Gå til innhold

Stakk meg på sprøyte....

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jobber i helsevesenet....

Hadde satt sprøyte på en pasient og var så uheldig (tross at jeg fulgte gitte prosedyrer) å stikke meg på sprøytespissen.... :-(

Pasienten har hepatitt...og jeg lurer på om det er noen som har kunnskap om hepatitt her og hvor stor sannsynligheten er for å bli smittet.

Kan jeg teste meg for smitte med en gang??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du jobber ihelsevesnet og setter sprøyter på folk bør du ha den nødvendige kunnskapen selv. Evt spørre en kollega.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv om vi jobber i helsevesenet og har kompetanse til å sette sprøyter, har vi ikke nødvendigvis detaljkunnskap om alt innen sykdomslære... :-?

Dette er også første "pasient" jeg setter sprøyte på etter 7 år i yrket...(er ikke sykepleier)...

:wink:

Vet at hepatitt smitter gjennom blod og kroppsvæsker...men lurer på hvor stor sannsynligheten er for å bli smittet....fikk et stikk som gikk ca. 2 mm inn i fingeren...og hvor lang tid etter jeg kan teste for smitte....

Skrevet

2 mm det er jo bare ytterst i huden. Det bør ha gått greit. Men er du engstelig ta kontakt med lege og spør. Engstelse er ofte verre enn sykdom.

Skrevet

Hei!

Det du bør gjøre er jo å ta blodprøve for å sjekke om du har evt. blitt smittet. Dette kan du gjøre med en gang.

Evt også blodprøve av pas. om du ikke har oversikt over evt. andre smittefarer(eks. HIV)

Det er ganske liten smittesjanse selv om pas. har hepatitt.

Skjønner at det er en veldig ekkel følelse, snakk med avdelingssykepleieren på posten din, eller din overordnede. Hun kan sikkert hjelpe deg i denne saken.

Lurer på om det kanskje bare er noe sånt som 2-3% sjanse, men er ikke helt sikker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det skal finnes prosedyrer på arbeidsplassen for hva man skal gjøre dersom man stikker seg. Det skal også meldes inn ett og eller annet sted tror jeg...... og arbeidsgiver skal ordne med at man får tatt de nødvendige blodprøvene.

Kan jeg spørre hva slags utdanning du har?? (ikke at det har noe å si, sykepleiere kan også stikke seg.... bare lurte av ren nysgjerrighet)

Skrevet

Om stikksåret blødde etterpå er dette bra. Du bør ikke presse ut blod dersom det ikke kommer blod. Du bør rense såret med først i rennende vann, og så med klorhexidin, husker ikke helt den anbefalte styrken.

Skrevet

Det skal tas prøver av både deg selv og pasienten, (etter hans/ hennes samtykke) umiddelbart. Det finnes eget skjema som skal fylles ut av deg sammen med lege etter et sånt uhell. Det høres vanvittig ut at du jobber med nåler uten å ha en slik kunnskap... Er du sikker på at du ikke tuller?

Hepatitt er ganske smittsomt, f.eks sammenlignet med HIV. Du kan ikke være sikker på at du ikke er smittet før det har gått 6 måneder.

Men du MÅ ta kontakt med lege med en gang!!! Enten på det stedet du stakk deg, eller hos egen lege. Legen må vurdere smittefaren, og om du evt. må begynne behandling.

• Liker 1
Skrevet
Selv om vi jobber i helsevesenet og har kompetanse til å sette sprøyter' date=' har vi ikke nødvendigvis detaljkunnskap om alt innen sykdomslære... :-? [/quote']

Man kan forhåpentligvis det mest nødvendige innen sykdomslære før man får lov til å sette sprøyter på folk. :roll:

Uansett så har du vel noen i nærheten med de nødvendige kunnskapene.

Fakta om hepatitt

Skrevet

Jeg regner med at det er hepatitt C vi snakker om her..

Isåfall skal bare 0,0004 ml. hepatitt infisert blod til for å bli smittet.

Som andre har nevnt, er det skjemaer som skal fylles ut og blodprøver som skal tas.

Gjest Anonymous
Skrevet
Selv om vi jobber i helsevesenet og har kompetanse til å sette sprøyter, har vi ikke nødvendigvis detaljkunnskap om alt innen sykdomslære... :-?

Dette er også første "pasient" jeg setter sprøyte på etter 7 år i yrket...(er ikke sykepleier)...

:wink:

Vet at hepatitt smitter gjennom blod og kroppsvæsker...men lurer på hvor stor sannsynligheten er for å bli smittet....fikk et stikk som gikk ca. 2 mm inn i fingeren...og hvor lang tid etter jeg kan teste for smitte....

Dette kan vel ikke være helt lovlig :-?

Skrevet

Dette kan vel ikke være helt lovlig :-?

Sorry glemte å logge meg inn. Er det noen sykepleiere her som vet dette?

Skrevet

Jeg skjønner at ikke alle i helsevesenet kan vite alt.

Men jeg må si jeg reagerer når en som får sette sprøyter på en pasient og kanskje ta blodprøver også (for det gjør jo legesekretærer) må gå til et diskusjonsforum og spørre om hvordan hun skal forholde seg etter at hun har stukket seg.

Hvor er HMS her? Dette går ikke på deg - men på arbeidsgiveren din og dennes opplysnings- / opplæringsplikt! Og særlig når andre her nevner rutinemessige skjemaer og at ting skal rapporteres og sånn, så blir jeg meget betenkt på hav som foregår rundt omkring.

Skrevet

Lille Rosin : hva kan ikke være helt lovlig ? :-?

Til førstemann :

Det er retningslinjer på alle slike arbeidsplasser om hva man gjør ved stikkuhell. Snakk med en av dine overordnede / verneombud, så bør de kunne fikse de rette skjemaene og blodprøvetakning / tiltak.

Om du tilfeldigvis er helsesekretær / sykehussekretær, så skal slike rutiner gjennomgås mer eller mindre under utdanningen...

Trodde det gjaldt alle som har pasientkontakt.

Snakk i allefall med rette vedkommende så fort du kan!

Det kan ta sin tid med både HIV og hepatitt C før man kan påvise smitte hos den som evt stikker seg. Mht f.eks HIV så er det nødvendig med enda en blodprøve etter 3 mnd.

Om slike stikksår blør, så skal man la de blø en stund. Dermed KAN faren reduseres.

Lykke til,- håper du ikke er smittet.

Skrevet

Jobber i rusomsorgen og setter ofte sprøyter på mennesker med hepatitt. Er vaksinert mot dette akkurat for å unngå slike situasjoner dersom uhellet skulle være ute. Det er kun sertifisert helsepersonell som f.eks sykepleier, vernepleier som får sette sprøyter.

Uansett, ved å oppsøke legevakt vil du kunne få en type vaksine som skal motvirke ev. smitte du må ha pådratt deg.

Stiller meg bak alle andre her som undrer seg over at du er i en posisjon til å sette injeksjoner, men som ikke kjenner prosedyrene for hva du gjør i en slik situasjon.

Skrevet

Hvordan gikk det? Har du meldt ifra til din overordnede og blitt testet?

Skrevet
Det er kun sertifisert helsepersonell som f.eks sykepleier' date= vernepleier som får sette sprøyter

Legen(e) kan delegere ansvar, slik at helsesekretærer / legesekretærer også kan gi injeksjoner. De lærer dette under utdannelsen, og det er ganske vanlig at slike setter sprøyter. Dette på legekontorer og helsesentre. På sykehus er det ikke vanlig at disse gir injeksjoner, kun trekker ut ( blodprøver ).

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Hjelpepleiere kan også få delegert ansvar for å sette insulin og fragmin injeksjoner subcutant.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...