snoker Skrevet 15. august 2012 #1 Skrevet 15. august 2012 Jeg har nylig flyttet for meg selv og sliter med å finne motivasjonen til å lage middag til meg selv. Derfor lurer jeg på om noen av dere har noen forslag til middag for en?
Envy Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Verdens enkleste middag for 1, kyllingfilet og løk stekt sammen, krydret med sitronpepper. Har ris til, og ferdig. Lettvint og veldig godt Laksefilet er også lettvint å steke opp og ha til salat og ris. Er egentlig mye man kan gjøre med slike fileter, for du kan lage opp 1 eller 2, og legge resten i fryseren Fish and chips er også enkelt å lage opp til 1. Om du lager mye av noe, er det jo også middag til to dager, evt lunsj på jobb osv 1
Belima Skrevet 15. august 2012 #3 Skrevet 15. august 2012 Sjekk denne siden! http://www.enestaaendemat.no/category/middag/
Ryvre Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 Du kan lage hva som helst egentlig, men planlegge litt så du kan bruke råvarene til andre middager også. Er ikke så ulikt å lage middag for en som middag for to (har en mann som er mye borte så lager middag alene en del ganger også) Kjøper du f.eks en pakke med kyllingfileter så fryser du ned de en og en så tar du bare det du behøver.
Frua Skrevet 15. august 2012 #5 Skrevet 15. august 2012 Det aller beste er å lage mat i store porsjoner, fryse ned og ta opp til de dagene man ikke orker å lage mat. Lasagne, gryteretter eller pastasaus passer fint til det.
Gjest mari kontrari Skrevet 15. august 2012 #6 Skrevet 15. august 2012 Nå ender jeg som regel opp med to porsjoner, og spiser det andre som rester til lunsj eller middag, men generelt er dette retter jeg syns er lett å lage til en: Wok med kyllingfilet fra frys Pasta med broccoli og sopp Karbonade/fiskekakesmørbrød Laks fra sånne frosne prosjonspakker med stekte grønnsaker til Lapskaus/suppe med røkt pølse (spis resten av pølsen til middag dagen etter eller frys ned, evt. lag stor porsjon og ha rester) Omelett med div.grønnsaker Generelt kan du lage det meste til en, enten ved å spise rester eller lage noe annet av restene, eller tilpasse oppskrifter. Det som er greit er å planlegge litt slik at du får brukt opp ferskvarer - finn ut hvilke grønnsaker som du bruker i mye forskjellig, evt. ha en plan for resten slik at du slipper kaste mat. I tillegg er det alltid greit å ha et godt utvalg poser og bokser til å fryse ned ting i porsjonspakker - jeg pleier for eksempel å dele en pakke kjøttdeig i tre og fryse ned to av delene i poser til bruk senere. Blant annet her: http://restemat.blogspot.no/ kan du finne inspirasjon til å bruke opp rester - også går det jo alltids an å spørre matforumet. Vi er mange som er blitt ganske flinke til å dikte opp ting med matrester gjennom studietider og annet.
Minya Skrevet 15. august 2012 #7 Skrevet 15. august 2012 Jeg sleit veldig med å lage middag for en da jeg bodde alene. Det gikk ofte i stekt kjøttdeig med makaroni eller penne, veldig sjelden laget jeg ordentlig kjøttsaus til spaghetti. Erter, kjøtt og flesk på boks gikk det også mye av, problemet med boksemat er at du må ha det to dager på rad, tre om du lager fiskeboller. Salat med kjøtt funker fint, da kan du kutte akkurat så mye du trenger, men da må du gjerne bruke resten av grønnsakene i løpet av en ukes tid. Tortellinien til Fjordland var ofte en vinner, da det går an å spise den uten tilbehør. Men herlighet så glad jeg er for at jeg nå lager middag for to.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #8 Skrevet 15. august 2012 Motivasjon er vel stikkordet her - det er ellers ingenting annet enn en seiglivet myte at det skal være så problematisk å lage mat til én. Det viktigste er å tenke oppbevaring av råvarer, synes jeg. Vask og tørk (spinn i salatspinner) grønn salat med en gang den er kjøpt, oppbevar i tett ziplock-pose. Ting som stangselleri, sukkererter og grønne bønner holder seg også mye lenger vasket i tett med luft i. Grønnsaker som holder seg lenge er rotgrønnsaker, squash, tildels paprika, fennikel. Og så er det å bruke fryseren aktivt og lurt. Frys ned porsjonsvis det som er til overs i en pakke av fersk fisk og kjøtt (eller resten av fiskebollene i en hel boks - ikke noe problem ). Og frys ned porsjonsvis rester av gryter, supper, kjøttboller, pizza og gratenger +++ du har laget. Ellers synes jeg det er enklest å lage måltid med få komponenter når jeg er alene. Feks en kyllingfilet og grønn salat med en oppskåret avokado i som eneste tilbehør. Eller en bit laks med fennikelbåter kokt i hvitvin eller appelsinjuice (og en smørsaus til hvis det er helg ), eller en haug grønne bønner surret i litt smør med mandelskiver. Bare tilfeldig valgte eksempler. Og sist men ikke minst: Ikke slå av på kravene selv om du spiser alene. Tenk at du fortjener noe ekstra sunt, saftig og fargerikt - hvorfor ikke! Hvis alle middager bærer preg av kriseløsning er det jo ikke rart man blir både uinspirert og matlei. Anonym poster: 9ee49f96b0366199485f65ae4b5317cc 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #9 Skrevet 15. august 2012 Ellers synes jeg det er enklest å lage måltid med få komponenter når jeg er alene. Feks en kyllingfilet og grønn salat med en oppskåret avokado i som eneste tilbehør. Eller en bit laks med fennikelbåter kokt i hvitvin eller appelsinjuice (og en smørsaus til hvis det er helg ), eller en haug grønne bønner surret i litt smør med mandelskiver. Bare tilfeldig valgte eksempler. Glemte i farten å presisere den viktigste fordelen med denne måten å tenke tilbehør på: Når man bruker færre komponenter på tallerkenen, får man brukt opp grønnsaken(e) man har, selv om man bare lager til én. Har man bare fennikel til laksen, får man spist opp hele alene, eller hele pakken med grønne bønner, eller hele avokadoen. Og de små posene med babyleaf-salat er smarte til én: Bare hell den ferdigvaksede innholdet i salatbollen, tilsett en oppskåret avokado (eller hva du nå har i), litt olivenolje, sitron, salt og pepper, og tilbehøret er klart - uten rester til kjøleskapet. Anonym poster: 9ee49f96b0366199485f65ae4b5317cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå