Gjest Fvgjvh Skrevet 14. august 2012 #1 Del Skrevet 14. august 2012 Kan noen forklare meg når man skak bruke et og når man skal bruke ett? Og som bonus spørsmål; en og enn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svampen Skrevet 14. august 2012 #2 Del Skrevet 14. august 2012 Et er ubestemt artikkel og brukes foran substantiv: Et hus, et tre, et bord Ett er et tallord og brukes når det er snakk om et antall av noe: Bruk ett egg, ikke to. Enn brukes når du feks sammenligner ting: Min pappa er sterkere enn din pappa! Eller: Mer enn en uke osvosv. En er ubestemt artikkel: En ost, en sykkel, en moped og et tallord: En, to, tre. Kanskje bedre å poste dette inne på språk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 16. august 2012 #3 Del Skrevet 16. august 2012 Kan noen forklare meg når man skak bruke et og når man skal bruke ett? Og som bonus spørsmål; en og enn? Det heter bonusspørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 16. august 2012 #4 Del Skrevet 16. august 2012 Kan noen forklare meg når man skak bruke et og når man skal bruke ett? Og som bonus spørsmål; en og enn? "Ett" brukes bare på samme måte som du bruker "to, tre, fire" osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. august 2012 #5 Del Skrevet 16. august 2012 Det heter bonusspørsmål. Det er riktig at det skal skrives i ett, men i denne sammenhengen ville jeg heller sagt et ekstraspørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 18. august 2012 #6 Del Skrevet 18. august 2012 Ofte når man blir forvirret av disse ordene som høres så like ut på norsk, kan det hjelpe å oversette til engelsk. Da får man sannsynligvis en pekepinn på hva som er riktig. Et = A(n) Ett= One En = A(n) Enn = Than Jeg tar også med følgende: Å = To Og = And Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mog Skrevet 22. august 2012 #7 Del Skrevet 22. august 2012 Det er riktig at det skal skrives i ett, men i denne sammenhengen ville jeg heller sagt et ekstraspørsmål. Hva med å si "tilleggsspørmål" i stedet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 22. august 2012 #8 Del Skrevet 22. august 2012 Hva med å si "tilleggsspørmål" i stedet? Ja, like gjerne det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #9 Del Skrevet 22. august 2012 Og det heter aldri "skak". Anonym poster: 3811a135d97f5736e1e8dadcb8ed9705 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehodet Skrevet 22. august 2012 #10 Del Skrevet 22. august 2012 Arabella, litt OT men jeg digger deg For du har gitt meg masse nyttig lærdom om det norske språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 22. august 2012 #11 Del Skrevet 22. august 2012 Arabella, litt OT men jeg digger deg For du har gitt meg masse nyttig lærdom om det norske språk. Så koselig, nå ble jeg glad. Alltid hyggelig å få gode ord . Jeg synes forresten du skulle bytte nick. Mitt inntrykk av deg er at du har god oversikt over det du gjør . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå