Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2012 #1 Skrevet 13. august 2012 Hei!! Er det flere som har eller har hatt omgangsyken som har noe råd til meg? Jeg har hatt det siden torsdag, og i dag tør jeg ikke spise ettersom jeg hadde heftig kvalme og oppkast tre ganger i går.. kanskje best å la magen få litt matpause så den får jobbe? Har kasta opp alle dager bortsett fra i dag og en dag til. Hadde diare i går og hår merkelig nok influensa lignende symptomer ved siden av.. lei nå
lisad Skrevet 13. august 2012 #2 Skrevet 13. august 2012 Drikk Farris og spis salte ting som f eks salt kjeks. God bedring
Gjest gjest1 Skrevet 15. august 2012 #3 Skrevet 15. august 2012 tusen takk:).men er faktisk fortsatt kvalm.. :S. vært det i en uke snart hmm.. kanskje det er noe mer.. :S
Judge Judy Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 Det aller viktigste er at du får i deg drikke. Hvis ikke vil du bli svimmel og få hodepine (som når du er fyllesyk), og bli enda mer kvalm om du forsøker å reise deg. Mens du drikker vil du sikkert føle deg dårlig, men det kommer seg. Drikk en liten munnfull av gangen og ta pauser i mellom, bruk gjerne sugerør om det er lettere. Forslagene over var gode, farris og salt mat er lettere å få i seg, men jeg slår et slag for vanlig vann òg. Husk at salt kan være med på å dehydrere deg mer.
FruLuna Skrevet 15. august 2012 #5 Skrevet 15. august 2012 Mat kan du klare deg uten noen dager, men hvis du kaster opp og har diaré er det kjempeviktig at du får i deg drikke. Man taper mye væske gjennom oppkast/diaré. Du mister også elektrolytter (salter), så det er viktig å ikke bare drikke rent vann. Farris eller sportsdrikker er en god idé. Drikk også noen glass med juice eller sukkerholdig saft/brus, slik at du får i deg noen kalorier. Siden det har vart en uke allerede, ville jeg vurdert en tur til legen hvis det ikke gir seg i løpet av de nærmeste dagene. Dette for å få vurdert om det kan være noe annet enn en omgangssyke, og ikke minst for å få vurdert om du har tegn til dehydrering og evt. trenger hjelp med å få i deg væske/næring. God bedring
Gjest *Maja* Skrevet 15. august 2012 #6 Skrevet 15. august 2012 Jepp! Drikk MASSE vann og gjerne te. Om du kjenner at du klarer å spise litte grann så er det tørt og salt som gjelder. For meg funker det godt å spise Ryvita knekkebrød.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #7 Skrevet 15. august 2012 Man skal ikke drikke bare vanlig vann, og man skal ikke drikke masse av det(det skyller bare gjennom systemet istedetfor å hydrere, og man kaster opp mer av vanlig inntak). Anbefaling fra leger er; - Ikke fett/meieriprodukter/grove kornprodukter(er for hardt for fordøyelsen) - Dropp cola(i mengder) og drikk heller 50/50 farris og eplemost i små mengder jevnlig. Dette sikrer hydrering(pga salt i farris) - og eplemosten gir næring uten å være sukkerbombe. - Ellers anbefales kokte grønnsaker/frukt, og annen lett fordøyelig mat som ikke har mye fiber eller er tungt/fett/sterkt. - Ingefær er en sikker vinner mot kvalme, men hindrer ikke oppkast om man har omgangssyke. Men om man kaster opp en 3 ganger og det er over iløpet av ett døgn så er det ingen grunn til å følge spesielle råd utover kvalmestillende og bare holde ut. Har man diarè i tillegg og det varer over flere dager er det mer viktig å tenke på å få i seg tilstrekkelig næring. Anonym poster: f92be2740bbc4b25cfd42dd34c735299
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå