Gå til innhold

Dyrepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så veldig lyst til å bli dyrepleier, men må ta denne utdannelsen i utlandet, da snittet ligger på rundt 5,7 her i Norge. (Jeg har et snitt på 5,0)

Men på utdanning.no står det: "Anbefalt begynnerlønn for autoriserte dyrepleiere 268 250 kroner. (Kilde: Norsk Dyrepleier (NDAF) og Landbrukets Arbeidsgiverforening (LA) 2010)"

268 000 kr.. Kan man leve av denne lønnen? :S

Har også hørt at det er svært vanskelig å få jobb som dyrepleier i disse dager, uten at jeg har noen kilde til dette.

Ut ifra dette virker jo ikke dette som noen smart vei å gå, men jeg vet ikke hva annet jeg vil. Jeg vil så gjerne jobbe med dyr.

Tuesen takk for innspill og råd! Jeg trenger det virkelig!

Hilsen jente 22

Anonym poster: 95290f8b872c0f225f0968e865e62972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia med dyrepleie er at mange ser for seg en "kose med alle de fine dyrene"-greie, men det er rimelig langt fra virkeligheten. Jeg er faktisk litt usikker på hvorfor dette studiet har så høyt snitt, i og med at majoriteten av dem som fullfører sliter med å finne seg relevant jobb etterpå. At det er vanskelig å finne relevant jobb har å gjøre med at det ikke finnes uendelig mange dyreklinikker o.l. her i landet, og etter det har skjønt ansetter de heller veterinærer (da disse har autorisasjon til å gjøre mer) enn dyrepleiere, men dette er jeg litt usikker på.

For å ta dette med lønn, så kan jeg si det så enkelt som at startlønna til en sykepleier (som jo er viden kjent som et yrke hvor du får dårlig betalt, også 3årig utdannelse) er på kr 321.800.- stigende til kr 374.500.- etter ti års ansennitet. Dette er minstelønnssatser.

Problemer med et slik utdannelse ligger i at det er stor sannsynlighet for at du bruker 3 år (og tilsvarende lån fra Lånekassa, dette må jo betales tilbake, samt at du får støtte i max 8 år totalt) på å bli dyrepleier, men ender opp med å jobbe i helsevesenet eller servicebransjen. Det er blant annet en nyutdannet veterinær som for tiden jobber på sykehjem (kan ikke si hvor), fordi vedkommende ikke får seg relevante jobber uansett hva h*n søker på. Det er jo noe å tenke på..

Du kan ikke bli bonde da? Der er det jo gode muligheter for å drive med dyr :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" vil jobbe med dyr, så du burde tenke på å ta en annen utdannelse du evt. kunne brukt til noe med dyr, men slik at du er kvalifisert til mer enn "bare" dyrepleier, for det er veldig vanskelig å få jobb som det. Agronom, biolog, jobbe for en interesseorganisasjon som har med dyr å gjøre, noe sånt kanskje...

Anonym poster: 8046a4be40e01b0b2568dffdf0ebb708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...