Gjest Marmot Skrevet 13. august 2012 #21 Skrevet 13. august 2012 Ja, det er viktig for meg at vi setter oss ned rundt bordet og spiser et måltid sammen hver dag. Sønnen min spiser alle dagens måltider, unntatt middag, i barnehagen. Han legger seg så tidlig at middag blir dagens siste måltid. Men det hender vi tar "noe enkelt" også spiser jeg "voksenmiddag" sammen med kjæresten, eller alene, senere på kvelden.
Gjest imli Skrevet 13. august 2012 #22 Skrevet 13. august 2012 Stort sett. Er ikkje noko fast klokkeslett, men som regel rundt kl 16.
Soul Skrevet 13. august 2012 #23 Skrevet 13. august 2012 Ikke alltid, men som oftest. Men ikke til et fast tidspunkt. Varierer om alle er tilstede pga jobb. Jeg jobber feks en del kveldsvakter.
Casall Skrevet 14. august 2012 #24 Skrevet 14. august 2012 Jeg og samboer spiser middag hver dag (middag=varm mat) men det varierer når vi spiser. Det blir engang mellom 16-18. Og da sitter vi stort sett ved spisestuen og spiser sammen. Da jeg bodde hjemme var det middag klokken 17 hver dag, og ferdig med det.
LukaFrost Skrevet 14. august 2012 #25 Skrevet 14. august 2012 Jeg er middagsmenneske og spiser middag så godt som hver dag. Tidspunkt varierer mellom 18 og 22.
Gjest Candy Pie Skrevet 15. august 2012 #26 Skrevet 15. august 2012 Vi var mer nøye på middag da jeg var liten. Da ble det laget middag hver dag, og om vi av ulike grunner ikke hadde tid kjøpte vi ferdig mat ute. Nå er jeg "voksen" og lager middag her selv, men blir ikke hver dag. Nå når jeg etter vært flytter ut for meg selv kommer jeg ikke til å lage middag hver dag. Jeg liker å lage mat, men mye av gleder er å lage mat til andre. Sånn som nå så blir det i grunn bare til moren min og jeg så da blir det ikke hver dag lenger. Jeg klarer meg fint bare jeg har godt brød. Kan jo lage toast og sånn
Gjest chiki Skrevet 15. august 2012 #27 Skrevet 15. august 2012 ja vi spiser middag hver dag i 16-17 tiden. Det blir alt fra grandiosa(sjeldent) til hjemmelagde kjøttkaker:) Synes at det er viktig at jenta mi på snart 2 år får seg middag. Da jeg bodde hjemme var det middag på kvardagene 15.30 da pappa kom fra jobb, og da måtte vi være hjemme:p
Sophie-Ann Skrevet 15. august 2012 #28 Skrevet 15. august 2012 Nei, en dag i uken rekker vi rett og slett ikke middag, så da blir det en varm kvelds istedet.
Gjest Fairydust Skrevet 15. august 2012 #29 Skrevet 15. august 2012 Forøvrig vil jeg legge til at jeg ikke mener at det er middag når man spiser klokka 16:00. Jeg vet at det er vanlig praksis i norske hjem, men av en eller annen grunn syns jeg at middag skal spises etter kl 18:00. Det er jo litt mer amerikansk skikk. Ikke at jeg har noen som helst tilknytning til Amerika. 1
Gjest Violetta Skrevet 15. august 2012 #30 Skrevet 15. august 2012 Forøvrig vil jeg legge til at jeg ikke mener at det er middag når man spiser klokka 16:00. Jeg vet at det er vanlig praksis i norske hjem, men av en eller annen grunn syns jeg at middag skal spises etter kl 18:00. Det er jo litt mer amerikansk skikk. Ikke at jeg har noen som helst tilknytning til Amerika. Ordet middag henspeiler jo midt på dagen, så jeg er ikke enig med deg. At andre land har en annen måltidsstruktur er så, men fra gammelt av spiste man middag langt tidligere enn nå.
Gjest Fairydust Skrevet 15. august 2012 #31 Skrevet 15. august 2012 Ordet middag henspeiler jo midt på dagen, så jeg er ikke enig med deg. At andre land har en annen måltidsstruktur er så, men fra gammelt av spiste man middag langt tidligere enn nå. Ja, jeg vet det. Men for meg er det ikke middag før etter 18:00, selv om at det er helt feil.
Gjest Violetta Skrevet 15. august 2012 #32 Skrevet 15. august 2012 Ja, jeg vet det. Men for meg er det ikke middag før etter 18:00, selv om at det er helt feil. :-) Det har hendt at vi har spist lunch kl fire og middag kl ni, lurer på hva de hadde tenkt i gamle dager da...
Gjest Fairydust Skrevet 15. august 2012 #33 Skrevet 15. august 2012 :-) Det har hendt at vi har spist lunch kl fire og middag kl ni, lurer på hva de hadde tenkt i gamle dager da... Hehe, ja si det...
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #34 Skrevet 15. august 2012 Forøvrig vil jeg legge til at jeg ikke mener at det er middag når man spiser klokka 16:00. Jeg vet at det er vanlig praksis i norske hjem, men av en eller annen grunn syns jeg at middag skal spises etter kl 18:00. Det er jo litt mer amerikansk skikk. Ikke at jeg har noen som helst tilknytning til Amerika. Helt enig. Jeg vet at det er kjempevanlig i Norge å spise middag kl 15-16, men det virker som om det gjelder mest folk med "enkle" jobber (uten overtid og pendling), pensjonister og folk på som bor i bygder/på landet (på landet hvor det ikke er vanlig å ta seg et glass vin på café med kollegaer/ektefelle etter jobb, eller shoppe klær eller gjøre kulturelle ting som å gå på kino/teater/utstillinger eller jobb f.eks). Selv er jeg vokst opp med varm middag hver dag ca kl 18. Nå som jeg selv er voksen spiser jeg middag rundt 19-21 hver kveld, men for meg trenger ikke middag å være en varm rett, kan like gjerne være kalde reker, en stor tunfisksalat mm. For meg er det viktigste med hyppige små og sunne måltider (spiser aldri mindre enn 5 måltider daglig, vanligvis 6). Og dagens største måltid, det er det jeg kaller "middag". Hvorfor forbinder såpass mange middag med varm mat? Spiser dere virkelig varm middag når det er 25+ grader på sommeren også? Frister det ikke mer med kalde skalldyr, tapas mm da? Anonym poster: 697b519aadb61c40cc5ebcaca263f9a3
Gjest Frk.Franzen Skrevet 15. august 2012 #35 Skrevet 15. august 2012 (endret) Nå som jeg er sykmeldt spiser vi middag omtrent hver dag alt ifra klokken 16.30-12.00. Spørs på når samboeren er hjemme fra jobb og trening. Da jeg jobbet turnus var det derimot ofte vi ikke lagde ordentlig middag siden jeg arbeidet på så ugunstige tidspunkter, da gikk det mer på omelett, egg, brød osv. Nå i det siste har vi hatt lasagne, laks, tacoboboli, gryterett osv. Akkurat nå lager jeg pasta med kyllingkjøttdeig og saus. Endret 15. august 2012 av Frk.Franzen
Celtic Heart Skrevet 15. august 2012 #36 Skrevet 15. august 2012 Vi har middag hver dag. Men vi er sjelden alle 4 ved middagsbordet samtidig. Jeg jobber turnus og derfor hender det at jeg ikke er hjemme før 22:30, men da har jeg spist på jobb. Middag hos oss er ikke bestandig varm mat.
Sign Skrevet 15. august 2012 #37 Skrevet 15. august 2012 (endret) Her spiser vi - jeg og mine to barn - middag sammen hver dag sånn ca 16.30 med mindre det er ting som kommer i veien (overtid, møter, at vi skal noe, etc). Det er det eneste måltidet vi spiser sammen i løpet av dagen og jeg synes det er viktig å samles rundt bordet. Sliter litt med å overbevise eldste om dette, men... Som regel er det varm mat, laget fra bunnen av. Svært sjeldent at vi har noe ferdigmat. Men det behøver ikke være varmt, lager gjerne salat eller annen mat som serveres kald. Å spise middag en gang mellom 18 og 21 gjør vi kun i helgene. Synes det er greit å spise et felles måltid etter skole/jobb. Ikke bare er vi ganske sultne da, men samtidig får vi snakket litt om hvordan dagen har vært og hvilke planer vi har resten av dagen. Etter middag er det lekser, trening, møte venner etc. Som regel har vi planer alle sammen så for oss hadde det ikke fungert med sen middag. Endret 15. august 2012 av Sign
yes2yes Skrevet 15. august 2012 #38 Skrevet 15. august 2012 När jeg bodde hjemme var det selvskreven (varm)middag hver dag rundt et visst klokkeslett, noen ganger litt etter men aldri litt för, og det var en haerlig tilknytning at alle mätte sitte samlet rundt bordet og obligatorisk dele litt av dagen sammen. Mye latter og historier fra gammelt og nytt ble det og, og det var godt ä föle at resten av verden kunne 'dra dit pepperen gror' när det var tid for middag, og at alt annet av karriere og aktiviteter ble fortrengt og unngätt i den perioden sä langt det lot seg gjere. Dog skal det sies at det med fast middag var vanlig tradisjon for oss og alle naboer i hele bygda, og pä en viss tid av dagen duftet det herlig mat over hele omrädet, og ikke en sjel var ä se ute. De voksne jobbet et stykke unna, i 'storbyen' pä dagtid, men pä den tiden var det ikke en sjel som nölte med ä kjöre seg hjem fra jobb när middagen sto klar pä bordet. Jeg spiser dog middag hver dag fortsatt, men nä varier det meir etter när pä dagen jeg föler meg klar til ä lage maten, men senere enn klokken 8 og tidligere enn klokken 4 er det aldri. Uansett, jeg ville bare formidle at den som klarer og kan, bör gjöre alt i sin makt for ä pröve ä holde familien samlet rundt middagstid, da det gjör underverker for stressfaktoren i denne kaotiske verden og tvinger oss til ä ta meir hensyn til hverandre.
LukaFrost Skrevet 15. august 2012 #39 Skrevet 15. august 2012 Jeg er oppvokst på gård og mamam og pappa spiste frokost kl 9, mioddag kl 14 og nons kl 17. Siden pappa var/er gårdbruker var det logisk å spise til de tidene. En mann med fysisk arbeid trenger hovedmåltidet tidliger på dag enn en med kontorjobb. Det kjipe med middag så tidlig er at jeg i store deler av oppveksten spiste gjenoppvarma middag siden jeg kom senere hjem fra skolen. Jeg er i dag ikke spsielt glad i oppvarma middagsrester.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå