Gå til innhold

Hvordan gå ned 50 kg?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veier i dag 115 kg, 60 av disse kiloene er ren muskelmasse. Jeg er 170 høy og ønsker å være slank, med ett vektmål på å veie 65 kg. Men hvordan kommer jeg dit? Jeg faller lett i fellen med å spise lettvint og usunn mat, prøver å holde maten sunn men får akutt cravings som er helt jævlig!

Når det kommer til trening har jeg vonde knær, vond rygg og vond kropp. Prøver å gå tur 3-4 dager i uken men vet jeg må mer ut. Har tidligere gått på idrettslinje så dette føles ganske lavmål for meg, at jeg har havnet slik utpå i en alder av 22 år!

Alle tips taes i mot med STOR takk, jeg vil endre livet mitt å ha den kroppen jeg fortjener, en sunn og sterk en :)

post-43292-0-75844600-1344886453_thumb.j

post-43292-0-40469400-1344886477_thumb.j

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På samme måte som alle andre går ned i vekt. Du spiser mindre kalorier enn du forbrenner i løpet av en dag. Søtsug er du bare nødt til å lære deg å kontrollere, man kan ikke alltid kose seg. Men selvfølgelig, det er bare menneskelig å sprekke en gang i blant, da får man bare prøve å være litt bedre dagen etter (men man bør ikke leve med denne holdningen daglig). Jeg spiste for eksempel fem konfektbiter mens jeg satt på terassen og leste en bok nettopp. Sånt som skjer, men ikke akkurat optimalt på en mandag. Den enkleste måten å spise sunt på er å eliminere alt som er usunt fra huset, slik at det ikke er tilgjengelig. Jeg sprekker mye lettere om jeg vet at jeg har pasta, sjokolade eller noe annet i skapet enn hvis jeg ikke har det. Jeg bruker også å unne meg noe godt en gang i uka, da enten fredag eller lørdag. Noe godt betyr da valgfri middag og is/kake/sjokolade/potetgull eller annet godteri - dog i begrensede mengder.

Hvis jeg spiser pasta bolognese som valgfri middag, så er det fortsatt laget av fullkornspasta, karbonadedeig, hermetiske tomater, løk etc. og ikke vanlig pasta, kjøttdeig og Dolmino saus eller hva det heter.

Har du prøvd ut ellipsemaskin? Mener å ha lest noen artikler på at de er veldig gode på fettforbrenning, og jeg bruker disse selv når jeg ikke orker mølla. De er jo veldig skånsomme mot ledd. Har også hatt beinhinnebetennelse det første halve året i år, ganske kjipt, men da ble det veldig mye ellipsemaskin på meg. Jeg vet ikke om det er anbefalt å jogge/løpe noe særlig når man veier 115 kg, det kan kanskje være lurt å gå litt ned i vekt før du begynner med det.

Ellers så ønsker jeg deg lykke til og vil legge til at jeg ikke synes du så noe ille ut til tross for høy vekt!

• Liker 1
Skrevet

Psykolog, for jeg gjetter du trøstespiser noen ganger? Så ernæringsekspert som kan hjelpe deg å finne sunn mat du liker og trening. Du kan begynne med svømming først? Man blir skikkelig lei om man trener for hardt i starten :gjeiper:

Skrevet

Jeg må bare få si at jeg synes ikke det ser ut som om du veier 115kg! Javisst har du ekstra kjøtt, men jeg synes du er flott!!

Den beste måten du kan gå ned i vekt på er å gi deg selv tid, og sette små delmål.

Har du råd til det; lag gjerne et opplegg med en personlig trener, gjerne litt over tid.

Og ta kontakt med psykolog, du trøstespiser sikkert en del. Du minner meg om meg. Både Bergen og Oslo har fedmeklinikker der terapi er en del av behandlingen.

Anonym poster: f69707521888b906b1b63e1dd856c46e

• Liker 3
Skrevet

Har trøstespist før men gjør ikke det lengre. Men jeg får ofte store sug på kvelden, og da er det ikke snakk om at jeg har lyst på noe, men at jeg får ett fysisk sug i kroppen etter noe søtt/ salt. Har klart å tilfredstille dette en stund med å lage sorbe ( av kun moste bær! ikke sukker ) men i dag sprakk jeg.

Har vanskelig for å komme i gang med trening, mest fordi jeg ikke føler en time om dagen monner nok. Selvom det selvfølgelig er bedre enn å sitte inne! Er nok litt ensom på vennesiden, skulle ønske jeg hadde noen å trene med. Min fotballspillende kjæreste som løper en mil på 40 min blir ikke helt det samme å trene med

Skrevet

har 60 kg ren muskelmasse, derfor det ikke ser ut som 115 kg.

