Gå til innhold

Ulovlig og ha to jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg leste ei Donald-historie en gang der Donald skaffer seg to jobber for å tjene mer, jeg husker ikke spesielt mye av den, men tror den ene jobben var vakt og han brukte ei dukke som seg selv der, mens han jobbet på den andre tror jeg, mulig han byttet på jobbene også..

Da han ble oppdaget så ble sjefene sure på han og sa noe med "jasså så du vil ha to jobber" eller noe. Leste den for mange år siden da jeg kanskje var 12, men slik jeg tolket det da så hørtes det ut som de la mer vekt på at han ville ha to jobber og at det var galt enn at han brukte ei dukke. Kan jo bare vært jeg som tolket feil. Men det er jo ikke ulovlig å ha to jobber i Norge? Har det noen gang vært det? Vet ikke hvilket år historien var fra eller hvilket land den ble skrevet i. Sikkert et blad fra 2000-tallet, men historien kan jo vært fra enda lenger tilbake.

Anonym poster: abe5237b762b2881dce70ec536f9d1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Nei, så vidt jeg vet er det ingen lov som tilsier at det er ulovlig å ha to jobber i Norge! Hvorfor skulle det ikke være det? Selvsagt er det ikke alle som har tid til det - og det er kanskje ikke så praktisk.

Men helt lovlig tror jeg absolutt det er :)

Endret av Magnifique
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ulovlig å ha to jobber :) Men, om du er ansatt i 100% stilling i kommunen kan du ikke jobbe mer enn det. Sånn sett er det ikke lov å ha to jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men enkelte arbeidsplasser kan ha en policy om at ansatte ikke kan jobbe i relaterte bedrifter samtidig. Men hvorvidt det er gyldig oppsigelsesgrunn dersom dette blir oppdaget aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre jobber, dagsjobb, kveldsjobb (2 dgr uken) og helgejobb. Så nei, det er ikke ulovlig.

Anonym poster: 1fde20afb385efa0c3ffe7db1a5275c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, den Donald-historien husker jeg også! Det var før i tiden når Donald hadde bra historier.

Anonym poster: 14cb7a10b41b7277f2f28ac683783068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ulovlig å ha to jobber :) Men, om du er ansatt i 100% stilling i kommunen kan du ikke jobbe mer enn det. Sånn sett er det ikke lov å ha to jobber.

Men det gjelder kun i X kommune. Du kan fremdeles ha en ekstrajobb på bensinstasjon.

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta alt du leser i Donald bokstavelig. Dessuten er det vel oversatt fra andre språk, eller hva? Noen serier er kanskje ikke nye heller, ikke vet jeg. I Norge er hovedregelen at du skal informere arbeidsgiver dersom du søker andre jobber, men så lenge den nye jobben ikke går utover hovedjobben, er det ikke ulovlig å ha ekstrajobb. ;)

Anonym poster: 44115c3954566615d3c83df101a7d914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha så mange jobber du bare orker. Men noen firmaer har regler som sier at du ikke kan jobbe hos konkurrenter som driver med det samme som der du har "hovedjobben" din. Sterkt forenklet har ikke jeg som Joker-ansatt lov til å jobbe ekstra på Coop Marked. Derimot kan jeg ha en vaskejobb i tillegg, jobbe som støttekontakt og jobbe med homeparty-salg så lenge det ikke går ut over arbeidet mitt på Joker (kan f.eks. ikke avtale party eller levere ut kataloger/varer i arbeidstida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjelder kun i X kommune. Du kan fremdeles ha en ekstrajobb på bensinstasjon.

:heks:

Ja, det er jeg klar over :) Det kom kanskje ikke så klart fram i forklaringa mi. Jeg jobber selv 100% i én kommune, mens jeg innimellom tar på meg helgejobbing i annen kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jeg klar over :) Det kom kanskje ikke så klart fram i forklaringa mi. Jeg jobber selv 100% i én kommune, mens jeg innimellom tar på meg helgejobbing i annen kommune.

Unntak er støttekontakt/avlastningsoppdrag for kommunen, da regnes man som oppdragstaker, og ikke ansatt - og da er det lov å jobbe mer enn 100% i samme kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...