AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #1 Skrevet 15. august 2012 Jeg skal ta MR av hodet nå. Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Tar ut øredobber i hvert fall. Men må man kle av seg? Metall skal vel ikke inn i de maskinene? Blir hodet lagt i en sånn skinnesak? Tips? Gruer meg. Anonym poster: 18e0ad22c34bcecbd6387a3f38673e7b
Gjest sensasjon Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Du må ta av deg bh og smykker. genser eller t skjorte kan du ha på..samme med bukse og undertøy, med mindre du har piercinger noe sted..da må de også vekk. Er ingen vits å grue seg. Du ligger bare helt stille i 15 minutter. Hodet ligger i en slags form så du trenger ikke grue deg. Over halve kroppen din ligger jo på utsiden av denne maskinen så man får ikke så lett klaus heller.
ninuska_ Skrevet 15. august 2012 #3 Skrevet 15. august 2012 (endret) Det er ingenting å grue seg for, og det er fort over. Man rekker nok å kjede seg bittelitt, men det er ingenting du skal gjøre enn å ligge der og slappe av. Du går inn i et avlukke/rom, hvor du tar av deg bh og smykker. Når du er ferdig, går du inn i et større rom hvor MR-maskinen står. Du legger deg på platen, setter på hørselvern og en slags beskyttelse over hodet, og de triller deg inn til litt over skulderene. Jeg fikk også en ledning med knapp på som jeg kunne trykke på hvis det var noe. Det durer og lager masse lyd - det er det. Det beste tipset er vel: ligg stille Endret 15. august 2012 av ninuska_
Jenna Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 Om du gruer deg veldig før MR kan det være lurt å be om en vival på 2,5 til 5 mg. Maskinen bråker endel, men du får hørselsvern. Ingenting av metall skal inn i maskinen siden det er en magnet røntgen. Jobber på nevrologisk avdeling, og har pasienter til denne undersøkelsen daglig. Så lenge en ikke har kraftig klaustrofobi går det alltid greit. Du vil få en knapp du kan trykke på om det skulle være noe. For å få best mulig bilder er det viktig at du ligger stille. Ellers ønsker jeg deg lykke til med undersøkelsen.
Gjest Søgni Skrevet 15. august 2012 #5 Skrevet 15. august 2012 Jeg kan bare signere de andre, det er ikke noe å grue seg for. Jeg grudde meg også, siden jeg er utrolig pinglete og fort føler meg innestengt i små "rom", men det gikk over all forventning. Du får på en vifte, sånn at du får gjennomstrømning av luft inni der,og det hjalp veldig for min opplevelse. Dessuten var det ganske lyst inni der, jeg hadde sett for meg at det var mørkt og klamt. :gjeiper: Jeg måtte bare ta av meg bh'en, og hadde ellers på meg vanlige klær.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2012 #6 Skrevet 16. august 2012 Du må ta av deg bh og smykker. genser eller t skjorte kan du ha på..samme med bukse og undertøy, med mindre du har piercinger noe sted..da må de også vekk. Er ingen vits å grue seg. Du ligger bare helt stille i 15 minutter. Hodet ligger i en slags form så du trenger ikke grue deg. Over halve kroppen din ligger jo på utsiden av denne maskinen så man får ikke så lett klaus heller. For å avklare, smykkene, ikke klærne
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #7 Skrevet 16. august 2012 Har ikke tatt MR av hodet, men har hatt flere MR av andre kroppsdeler. Du kan som sagt ha på deg klær, men ikke metall. Har du spile-bh må den av, og alt av smykker, øredobber osv. må av. Dersom du har noe kirurgisk metall i kroppen (skruer som er operert inn) må du gi beskjed om dette, men det er ikke noe hinder for å få ta MR. Det bråker veldig, men det varer ikke så lenge, og du får hørselvern. Dersom du er redd for å være innesperret, så skal du vite at maskinen ikke er "tett" bak hodet ditt, det er en åpning der. Da føles det kanskje ikke så innestengt. Anonym poster: d871ea555300f7a9b14de937eb52eac3
Gjest Mona Skrevet 23. august 2012 #8 Skrevet 23. august 2012 Så når man tar MR av hodet så kjører de ikke hele kroppen inn i maskinen altså? har tatt MR av arm en gang og måtte ha hele kroppen inni, har veldig klaustrofobi.
