Superknas Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Jeg fikk diagnosen migrene ifjor sommer etter mange år med hyppig sykdom.. Jeg jobber kun som ekstrahjelp i å har ikke mange dagene jeg jobber,men fortsatt kommer gjerne migrenen de dagene jeg faktisk skal på jobb,noen som gir meg verdens dårligste samvittighet.. Jeg tar både forebyggende medisiner og vanlig migrene medisiner,imigran hjelper som regel når jeg får tatt det tidlig nok,men da kan jeg igjen ikke jobbe eller kjøre bil!! Jeg føler meg helt maktesløs å vet jo at det er lite sannsynlighet for å få seg ny jobb hvis jeg skulle miste denne ... Å det at jeg ikke greier å jobbe særlig mye går utover lønna,jeg måtte ha jobbet 100% for å greid å forsørge meg selv,men heldigvis har jeg en snill samboer. Selvom vi sliter nok med pengene når jeg jobber såpass lite. Er det noen som vet om man kan ha rett på noen støtte ved en slik kronisk sykdom?
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Hvorfor kan du ikke kjøre bil etter å ha tatt imigran da?
WBNina Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 Hei Hegee, Jeg har også migrene og har hatt det siden jeg var 4 år (er nå 29), så jeg kjenner din frustrasjon. Det er ikke noe hyggelig å føle seg som en 'belastning' fordi man ikke klarer å komme seg på jobb. Jeg har gjort noen få grep som har hjulpet meg i forhold til sykefravær. Kanskje det kan hjelpe deg også? - Jeg vet ikke om dette gjelder når du har en delttidsstilling, men ved kronisk sykdom hos en ansatt kan arbeidsgiver søke NAV om fritak fra arbeidsgiverperioden. Det vil si at det ikke er jobben din som dekker egenmeldingsperioden (opptil 3 dager), men får støtte fra NAV som om du skulle vært langstidssykemeldt. På den måten vet du at du hvertfall ikke belaster arbeidsgiveren mer enn nødvendig økonomisk når du ser syk (noe som strengt tatt ikke er ditt problem, men så var det den samvittigheten da ;-)). Be arbeidsgiver om hjelp til å få de skjemaene du trenger, og så trenger du at legen din fyller ut deler av dette skjemaet som arbeidsgiver så sender videre til NAV. - Be legen din om å skrive en attest på at du har en kronisk og uforutsigbar sykdom som dessverre gjør at du har noe høyere sykefravær enn gjennomsnittet. Be han/hun om å legge til at bivirkningene av anfallsmedisin også vil gjøre deg utav stand til å gå på jobb. Jeg synes hvertfall det er greit at arbeidsgiver har et dokument på tingenes tilstand slik at det ikke blir noen spekulasjoner rundt det. Slikt ubehag kan i verste fall trigge anfall. - Jeg har hjemmekontor de dagene jeg føler jeg er i stand til å jobbe litt, men er for slapp til å gå på jobb. Det gjør at jeg får gjort jobben min, men likevel ta de pausene jeg trenger for å holde migrenen i sjakk. Dersom du har mulighet til det, kan det være noe du kan ta opp med arbeidsgiver. - Husk at migrene er en svært utbredt diagnose, og at det finnes mange andre diagnoser som gjør at folk må holde seg hjemme fra jobb enkelte dager. Prøv derfor å ikke klandre deg selv for at du er for syk til å jobbe en dag. Det er ikke din feil at du har fått migrene :-). Men prøv selvsagt å gjøre det du kan for å begrense anfall. - Spør gjerne arbeidsgiveren din/din nærmeste overordnede om dere kan ta en prat i forbindelse med at du er en del syk. Dialog forhindrer en potensiell dårlig stemning mellom deg og arbeidsgiver, og det er viktig å synliggjøre for dem at du selvsagt ønsker å komme på jobb. De har ikke lov å gi deg sparken på grunnlag av sykdom (så vidt jeg vet), så sørg for å spille på lag med de du jobber for. - Finn ut om det er forhold ved jobben din som potensielt kan trigge migreneanfall. Kan du f. eks. gjøre andre oppgaver, endre sittestilling eller unngå direkte lys? Ellers er det de vanlige tingene: Få i deg nok vann, pass på kostholdet (jeg har fått god hjelp av ernæringsfysiolog til å finne et kosthold som demper anfallshyppigheten), få nok søvn, tren regelmessig, and all that jazz ;-). Migrene i seg selv kommer ikke til å hindre deg i å få jobb videre. Da må du i såfall bli erklært arbeidsufør av en lege. Husk at jobben din skal vurere deg på grunnlag av det arbeidet du gjør, ikke på grunnlag av de dagene du har gyldig sykefravær. Lykke til! 1
meta2 Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Hvorfor kan du ikke kjøre bil etter å ha tatt imigran da? Søvnighet kan opptre som et resultat av migrene eller behandling av denne. Dette kan innvirke på evne til å kjøre og håndtere maskiner.
meta2 Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 Sliter selv med migrene. Jobber 40%, og har ikke 6.45 vakten, men fra kl 9.15 og 8. Våkner som regel med migrene, og har dermed mulighet til å ta medisin og komme meg på jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå