Gå til innhold

Nyutdannet ped.leder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på om jeg har valgt feil yrke. Jeg har aldri vært flink til å "si ifra" dersom det skulle være noe, fordi jeg omgås mennesker som iallefall prøver å forstå og behandle folk med likeverdig respekt. I barnehagen er det så utrolig mange forskjellige mennesker å forholde seg til, at jeg blir så ufattelig psykisk sliten.

Jeg ser virkelig ikke hvordan jeg skal klare å veilede personalet og foreldrene slik jeg faktisk må i mitt yrke. Jeg føler jeg blir kontant motarbeidet fra alle kanter. Dette er ikke forenlig med at jeg har vanskeligheter for å "si ifra".

Begynner å grue meg skikkelig til å gå på jobb, selv om jeg bare har hatt jobben siden januar! Nå er det tilvenning og det er jo et kapittel for seg. Kanskje det roer seg etterhvert, men nå føles alt veldig tungt.

Er det andre som har hatt samme følelser rundt jobben som pedagogisk leder? Finnes det alternative jobber for folk med førskolelærerutdanning hvor man slipper å forholde seg til så mange forskjellige mennesker?

Har det "gått seg til" for noen her?

(Det er ikke barna jeg reagerer på, bare foreldre og personal. Barna er grunnen til at jeg begynte i jobben! De er mitt lyspunkt!)

Anonym poster: d36140e114368eaf1c2bea3aa5e7f06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil nok bli overrasket over å finne ut hvor mange som sitter med denne følelsen når de er nyutdannet. Kan jeg spørre hvor du tok utdanningen din? Har ikke skolen din et tilbud om veiledning for nyutdanna? Det hadde min, og der var vi en gjeng som deltok på samlinger en stund etter at vi hadde fått ny jobb. Utrolig nyttig! jeg vil anbefale at du undersøker dette :)

Jeg satt/sitter litt med den samme følelsen selv. Det er vanskelig å komme inn i en barnehage som ung og nyutdannet. Man er gjerne yngre enn kollegaene, og så skal man være en leder. Det kan ta litt tid å finne sin plass, og å føle seg trygg i rollen, men den kommer nok skal du se! :)

Men det finnes jo også andre stillinger som førskolelærer/førskolelærer 2. Det er ikke alle barnehagene som opererer med dette, men da har du som regel en pedagogisk leder over deg, og du blir ikke sittende med et like stort ansvar. Vet mange av mine klassekamerater går i slike stillinger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyutdannet førskolelærer her også!

Jeg jobber som førskolelærer 2, så vi er ikke i helt samme situasjon, men jeg kjenner meg veldig igjen i det dere begge skriver. Nyutdannet og yngre enn dem man jobber sammen med, personalet har jobbet sammen i mange år og kjenner hverandre og har sine uskrevne normer og regler osv..

Jeg synes det har vært veldig tøft å begynne i jobb, mye å sette seg inn i, mange nye mennesker å bli kjent med i tillegg til at man skal finne sin egen rolle i alt dette. Hun som er min ped.leder er av typen som har jobbet i noen år og har veldig sterke meninger om hvordan vi skal jobbe og hva vi skal gjøre, det vil si at det er liten plass for meg til å prøve og feile. Hun har høye forventninger til meg, uten å helt klare å si hva de forventningene her - noe som fører til at jeg blir "irrettesatt" en del, noe som selvsagt er veldig ubehagelig.

Jeg håper virkelig at det går seg til, for om ikke kan jeg ikke se for meg at jeg fortsetter å jobbe som førskolelærer.

Anonym poster: d1d10adc4cb10c012e2c4bb22ec8cecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...