Gå til innhold

SkappelGenseren - samletråd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skappel-oppskriften sier splitten skal være ca 11 cm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måler man ermene ved at man tar fra skuldrene og ned til håndleddet?

Ser at manges er litt for lange/brettet opp. Er dette bevisst og strikket med ekstra lengde, eller blir den sånn?

Skrevet

Måler man ermene ved at man tar fra skuldrene og ned til håndleddet?

Ser at manges er litt for lange/brettet opp. Er dette bevisst og strikket med ekstra lengde, eller blir den sånn?

Så måle fra skulderen til håndleddet vil alltid bli for kort, uansett hva det er man lager. Du må ihvertfall ha til knokene, helst til fingertuppene.

Anonym poster: 6f32ad3016afe2607aacc47326c8397d

Skrevet

Mine armer ble fra under armhulen til knokene, og det ble for langt. Hadde jeg målt fra skuldrene ville den jo blitt til knærne. Husk at forsiden og baksiden blir med på øverste del av armen.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange garnnöster drops og hvor mange garnnöster vivaldi bruker dere?

Skrevet

Skrevet (endret)

Mine armer ble fra under armhulen til knokene, og det ble for langt. Hadde jeg målt fra skuldrene ville den jo blitt til knærne. Husk at forsiden og baksiden blir med på øverste del av armen.

Nå ble jeg veldig i tvil, ref svaret som sier minst til knokene.

Men det gjelder kanskje ikke denne genseren? Som du sier så blir hoved-delen av genseren også øverste del av ermene.

Tror jeg går for din variant fra under armhule til knoker.

Med mindre den ble aaaaltfor lang? En brett går greit :)

Endret av Lille Rosa
Skrevet

Jeg tok sikkerhetsnåler og "festet" front og bak sammen, og hang den på meg. På den måten fikk jeg en viss oversikt over hvor langt ned hoveddelen gikk på armen. Hvis du måler helt oppunder armhulen holder det å måle til håndleddet tror jeg. Hvis du holder den litt under armhulen ville jeg målt til knokene. (den vil jo ikke komme opp i armhulen på deg når den er ferdigstrikket, men det er kanskje ikke så lett å gjette seg til hvor langt ned den havner heller.)

Skrevet

Jeg tok sikkerhetsnåler og "festet" front og bak sammen, og hang den på meg. På den måten fikk jeg en viss oversikt over hvor langt ned hoveddelen gikk på armen. Hvis du måler helt oppunder armhulen holder det å måle til håndleddet tror jeg. Hvis du holder den litt under armhulen ville jeg målt til knokene. (den vil jo ikke komme opp i armhulen på deg når den er ferdigstrikket, men det er kanskje ikke så lett å gjette seg til hvor langt ned den havner heller.)

Da skal jeg få prøvd meg frem. Tusen takk!

Gjest KittyMaru
Skrevet

Jeg lurer på å strikke en slik genser, men har ikke lyst på en som er grå.

Blir det fortsatt en Skappel-genser dersom jeg velger en annen farge?

Dessuten lurer jeg på å strikke den i Kitten Mohair fra Sandnesgarn.

Er det virkelig nødvendig å ta med en tråd alpakka? Jeg lurer på om den ikke blir veldig varm til meg, da?

Er det noen som har erfaring med andre garnkvaliteter?

Skrevet

Var i en lokal garndbutikk og synes alpakka garnet var ganske dyrt fra 66-72 for ett nöste. Hva ligger drops alpaca og vivaldi på pr.nöste?

Skrevet

Har tatt en titt på ravelry, og det ser ut som det varierer litt hvor mye garn folk har brukt - 5-7 nøster drops alpaca pg 3-4 nøster drops vivaldi :)

Bedre å ta i litt enn å slippe opp for garn, og ubrukte nøster får du levere tilbake på garnbutikken :)

Skrevet

Var i en lokal garndbutikk og synes alpakka garnet var ganske dyrt fra 66-72 for ett nöste. Hva ligger drops alpaca og vivaldi på pr.nöste?

Du må se på hvor mange meter det er også, du trenger antakelig ikke så mange nøster.

Billigste stedet jeg vet for drops garn er hos strikkenett.no, men der får du jo portoen i tillegg:

alpaca - 29 kr (ca 33 kr i butikk)

vivaldi - ca 42 kr (ca 44 kr i butikk)

Skrevet

Vasket genseren min på håndvask-program. Så vridde jeg den innpakket i et håndkle og la den oppå et håndkle på gulvet for å tørke etterpå. Genseren ble strekt, så den ble enda lengre enn den var. Nå er armene 20 cm for lange. Også klør den. Merkelig, for den klødde ingenting før jeg vasket den.

Flere som har opplevd dette?

Gjest KittyMaru
Skrevet

Vasket genseren min på håndvask-program. Så vridde jeg den innpakket i et håndkle og la den oppå et håndkle på gulvet for å tørke etterpå. Genseren ble strekt, så den ble enda lengre enn den var. Nå er armene 20 cm for lange. Også klør den. Merkelig, for den klødde ingenting før jeg vasket den.

Flere som har opplevd dette?

Hei. Dette var leit å høre. :klem:

Men når det står håndvask på garnet så betyr det håndvask i en balje og ikke håndvask i maskin.

Man må heller aldri vri et sånt plagg i et hånkle. Det kan man med plagg i robust ullgarn, som en mariusgenser eller en islender, men ikke med en genser i tynn alpakka med glittertråd.

Derfor har garnet blitt strukket, så det klør og fasongen er endret.

Det fine garnet i Skappelgenseren må bare flyte og beveges i en blaje med håndvarmt vann og middel for ull og silke, før man varsomt klemmer ut vann og lar den drypptørke flatt på et tørkestativ. Man må legge den i fasong der den skal tørke og ikke strekke på den.

Du kan forsøke å legge den i håndvarmt vann i en balje, tilsette litt kaldt vann fra en mugge, så vannet blir litt kaldere, mens du beveger genseren varsomt i vannet, før du forsiktig klemmer ut vann og legger den i fasongen den skal ha så den får drypptørke slik på et tørkestativ. Legg den helt flatt på hånklær på tørkestativet.

Lykke til.

Gjest KittyMaru
Skrevet (endret)

Da var jeg ferdig med å montere genseren min. Den ble ENORM. Jeg har fulgt oppskriften, og jeg er ganske lik størrelse som dorthe skappel, men den ble skikkelig partytelt på meg. Vet ikke om det kan være lurt eller bare ødeleggende med en runde i vaskemaskinen.

For å illustrere: Mannen min prøvde genseren, og den var stor til han. Hehe! Og han er ikke noen pusling. Hehe!

Skulle gjerne gitt den til mannen min hadde det ikke vært for at han så litt småhomo ut i lyselilla genser med dyp utringning. Hjelper liksom ikke helt da at han er fra bærum. :fnise: Så jeg får strikke enda en som han kan få, for han likte godt hvor myk og god den var. Bare uten utringning da. *fnis*

Tenkte å strikke meg en matchende hals. Med samme pinner (rundpinner 7 mm) og samme garn. Noen som har en tanke om hvor mange masker jeg burde legge opp da, hvis jeg skal strikke rundt med rundpinner? Tenkte å strikke en som jeg tar to ganger rundt halsen.

Oj, leser nå at genseren din var stor i utgangspunktet.

Da synes jeg du skal legge den i en balje vann på samme måten. Men velg vann som kjennes varmt ut på hånden.Så tilsetter du kaldt vann slik jeg sa over, til vannet i baljen kjennes kaldt. Klem ut vann og legg den i fasong. Poenget er å krympe den litt.

Men hold den altså helt ute av vaskemaskin, for det vil tove den sammen og da blir den ikke noe pen.

:klemmer:

Endret av KittyMaru
Skrevet

Takk for tips. Skjønner jo at jeg er helt grønn. Men til mitt forsvar så var det mannen min som hardnakket påsto at håndvask program på maskin var helt ok, spesielt om man tørket den inni et håndkle. :P

Men den kommer vel til å klø uansett nå? Uansett hva jeg gjør?

Genseren (kjolen. haha) rekker meg til knærne nå. Jeg håper jeg blir gravid snart, sånn at den ser litt kortere ut etterhvert. :fnise:

Gjest KittyMaru
Skrevet (endret)

Takk for tips. Skjønner jo at jeg er helt grønn. Men til mitt forsvar så var det mannen min som hardnakket påsto at håndvask program på maskin var helt ok, spesielt om man tørket den inni et håndkle. :P

Men den kommer vel til å klø uansett nå? Uansett hva jeg gjør?

Genseren (kjolen. haha) rekker meg til knærne nå. Jeg håper jeg blir gravid snart, sånn at den ser litt kortere ut etterhvert. :fnise:

Uff, hvis den rekker deg til knærne tviler jeg på at den noen sinne blir pen igjen.

Mannen din snakket om ull som er behandlet så det er "superwash", og ga deg en vaskeanvisning som passer for ullgensere og superundertøy som brukes av soldater i forsvaret.. De plaggene tåler en del mere, kan du si.

Nei, maskinvask er ikke det samme som å la plagget flyte i en balje mens du beveger så lite på det som mulig, og lar enten Milo eller Woolite gjøre jobben med å rense garnet.

Enten må du krympe den i maskin ved å tove den sammen, eller så må du ganske enkelt bruke den som kjole med belte i livet, og strikke en ny. :troest:

Men da kan du jo også strikke en i din størrelse med færre oppleggsmasker.

Edit: Hvis du velger å krympe den i maskin, velger du et vaskeprogram som holder 40 eller 50 grader. Vask med grønnsåpe og bruk vanlig bordeddik som skyllemiddel. Skru sentrifugeringen så lavt ned som mulig.

Endret av KittyMaru
Gjest KittyMaru
Skrevet

Men jeg skulle gjerne ha hørt mer om hvaslags alternativt garn andre strikker med.

Jeg vil gjerne unngå tykk alpakka og merinoull, men føler meg litt lost.

Er det noen som har strikket denne genseren med to tråder mohair?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...