for en liten unge, bøy deg ned så skjønner du det!) 1
Gjest Badebuksa Skrevet 18. august 2012 #19 Skrevet 18. august 2012 Jeg vet om en som sa et tips jeg synes var fint..! Hvis ungen er stor nok til å forstå, kan man avtale hva man skal handle på forhånd. F. eks si at "nå skal vi inn i butikken og kjøpe brød, melk, salami og vaskepulver", og gjøre det tydelig at det er bare derfor man er der. Det fungerte godt for henne (hun var redd for å få en unge som hylte i butikkene ). Mange unger har kanskje forventninger om å få ting. Er meget ofte jeg hører "Kan jeg få sånn?" osv, så sier mor/far nei, så blir det skriking og hyling. Tester vel grenser?
Silfen Skrevet 18. august 2012 #20 Skrevet 18. august 2012 Hvordan vet du at alle unger hyler fordi de ikke får ting? Poenget er at dere antar og antar og antar og vet ingenting. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå