AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #1 Skrevet 12. august 2012 Hei! Jeg er ganske fortvilet for tiden, vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Det hele startet med at jeg skulle slanke meg et par kg da jeg hadde gått opp en del i vekt. Gjorde dette på feil måte, spiste veldig lite og kuttet ut masse mat som jeg liker veldig godt. Etterhvert klarte jeg rett og slett ikke å spise normalt, noe som førte til selvskading, ble så irritert på meg selv fordi jeg ikke greide å ta den ene brødskiva med ost. Raste ned 12 kg på bare noen mnd, og ble lettere undervektig. Men det siste halvåret har det gått motsatt vei; nå spiser jeg alt det jeg ikke "hadde lov til" å spise før. Brød, masse snop, sjokolade osv. Nå gjør jeg motsatt; skader meg selv fordi jeg ikke klarer å la være å spise den sjokoladen eller den donutsen. Er i tillegg livredd for å legge på meg, og det hjelper ikke å gå rundt med konstant oppblåst mage, føler meg feit da. Hva kan jeg gjøre videre? Jeg er redd for å utvikle bulimi, har hørt at det er vanlig etter en anorektisk periode. Skal til legen i slutten av uken og høre om jeg kan få henvisning til psykolog, men det er vel lange ventetider? Jeg kutter meg ikke så veldig dypt, men har allerede fått en del hvite arr. Og kuttene blir hyppigere og dypere for hver gang, vil bare slutte med det, men klarer det ikke. Føler meg veldig deprimert, isolerer meg fra venner og familie og har ikke noen livsglede lenger. Tanker og erfaringer rundt dette? På forhånd takk. Anonym poster: bd6b9dc4e13c39bda66a9f1f3e1df62e
Catie' Skrevet 12. august 2012 #2 Skrevet 12. august 2012 Hvor gammel er du? Hvis du går på skole vil jeg anbefale deg å ta kontakt med helsesøster og se om hun har noen gode råd og gi deg. Henne kan du også komme til jevnlig. Ellers har kanskje arbeidsplassen din en bedriftslege/psykolog du kan gå til. Min erfaring er ihvertfall at det å gå til fastlegen virkelig ikke fører noen sted. For min del ble jeg fortalt at jeg hadde normal vekt og at det ikke var noen grunn til å gjøre noe, til tross for at jeg hadde gått ned 15 kg på noen mnd. Det kan selvsagt variere, men jeg har ikke opplevelsen av at fastleger er så raske med å sette igang tiltak
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #3 Skrevet 12. august 2012 Jeg er nok over skolealderen, 22 år. Kanskje det er bedre å kontakte en psykolog selv? Problemet er at dette selvsagt kommer til å bli dyrt i lengden. Var hos fastlegen min for ca et halvt år siden, like før jeg begynte å overspise. Da fikk jeg bare beskjed om å prøve å spise mer, samt resept på sovepiller/antidepressiva. Ba dog ikke om henvisning til pyskolog, og han vet ikke om selvskadingen. Men han er psykiatiker da, så han burde ha litt mer innsyn i ting, men vet ikke om han har det. Anonym poster: bd6b9dc4e13c39bda66a9f1f3e1df62e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 Synes det er kjempebra at du har planer om å oppsøke hjelp! Det kan ta tid å få time hos en psykolog, men det finnes andre alternativ. Noen DPS (dersom det er det i nærheten av der du bor) har et ambulant team, der man kan få hjelp uten henvisning. Det er veldig forskjellig hvordan de jobber i ambulant team, noen har terapi slik som psykologer, mens andre bare hjelper til å aktivisere deg. Kommunen du bor i har nok også et psykisk helseteam som kan følge deg opp med f.eks. støttesamtaler. Anonym poster: 140d799d54603ad93233d2bf5f8641be
Fandenivoldsk Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Det trenger ikke å bli dyrt hvis du velger bort privatpraktiserende psykologer. Jeg går til VOP og betaler kun egenandel. Be om henvisning dit? Er ikke helt sikker på hvordan det er med ventetider, jeg fikk hastesak og fikk time innen to uker, men snakk med legen din om det. Viktig at du tar tak i dette fortest mulig.
Catie' Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Du må vel bare betale til du kommer opp i 2000kr, så får du frikort?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #7 Skrevet 12. august 2012 Det trenger ikke å bli dyrt hvis du velger bort privatpraktiserende psykologer. Jeg går til VOP og betaler kun egenandel. Be om henvisning dit? Er ikke helt sikker på hvordan det er med ventetider, jeg fikk hastesak og fikk time innen to uker, men snakk med legen din om det. Viktig at du tar tak i dette fortest mulig. Min hastesak tok over to måneder.. Det er nok veldig forskjellig på hvor i landet man bor, samt hvem man blir henvist til. Du må vel bare betale til du kommer opp i 2000kr, så får du frikort? 1980 kroner, men det forutsetter at psykologen har offentlig avtale eller jobber i det offentlige. Anonym poster: 140d799d54603ad93233d2bf5f8641be
Fremhevede innlegg