Gå til innhold

SkappelGenseren - samletråd

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Takk for tips. Skjønner jo at jeg er helt grønn. Men til mitt forsvar så var det mannen min som hardnakket påsto at håndvask program på maskin var helt ok, spesielt om man tørket den inni et håndkle. :P

Men den kommer vel til å klø uansett nå? Uansett hva jeg gjør?

Genseren (kjolen. haha) rekker meg til knærne nå. Jeg håper jeg blir gravid snart, sånn at den ser litt kortere ut etterhvert. :fnise:

Håndvaskprogram pleier å gå helt fint for ull og alpakka altså :)

Tror problemet heller var den tørkinga inni håndkle, for alpakka har det for å sige ut og må behandles med lett hånd når det er vått.

Jeg ville kjørt den på håndvask en gang til, sentrifugert og tatt den ut og lagt til tørk flatt. Forsiktig med å ikke strekke genseren når den er våt.

Du taper i hvert fall ingenting på å prøve det før evt drastiske metoder. :)

Endret av inox
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men jeg skulle gjerne ha hørt mer om hvaslags alternativt garn andre strikker med.

Jeg vil gjerne unngå tykk alpakka og merinoull, men føler meg litt lost.

Er det noen som har strikket denne genseren med to tråder mohair?

Har ikke sett noen strikke med to tråder mohair nei, men kunne vel funke det? :)

Men om poenget var å få en mindre varm genser, så er jeg ikke så sikker på om det er så lurt. Jeg har syltynne mohairsjal som absolutt er varmere enn de strikka i drops alpaca f.eks.

Hva med å bruke en tråd alpakka-silke? evt merino-silke. Den har 'kjøligere varme' i mitt hode i hvert fall :fnise:

Du er på ravelry? :)

Denne genseren er 1 tråd sisu og 1 tråd kitten mohair - http://www.ravelry.c...t-bluse-pa-tvrs

og denne jakka i 2 tråder vivaldi - http://www.ravelry.c...valdi-with-hood

Endret av inox
Skrevet

Vasket genseren min på håndvask-program. Så vridde jeg den innpakket i et håndkle og la den oppå et håndkle på gulvet for å tørke etterpå. Genseren ble strekt, så den ble enda lengre enn den var. Nå er armene 20 cm for lange. Også klør den. Merkelig, for den klødde ingenting før jeg vasket den.

Flere som har opplevd dette?

Hva slags garn har du strikka med? :)

Det er ganske vanlig at alpakka loer litt til å begynne med. Det er løse hår som stikker fram etter vask, men det blir bedre etterhvert. De faller av i bruk/vask.

Gjest KittyMaru
Skrevet

Har ikke sett noen strikke med to tråder mohair nei, men kunne vel funke det? :)

Men om poenget var å få en mindre varm genser, så er jeg ikke så sikker på om det er så lurt. Jeg har syltynne mohairsjal som absolutt er varmere enn de strikka i drops alpaca f.eks.

Hva med å bruke en tråd alpakka-silke? evt merino-silke. Den har 'kjøligere varme' i mitt hode i hvert fall :fnise:

Du er på ravelry? :)

Denne genseren er 1 tråd sisu og 1 tråd kitten mohair - http://www.ravelry.c...t-bluse-pa-tvrs

og denne jakka i 2 tråder vivaldi - http://www.ravelry.c...valdi-with-hood

Tusen takk! :)

Da tror jeg at jeg skal forsøke meg på Sisu og mohair.

Gjest KittyMaru
Skrevet

Håndvaskprogram pleier å gå helt fint for ull og alpakka altså :)

Tror problemet heller var den tørkinga inni håndkle, for alpakka har det for å sige ut og må behandles med lett hånd når det er vått.

Jeg ville kjørt den på håndvask en gang til, sentrifugert og tatt den ut og lagt til tørk flatt. Forsiktig med å ikke strekke genseren når den er våt.

Du taper i hvert fall ingenting på å prøve det før evt drastiske metoder. :)

Men vil ikke sentrifugen føre til at alpakkagarnet siger ut?

Jeg ville kanskje ha kuttet ut sentrifugeringen hvis jeg skulle bruke ullvugge i maskin.

Det må jo brukes ullvugge, for ellers ødelegges garn som skal håndvaskes.

Skrevet

Tusen takk! :)

Da tror jeg at jeg skal forsøke meg på Sisu og mohair.

Bare hyggelig :)

Og så nettopp posten din om farge her tidligere, har visst gått litt fort når jeg leste tråden. Klart det blir skappel-genser i annen farge også! :Nikke: i mine øyne i hvert fall - sett noen nydelige lilla, en blå og et par lekre rosa også :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Nå har jeg gått rundt i genseren min her i hele kveld, og jeg tror jeg bare faller til ro med at jeg har fått meg en merkelig genserkjole :fnise:

Jeg strikker meg heller en ny, når senebetennelsen i skuldra gir seg..

Når den blir skitten igjen så skal jeg ta den på håndvask igjen, men uten å vri den, også får jeg se da hva som skjer. Er det er alternativ å ta den på håndvask, men 40 grader og lav sentrifugering? Vil den ikke krympe litt da, uten å toves?

Skrevet

Men vil ikke sentrifugen føre til at alpakkagarnet siger ut?

Jeg ville kanskje ha kuttet ut sentrifugeringen hvis jeg skulle bruke ullvugge i maskin.

Det må jo brukes ullvugge, for ellers ødelegges garn som skal håndvaskes.