Skrevet

Jeg har gått ned 50kg på 7.5mnd nå.... ta gjerne kontakt på pm....

• Liker 4
Skrevet

Har trøstespist før men gjør ikke det lengre. Men jeg får ofte store sug på kvelden, og da er det ikke snakk om at jeg har lyst på noe, men at jeg får ett fysisk sug i kroppen etter noe søtt/ salt. Har klart å tilfredstille dette en stund med å lage sorbe ( av kun moste bær! ikke sukker ) men i dag sprakk jeg.

Har vanskelig for å komme i gang med trening, mest fordi jeg ikke føler en time om dagen monner nok. Selvom det selvfølgelig er bedre enn å sitte inne! Er nok litt ensom på vennesiden, skulle ønske jeg hadde noen å trene med. Min fotballspillende kjæreste som løper en mil på 40 min blir ikke helt det samme å trene med

Da har du ikke spist nok på dagtid. En time trening annenhver dag, pluss tur de dagene du ikke trener er mer en nok. Kroppen skal få tid til å hvile også, og du kan ende opp med skader og bli overtrent om du trener mer.

Trening og sunt kosthold vil få deg ned i vekt på sikt. Det som er så flott er at du har mye muskler så du har anledning til å trene hardt og har mye som hjelper deg til å forbrenne fett. Du trenger heller ikke å gå ned 50kg siden musklene dine veier mye.

Ta kontakt med pt i morgen!

Anonym poster: f69707521888b906b1b63e1dd856c46e

Skrevet (endret)

Har hatt 3 forskjellige PT, men alle vil jeg skal trene styrke noe som bare øker muskelmassen min og det er ikke noe jeg ønsker. Med 3 år på idrettslinje er jeg ikke uerfaren med trening, jeg bare får ikke til å komme i den modusen hvor jeg er fokusert og klarer å endre alt jeg skal.. sukk... faller fort tilbake til gamle vaner.

Jeg klarer ikke lage nye, og gode rutiner! der problemet mitt ligger.

Endret av goldenchanel
Gjest Snoken-
Skrevet (endret)

Du har vond kropp fordi du er for det første er altfor tung, og for det andre er kroppen din ikke sterk nok til å løfte den vekten. Styrke og cardiotrening er det du trenger. Styrketrening vil gjøre at du for mindre vond kropp, spesielt for ryggen. Du vil også få en generell høyere forbrenning. Cardio-treningen er bare for at du skal forbrenne fettet. Kostholdet må også omvendes, dårlig mat gjør deg mer sulten. Sukker gjør deg avhengig av søtsaker. Du burde gradvis endre kostholdet samtidig som du begynner å trene, ting skjer ikke over natten.

Grunnen til at tjukke mennesker forblir feite er fordi de tror ikke det hjelper å trene 3-6 timer i uka. Istedet for å trene sitter de hjemme og tenker at det ikke hjelper å trene. Med den tankegang vil de aldri bli tynnere. No offense, det er vel heller 60-65kg fettmasse du har ikke muskler. Begynn å trene litt, spis litt sunnere (trenger ikke å være nazi) så vil du se at du går ned i vekt.

Forresten hva er det du pleier å spise gjennom uka?

Endret av Snoken-
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hvordan vet du at du har 60 kg muskelmasse?

Hvorfor har du en vond kropp? Fordi du er overvektig eller fordi du har andre kroniske problemer?

Du sier du ikke klarer å lage nye gode rutiner og føler at 1 time trening om dagen ikke vil være vits i: der ligger oppskriften på hvorfor du ikke går ned i vekt.

Det er 3 ting du må gjøre:

1. Finn ut årsaken til HVORFOR du er overvektig. At du er tjukk er et resultat av du har spist for mye mat, men HVORFOR begynte du å spise store mendgder mat? Hvor gammel var du da du sist var slank og hva skjedde i den perioden som gjorde at du la på deg? Når du vet svaret på dette så start å bearbeide det og innse at fortid er fortid og nuet er nuet.

2. Kostholdet. Ikke sett deg på en sultekur, det ender bare opp med at du sprekker og spiser som en flodhest. Spis 5 små måltider om dagen, da slipper du å få en ulvehunger som gjør at en lettere sprekker. Man får også en stabilt blodsukker som gjør at du vil få mindre cravings på søthunger.

Forslag:

Frokost:

Liten skål med havregrøt kokt på vann med kanel og litt frukt/bær eller

3 Ryvita knekkebrød med magert skinkepålegg og tomat/agurk etc

Lunsj:

150 gram kylling med en neve bønner/kikerter, 1 kokt egg og masse grønt(ingen dressing!)

Mellom:

1 neve mandler/ valnøtter og 1 frukt

Middag:

200 gram kjøtt(kylling, karbonadedeig, svin, fisk etc) med en knytteneve brun ris/ brun pasta (ferdig kokt vare skal ikke være mer enn din egen neve knyttet) og masse grønnsaker

Kvelds:

Eggerøre/omelett av 2 egg med 50 gram oppskåret skinke og grønnsaker

Drikk kun vann og avslutt alle måltider med en kopp usøtet varm te. Det vil ta tid før du merker metthetsfølelsen(det tar 20 minutter til hjernen registrerer det etter siste bit, derfor er det lurt at etter at du har spist, setter deg tilbake med en glovarm te. Når den er drukket vil du oppleve at du ikke er sulten lenger!)

3. Trening

Trening VIL hjelpe deg til å effektivsere vektnedgangen. Ikke bare fordi det er fettforennende, men fordi det vil også gi deg en strammere, fastere og mer definert kropp. Mange som slanker seg uten trening vil se slappe ut når de når idealvekten om de ikke kombinerer sunt kosthold med trening. Og ikke minst: du får en sterkere, sunnere og friskere kropp og helse av det.

Å si at 1 time om dagen ikke vil hjelpe deg er bare BS(ja bullshit) tankegang fra din side fordi du ikke egentlig VIL starte å trene. Jeg gikk fra å være tynnfeit til en superstram kropp ved hjelp av å spise sunt og jogge noen ganger i uka. Gikk fra en storrøykende sofasliter til en en ikke røyker som i snitt løper 5 mil i uka. Klarer jeg DET klarer du å begynne å trene.

Det er rent helvete i starten! Sånn ER det bare. Og det er din egen feil(akkurat som det var min feil at jeg var i så shitty form), men med vilje kommer resultater!!!! Det ER vondt i starten. Det ER ikke gøy! Du kommer til å ha gangsperr fra helvete!

MEN: etter bare 1 mnd så VIL du se resultater OG det vil ikke lengre være like vondt som første månenden. Det blir bare bedre og bedre og bedre!

Endret av *Maja*
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har alltid hatt høy vekt, sist jeg var slank var sommeren 2010 hvor jeg veide 75 kg og var stram, la la alså VELDIG mye på meg på to år. 40 kg på to år....

Årsaken begynte med noen kjipe hendelser i begynnelsen av studiestart som gjorde at det ble mye hjemmesitting og trøstespising, jeg utviklet depresjoner og det er ikke slik at man bare kan ta seg sammen å komme seg ut av det. Hadde problemer med rygg og skulder som gjorde at aktiviteten ble mindre. Nå har jeg kommet meg ut av dette og har ikke lengre depresjoner, går til fyseoterapi med skadene mine og er generelt på vei i riktig retning. Men mye av problemet er nok at jeg sitter alene på ettermiddag/kveld og da er det lettere å kjedespise. Har ikke venner igjen så vanskelig å finne på noe på kveldene :)

Når det kommer til kosthold er jeg "kresen" det vil si, jeg blir fort kvalm av forskjellige typer mat og er mye mat jeg ikke orker/klarer å spise. Før var mye av dette salat og sunn mat fordi jeg var sikker på det ville finnes larver eller lignende i maten min. Har kommet over dette og etter noen uker med hovedsaklig sunn mat går det motsatt, nå er det pizza og fet mat jeg blir kvalm av.

Jeg vet det kun er jeg som kan endre og nå målet mitt, men er dette med å få inn god rutine og lage vane av det! Spesielt nå som jeg er uten jobb burde jeg ha allverdens tid til å trene, istede blir det at jeg sover lenge (kl 10 ) og tuler bort dagen min, men prøver nå å få meg en jobb hvor jeg kan være mer naturlig aktiv :)

Skrevet

Og jeg vet muskelmassen min etter inbody analyse test, samt måling av fettprosent hos personlig trener :) Men det betyr også at om jeg skal nå vekt målet mitt må jeg siden minske muskelmassen.

Skrevet

Hvor bor du? Om du trengte en treningsvenn!

Anonym poster: 7ca96146b22cfc8ab3cc0f1702be410c

Skrevet

Altså, dette er bare noe jeg har hørt om. Har jeg hørt at folk som spiser nok, og som spiser dessert etter middag ikke får søtsug. Jeg veit ikke hva slags dessert det er snakk om da?

• 5 uker senere...
Gjest KellyOsbourne
Skrevet

Kan vi ikke ha felles veiedag en dag i uka? :sjenert:

Jeg er 168cm høy. Siden 1. Juli har jeg gått ned fra 126kg til 112kg.... Jeg er 20 år.

Hadde vært greit om vi kunne ha en felles veiedag i uka og fortelle litt om hvordan uka har gått osv. :goodbye:

Jeg vil gå ned til å veie mellom 64-68kg

Skrevet

Om dere skal ha felles veiedag vil jeg også være med, pliz :D

Jeg er 156 og gikk ned fra 85 til 73, men på under ett år gikk jeg søren meg opp til 92, og der er jeg nå! Det er mye for en liten en som meg, huff...

Skrevet

Jeg vil også være med! :goodbye:

Har i grunnen alltid vært relativt kraftig bygd, men var mye sprekere før da jeg gikk på håndball. Nå derimot har aktiviteten minska, og vekten økt. Jeg har kommet til det punktet at jeg ikke orker mer. Er 165 cm høy, og veier 100 kg. (Var det sist gang, godt mulig jeg har gått litt opp eller ned). Jeg begynner nesten å gråte når jeg ser på gamle bilder, og sint på meg selv for å ha latt meg forfalle. For to år siden klarte jeg å gå ned fra 100 kg til 88, men disse kom fort på igjen da jeg ikke var så rutinert.

Nå derimot har jeg gått til innkjøp av lavkarbobøker, og vil prøve å permanent endre kostholdet mitt. Vil prøve å bytte ut ris og poteter, som jeg spiser ganske mye av, og heller prøve å erstatte det med grønt. Eventuelt ha én dag i uka der jeg kan spise litt villris. Vil i tillegg prøve å bake egne lavkarbobrød med mye frø og nøtter, istedenfor mel. Studentlommeboken min tillater ikke treningsstudio, men skal melde meg inn i studentidrettslaget slik at jeg kan begynne litt i det små med fotball, volleyball, og litt trening på apparatene de har der (er visstnok ikke mye de har, men har iallefall hørt de har ellipsemaskin og vekter). Også komme meg mer ut å gå! Årh, jeg vil sånn klare dette!! :)

Skrevet

Jeg vil også være med! :goodbye:

Har i grunnen alltid vært relativt kraftig bygd, men var mye sprekere før da jeg gikk på håndball. Nå derimot har aktiviteten minska, og vekten økt. Jeg har kommet til det punktet at jeg ikke orker mer. Er 165 cm høy, og veier 100 kg. (Var det sist gang, godt mulig jeg har gått litt opp eller ned). Jeg begynner nesten å gråte når jeg ser på gamle bilder, og sint på meg selv for å ha latt meg forfalle. For to år siden klarte jeg å gå ned fra 100 kg til 88, men disse kom fort på igjen da jeg ikke var så rutinert.

Nå derimot har jeg gått til innkjøp av lavkarbobøker, og vil prøve å permanent endre kostholdet mitt. Vil prøve å bytte ut ris og poteter, som jeg spiser ganske mye av, og heller prøve å erstatte det med grønt. Eventuelt ha én dag i uka der jeg kan spise litt villris. Vil i tillegg prøve å bake egne lavkarbobrød med mye frø og nøtter, istedenfor mel. Studentlommeboken min tillater ikke treningsstudio, men skal melde meg inn i studentidrettslaget slik at jeg kan begynne litt i det små med fotball, volleyball, og litt trening på apparatene de har der (er visstnok ikke mye de har, men har iallefall hørt de har ellipsemaskin og vekter). Også komme meg mer ut å gå! Årh, jeg vil sånn klare dette!! :)

Føler det samme som deg! Klarte å gå ned over 10kg, men istedet for å fortsette nedover så la jeg på meg 20kg på et blunk! Helt forferdelig frustrerende at det skjedde så fort :(

Det hadde jo vært utrolig flott om vi kunne ha hjulpet hverandre med dette :D

Gjest KellyOsbourne
Skrevet

Okei da kjøre vi på! :)

E mandag en grei dag?? Syns d e flott når vi e flere, da kan vi få meir inspirasjon og motivasjon når vi les kværandre sin innlegg :) Har hørt fra mange at æ ikkje kan gå ned så mange kg uten operasjon, mange har sagt at å gå ned 5-20kg uten operasjon går ann, men ikkje å gå fra 126 til 64/68kg.... Veie no 112kg. E ganske greit om vi tar mandag, førr då spis eg ikkje så mykje mannskit i helga, sia d e veiedag på mandag... hoho :tongue:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...