Gå til innhold

Kampsport for de yngste? (Bergen)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Loddefjord Karateklubb har kurs for barn ned i 4-årsalderen, 4-6 år tror jeg kurset for de yngste er for. Da er det mest kroppskontroll og lek, da. Karate går på slag, spark og nedtagninger. For barn slag og spark uten kontakt, den kommer først senere når de har bedre kroppskontroll (og tåler litt mer).

Kampsport for den aldersgruppen du henviser til er i realiteten ikke en trening på kampsport, men øvelser i grovmotorik. Mange av oss har sagt til barna at de f.eks. "ikke får lov å slå". Når de kommer inn i en hall det drives kampsport forstår de ikke så veldig mye forsdi de har lært å ikke slå.

I hovedsak baserer treningen for de minste seg på å øve opp grovmotorik som store bevegelser av armer og ben samt å bevege kroppen sideveis, fram og tilkake, rotere, etc. Denne treningen kan ofte være veldig kjedelig fordi det er massevis av gjentagelser av eksakt den samme bevegelsen, og de minste barna får som oftest ingen mestringsfølelse fordi de ikke SELV opplever at de gjør noe "riktig" når de får ros.

Derimot vil turn gi en helt annen form for mestringsfølelse, og grovmotoriken får om mulig en enda bedre trening. Også stryrken blir bedre og trenigen oppfattes oftere som lek.

Når barna er 10-12 år har de lært seg både grovmotorik og økt muskelmassen om de har trent turn. De kan også lettere akseptere "kjedelige" øvelser (det er ikke uten grunn at det er stort frafall fra kampsport aktiviteter).

Disse barna som har drevet f.eks. turn vil raskere (etter min subjektive mening) kunne forstå og gjennomføre øvelsene som er i forskjellige kampsport grener. Dermed vil de også raskere få en mestringsfølelse og i en del tilfeller raskere bli gode. Det vil igjen gi dem større lyst til å fortsette i ungdomsårene og kanskje trene med landslagsutøvere, etc. Norsk Kampsportforbund har mange aktiviteter for de som ønsker å bli gode i sin gren.

Jeg sier ikke at en ikke skal begynne å trene kampsport i 6-års alderen, men tror at idrettsgleden kan vare lenger om en tenker litt mer alsidig den første tiden.

Jeg vet det er/har vært debatanter her inne som har holdt på innenfor sine grener av kampsport i mange år, og de har kanskje en annen vinkling på problemstillingen.

Og for de som mener at kampsport er en idrett en ikke bør drive som barn/ung så vil jeg igjen bare ta opp igjen den slitte kommentaren om at utøvere av kampsport faktisk er mindre i bråk enn andre. Gutter har ofet mindre behov for å markere seg og jenter oser mer av selvsikkerhet og trygghet slik at evt overgripere tenker seg om både 1, 2 og 3 ganger.

Men det er viktig å gå rikttig frem og i riktig tempo når det gjelder forholdsvis små barn.

• Liker 1

Har en datter som har gått på judo siden det ble introdusert på SFO i 1. klasse. Hun har stor glede av det og det virker ikke like "kampsport aktig " som karate. Hun har to jevnaldrende fettere som driver med Tae Kwon Do og de er alltid helt gira når de har vært på trening, skal fly rundt å slå på alt og alle, (men det er kanskje en generell gutte greie)

Kan ikke annet enn skrive dobbelt under på det Far til 2 nevner. Det er ikke så mye jeg kan tilføre ut over det han allerede nevner, gleden og beherskelsen over den fysiske biten blir nok noe høyere når man selv føler at det både mestres og "funker" med.

Allikevel vil jeg anbefale Keum Gang Taekwondoo på Nesttun, her finner du en svært dyktig trener/mester som har veldig god forståelse for kropp og dens funksjon uavhengig av alder. Det fokuseres veldig på tålmodighet, respekt og egentrygghet på fysikk og mestring, uavhengig av alder og kjønn.

Jeg vil karakterisere det som en ansvarsfull og allikevel morsom klubb.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...