Tvert imot. Sentrifugering vil 'slå sammen' genseren litt. Alpakka tover lett, så evt fare ved å sentrifugere vil være lett toving. Men siden hennes genser hadde vokst såpass mye er det nettopp det en er ute etter :)

Og garn som skal håndvaskes tåler fint håndvaskeprogram på dagens nye maskiner, selv om ullvugge er enda litt mer skånsomt. Det er grunnen til at stadig flere garnprodusenter merker garn med maskinvaskbart, til tross for at det ikke er superwash.

Skrevet

Tusen takk for svar. Nå har jeg gått rundt i genseren min her i hele kveld, og jeg tror jeg bare faller til ro med at jeg har fått meg en merkelig genserkjole :fnise:

Jeg strikker meg heller en ny, når senebetennelsen i skuldra gir seg..

Når den blir skitten igjen så skal jeg ta den på håndvask igjen, men uten å vri den, også får jeg se da hva som skjer. Er det er alternativ å ta den på håndvask, men 40 grader og lav sentrifugering? Vil den ikke krympe litt da, uten å toves?

Det ville jeg tippa ja :) mulig jeg ikke hadde turt 40 grader på første vask, men lett sentrifugering absolutt

Det skumle er at det er ingen angremulighet om den blir tova, så ville tatt en ting om gangen, sånn for sikkerhets skyld :)

Skrevet

Brukte 30 grader og håndvask sist, med letteste sentrifugering. Og det krympet ikke noe særlig.

Tova genser må jo bli litt... eh. svett. hehe!

Gjest KittyMaru
Skrevet

Tvert imot. Sentrifugering vil 'slå sammen' genseren litt. Alpakka tover lett, så evt fare ved å sentrifugere vil være lett toving. Men siden hennes genser hadde vokst såpass mye er det nettopp det en er ute etter :)

Og garn som skal håndvaskes tåler fint håndvaskeprogram på dagens nye maskiner, selv om ullvugge er enda litt mer skånsomt. Det er grunnen til at stadig flere garnprodusenter merker garn med maskinvaskbart, til tross for at det ikke er superwash.

Tusen takk. Dette var fin informasjon å få med seg :)

Jeg har lært å sentrifugere plagg som skal toves, men da har det dreid seg om tøfler og votter i lammeull.

Skrevet

Brukte 30 grader og håndvask sist, med letteste sentrifugering. Og det krympet ikke noe særlig.

Tova genser må jo bli litt... eh. svett. hehe!

Ah - ja, da hadde jeg nok enten gått opp til 40 grader eller prøvd kraftigere sentrifugering. Men hadde ikke turt begge samtidig, alpakka tover veldig lett!

Skrevet

Tusen takk. Dette var fin informasjon å få med seg :)

Jeg har lært å sentrifugere plagg som skal toves, men da har det dreid seg om tøfler og votter i lammeull.

Tenker du tørketrommel nå egentlig....? Hørt folk som tover i tørketrommel med stort hell :)

Gjest KittyMaru
Skrevet (endret)

Tenker du tørketrommel nå egentlig....? Hørt folk som tover i tørketrommel med stort hell :)

Nei, jeg mente sentrifugen i vaskemaskinen.

Tørketrommel har jeg aldri hatt bruk for til toving. Så stort strikker jeg ikke at det har vært nødvendig, etter maskinvask og sentrifuge.

Edit: Men var jeg Cindi ville jeg nok ha satset på å strikke en genser til, som passer. Jeg tror neppe hun får den til å gå sammen så mye ved en vask i maskin, at den rekker til hoftene, slik den skal.

Endret av KittyMaru
Skrevet

Hei... Synes genseren min klør litt.. Strikket den i det garnet som står på oppskriften.. Har noen en idé om hva jeg kan gjøre/vaske den på så den slutter å klø????

Anonym poster: db070e67de017f42db5e6710e0edb7c4

Skrevet

Skappelgenseren til barn 2-3år: skal den være 40cm på bakstykke inkludert vrangstrikkingen eller 44cm med vrangstrikkingen??

Skrevet

Hei... Synes genseren min klør litt.. Strikket den i det garnet som står på oppskriften.. Har noen en idé om hva jeg kan gjøre/vaske den på så den slutter å klø????

Anonym poster: db070e67de017f42db5e6710e0edb7c4

Opplevde det samme her, så jeg må bruke en topp under genseren. :(

Kanskje noen også har tips om garn vi kan bruke som IKKE klør. Tenker å strikke en til, i størrelse "normal" denne gangen :P

Skrevet

Skappelgenseren til barn 2-3år: skal den være 40cm på bakstykke inkludert vrangstrikkingen eller 44cm med vrangstrikkingen??

Med.

Anonym poster: 6f32ad3016afe2607aacc47326c8397d

Gjest Seajewel
Skrevet

Hva syns dere om skappeljakka da? Selv syns jeg at den ser ut som noe som gamledamene på gamlehjemmene bruker... Skappelgenseren er fin, men ikke skappeljakka.

Skrevet

Hva syns dere om skappeljakka da? Selv syns jeg at den ser ut som noe som gamledamene på gamlehjemmene bruker... Skappelgenseren er fin, men ikke skappeljakka.

Jeg er nesten ferdig med en jakke inspirert av jakka, men i et annet garn og farge. Den originale er altfor stor og "bomsete". Ikke min greie. Jeg har kuttet mye på lengden og omfanget.

Anonym poster: efa4fd14beaa22189abbac77fd3c2594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...