Gå til innhold

Sminke og tenåringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 13 har begynt å bruke sminke, noe jeg synes er greit, siden jeg også begynte med det i den alderen, da jeg begynte på ungdomsskolen. Men nå har hun kjøpt seg både foundation, pudder og solpudder for bursdagspengene.. Jeg sier hun har så fin hud, og ikke trenger de tingene, men hun hører ikke.

Er dette noe som er normalt nå for tiden? Trodde de var eldre når de begynte med slikt når de var i 16 års alderen? Synes det hadde vært bedre med litt maskara og en lys øyenskygge, og kanskje litt blank lipgloss.

Anonym poster: 7599e5c8d98691694977163a89ac4229

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge søsteren min som går i 8.klasse er det ingen som IKKE bruker foundation i klassen hennes.

Anonym poster: afeb706011af700bd9660121c14725a7

Skrevet

Jeg tror det er helt vanlig å overdrive/oversminke i begynnelsen. Husker selv den deilige eyelineren jeg hadde i den alderen. Da jeg ble 16 var jeg blitt flinkere til å sminke meg og brukte litt maskara, lys øyeskygge og kanskje litt lipgloss.

Argumentet med at hun har fin hud fra før av, tror jeg ikke kommer gjennom. Men hva med å si at hvis huden ikke får puste, får man faktisk mer kviser og uren hud? Pass i alle fall på å rense/vaske huden ordentlig på kvelden.

Ellers så tenker jeg jo at hun lærer seg det etter hvert og man får bare leve med det så lenge. Så får man heller si fra de gangene hun ser alt for oversminka og småprostituert ut ;)

Skrevet

Dette er ikke bare vært normal nå for tiden, dette har vært normalt i hvertfall de siste 10 årene. Det var sånn da jeg var 13 for 10 år siden og det var sånn da søstra mi var 12-13 for snart 15 år siden også.

Anonym poster: aeb0331dd105c7fd91edb33e28355cd3

• Liker 2
Skrevet

Haha! Har vi ikke alle vært der? Spesielt solpuddertryne med skille på halsen.

Det er dessverre normalen idag at de begynner tidlig, men om hun på død og liv skal sminke seg så vis henne iallefall hvordan hun skal gjøre det. Bland gjerne litt av foundation med ansiktskrem så blir den ikke så tett og dekkende, vær forsiktig med pudder og ha gode rense produkter så ansiktet er helt rent når hun legger seg.

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt. Når jeg gikk på skolen(ikke mange år siden) så knæsja vi på med alt for mye sminke på den tiden og synes det var kjempe fint! Mamma og de synes det var greit så lenge jeg var fornøyd da, men i ettertid synes jeg det er forferdelig. Men kommer ann på måten jenta de bruker det på! Jeg var forøvrig den siste som begynte med slik, i niende mens de andre begynte i midten av sjuende klasse.

Anonym poster: 1ea2fe8cd20c9c96e18d2d30fc07f57f

Skrevet

Det er lite du kan si for å få hun til å slutte, men jeg anbefaler deg å gi henne noen tips, eller små hint. Jeg er fortsatt litt bitter for at mamma aldri sa at tupert hår var møkkstygt. Bare husk å si det på en fin måte :)

Skrevet

Helt normalt, jeg begynner også i 8, og alle bruker sminke. Noen bruker helt overdrevent! Synes det er trist at folk i 6-8 klassen bruker så mye sminke når de fortsatt har så fin hud, alltid irritert meg da.

Anonym poster: 7b1e69a2aad0d468783b1356f39c62fe

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

13 åringen er bruker ikke smink,hun gnir det utover og ligner UHU;) Hun liker ikke sminke heller,men alle venninnene hennes bruker da;) Dattern min bryr seg ikke.

Skrevet

Jeg begynte å sminke meg da jeg var 13, og da var jeg sein! For ti år siden, altså...

Skrevet

Jeg har aldri vært noen "sminkedukke", har igrunn alltid følt meg som en klovn med sminke på :)

Hva med å gi henne forslag til hvordan hun kan sminke seg, gjerne vise på hennes eller eget ansikt. Kanskje hun på den måten ikke føler at "mamma befaler", men at "mamma hjelper til". Jeg ville bidratt med noen skikkelige renseprodukter, slik at sminken blir fjernet hver kveld.

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, la henne overdrive "kvinneligheten", det tar jo sin tid å venne seg på hvordan det her skal være.

Skrevet (endret)

Min fjortis bruker ikke sminke, annet enn litt mascara innimellom. I klassen tror jeg det er ca 50/50. Det er ikke sånn at ALLE bruker masse foundation og solpudder, selv om det er mange som gjør det :)

Tillegg: det skal innrømmes at jeg har vært ganske klar på hva jeg mener om oversminking også, så jeg har nok påvirket til en viss grad... Men allikevel, det er som sagt veldig blandet i klassen hvor mye sminke de bruker og det er jo helt utenfor min kontroll.

Endret av Mafalda
Skrevet

Det er nok normalt, selv om jeg selv ikke begynnet med foundation og pudder før jeg var 15. Det kom mest av at jeg hadde veldig sensetiv hud og fikk kviser med en gang hvis jeg brukte noe på huden, så da lot jeg bare vær, men jeg brukte alt det andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...