ninuska_ Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 De kjører deg inn til litt over skuldrene, men hele kroppen er ikke inni.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Så når man tar MR av hodet så kjører de ikke hele kroppen inn i maskinen altså? har tatt MR av arm en gang og måtte ha hele kroppen inni, har veldig klaustrofobi. De kjørte hele meg inni maskinen når de tok MR av hodet mitt, det varierer sikkert fra maskin til maskin siden det er forskjellige typer. Og ja man får noe skinnegreier over hodet, nesten som et slags bur For meg var dette en grusom opplevelse pga støyen. Jeg fikk ikke hørselsvern men et par øreklokker fordi de skulle sette på musikk, men de glemte å sette på musikken og maskinen bråket uansett så mye at musikken hadde neppe klart å overdøve bråket. Jeg fikk migreneanfall, noe jeg aldri har hatt før, jeg så masse aura og fikk hodepine, og anfallet varte i 3 dager etterpå. Var glad jeg var allerede sykemeldt fordi jeg hadde ikke klart å dra på jobb disse 3 dagene. Men jeg er fra før av sensitiv for lyder da, så det er ikke vanlig å bli dårlig som meg. Jeg har ikke klaustrofobi så den biten gikk bra. De hadde en slags greie så jeg kunne ligge og se rett opp på en skjerm som viste det som egentlig var rett foran meg. Så da så jeg folkene på andre siden av vinduet til naborommet. Jeg regner med at TS har vært i MR allerede. Men hvis ikke så husk å fjerne ALT av metall, så ikke bruk dongeri bukse, ikke bruk joggebukse med metall på feks snøret osv. Ikke alt som ser ut som metall er magnetisk, men man vet jo aldri så det er bedre å være nøye. Jeg holdt på å glemme å ta ut hårstrikket, det er en metallgreie på den Anonym poster: 00b8c79e74a2adc83e13bfe8219c8833
betrayed Skrevet 23. august 2012 #11 Skrevet 23. august 2012 Du får all info der. Men all metall må av.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #12 Skrevet 23. august 2012 Ikke for å kuppe tråden, men: jeg skal også ta MR av hodet snart. Hva skjer hvis jeg sovner mens jeg ligger der? Ligger hodet i en slags form sånn at det ligger i ro uansett? (Ja, jeg kan sovne selv om det bråker mye, når jeg ligger stille et sted...) Anonym poster: 0b5b813677acfeae3f8320096a658942
Brunhilde Skrevet 23. august 2012 #13 Skrevet 23. august 2012 Ikke for å kuppe tråden, men: jeg skal også ta MR av hodet snart. Hva skjer hvis jeg sovner mens jeg ligger der? Ligger hodet i en slags form sånn at det ligger i ro uansett? (Ja, jeg kan sovne selv om det bråker mye, når jeg ligger stille et sted...) Anonym poster: 0b5b813677acfeae3f8320096a658942 De anbefaler at man prøver å holde seg våken for å være helt sikker på at man ligger stille.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Jeg tok MR av hodet i fjor, og da trengte jeg ikke ta av meg hverken bh eller bukse (var ikke så gjennomtenkt i klesveien den dagen, og hadde spile-bh og bukse med metallknapper). Trengte bare å fjerne metall som var plassert fra puppene og opp. Men det er kanskje forskjell fra maskin til maskin? Jeg tok samme undersøkelse to år tidligere igjen, ved et annet senter. Da var de så påpasselige at jeg måtte fjerne absolutt alt, og de var nøye med å spørre om intimpercinger etc, fordi det var for nærme maskinen... Anonym poster: 6a642bfc69f52ca06068f0721fadf033
Tropic Skrevet 23. august 2012 #15 Skrevet 23. august 2012 IKKE ha på dongribukse, den må du i så tilfelle ta av deg. Ikke kult å sprade inn i rommet i trusa, singlet og, vel, thats it... Finn deg en bukse uten noe metal osv ting i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå