AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Hvis jeg sier jeg er 21 år, har en kronisk og alvorlig sykdom som gjør at jeg har vært ute av arbeid i 3,5 år, og mest sannsynlig kommer til å være det i minst ett år til, om ikke flere. Hvis jeg sier at min sykdom gjør at jeg har veldig lite energi og overskudd og andre symptomer som gjør at jeg ikke kan leve et normalt liv sånn som de fleste på min alder. At jeg ikke har fullført videregående skole som følge av at jeg er syk, og mest sannsynlig må gå i behandling i mange år til før jeg blir frisk. Hva tenker du da? Hvis jeg så sier at den sykdommen jeg har er en psykisk lidelse. Tenker du noe annerledes om meg? Jeg spør fordi jeg vil vite hva slags fordommer folk har for "sånne som meg", og om dere hadde tenkt noe annerledes om meg om jeg hadde hatt en alvorlig somatisk sykdom, sånn som kreft eller noe annet som kan ha noen av de samme symptomene som det jeg sliter med (som bl.a. lite energi og overskudd). Hva tenker du? Anonym poster: 11348551f7955769986265d07d6bc707
Gjest Urr Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Hvis jeg sier jeg er 21 år, har en kronisk og alvorlig sykdom som gjør at jeg har vært ute av arbeid i 3,5 år, og mest sannsynlig kommer til å være det i minst ett år til, om ikke flere. Hvis jeg sier at min sykdom gjør at jeg har veldig lite energi og overskudd og andre symptomer som gjør at jeg ikke kan leve et normalt liv sånn som de fleste på min alder. At jeg ikke har fullført videregående skole som følge av at jeg er syk, og mest sannsynlig må gå i behandling i mange år til før jeg blir frisk. Hva tenker du da? Hvis jeg så sier at den sykdommen jeg har er en psykisk lidelse. Tenker du noe annerledes om meg? Jeg spør fordi jeg vil vite hva slags fordommer folk har for "sånne som meg", og om dere hadde tenkt noe annerledes om meg om jeg hadde hatt en alvorlig somatisk sykdom, sånn som kreft eller noe annet som kan ha noen av de samme symptomene som det jeg sliter med (som bl.a. lite energi og overskudd). Hva tenker du? Anonym poster: 11348551f7955769986265d07d6bc707 At jeg ønsker deg alt godt
Lucid Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 Jeg tenker at jeg ikke helt forstår forskjellen. Psykisk lidelse er jo på mange måter det samme som en fysisk lidelse - forskjellen er bare at det er vanskeligere å bevise.
Tropic Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 Jeg har aldri slitt psykisk, så derfor skal jeg ærlig innrømme at jeg sliter med å forstå det, alle har opplevd smerte f.eks (i en eller annen form) og derfor er det oftere lettere å relatere seg til det f.eks. Det er også lettere å forstå at noen har lite energi pga en ikke-psykisk sykdom (MS, ME, migrene, leddgikt, kreft, Chrons, osv). Jeg ser ikke ned på folk som sliter pga psykisk sykdom, men jeg sliter nok litt med å forstå det på samme måte. Tror mange har det slik som meg, har snakket med flere om dette tidligere og flere var enige at det er vanskeligere å forstå det og sette seg inn i hvordan det er. God bedring
Sulosi Skrevet 10. august 2012 #5 Skrevet 10. august 2012 Jeg tenkte psykisk sykdom med en gang. Jeg tenker ikke noe galt. Har selv erfart hvordan kropp og psyke henger sammen og skaper mange små og store vondter som til sammen blir for mye å bære. Men, jeg tenker at du (forhåpentligvis) vil kunne bli så godt som helt frisk dersom du tar tak i begge sider av sykdommen. Hva som er psykisk er ikke alltid lett, man må gjerne grave dypt i seg selv for å finne alle flokene men man merker at kroppen fungerer bedre og bedre for hver floke man får løst opp. Jeg ønsker deg lykke til
skreppamedleppa Skrevet 11. august 2012 #6 Skrevet 11. august 2012 Jeg tenker at det er trist vi fremdeles har tabuer og fordommer angående psykisk sykdom. Jeg tenker det er trist at en voksen dame som gjekk åpent ut og fortalte om sine tideligere psykiske lidelser til NRK, dagen etterpå fikk sparken av sin arbeidsgiver bare fordi hadde vært innlagt på psykriatisk sykehus. Jeg tenker det er både trist og urettferdig at det i det siste året har vært uendelig mye fokus på ventelister på kreft behandling, men ikke et pip har blitt nevnt om de uendelige lange køene til psykratrien Jeg tenker at det er hårreisende at noen kan si ”det er bare å ta seg sammen” når de ikke har innsikt i hva det vil si å være psykisk syk. Alle har en psykisk og en fysisk helse, og alle kan bli rammet av en psykisk eller fysisk sykdom og stigmatisering og fordommer hjelper ingen. Jeg tenker ikke noe annerledes om deg om du har psykisk eller fysisk sykdom, jeg tenker at både kreft pasienten og den schizofrene/depresive/bipolare passienten fortjener like stor respekt og omsorg.
Sulosi Skrevet 11. august 2012 #7 Skrevet 11. august 2012 Jeg tenker og at fysiske sykdommer som kreft har sine ferdige metoder for behandlig så når ventetiden er over får de den hjelpen de skal ha og som kroppen trenger. Det mest triste med psykisk sykdom er at det ikke finnes noen ferdig medisin som garantert hjelper. Mange står i lange køer for å finne ut at hjelpen ikke passer og sykdommen blir til en eviglang jakt etter den rette behandlingen.
hermoine Skrevet 11. august 2012 #8 Skrevet 11. august 2012 Kjenner selv mennesker som sliter psykisk, så har full forståelse for at de ikke kan følge med på alt i hverdagen, som skole og slikt.
JohnS Skrevet 11. august 2012 #9 Skrevet 11. august 2012 Selv om du får positive tilbakemeldinger her, så er realiteten at samfunnet ikke betrakter det på samme måte som somatisk sykdom. En stor del av samfunnet vil ikke helt se hva problemet er og tenke at du burde tatt deg sammen og gjort noe med det for lenge siden – at det er bare å "gjøre det". Slik er det bare.
Gjest Fairydust Skrevet 11. august 2012 #10 Skrevet 11. august 2012 Siden psykologi er ett av mine felt, vil jeg bare si: Jeg skjønner. Jeg forstår deg. Jeg ønsker deg alt godt i livet, og jeg håper du blir frisk. Dessverre er det fortsatt litt tabu rundt psykiske lidelser. Av en eller annen grunn er kroppslige symptomer og sykdommer enklere å vise frem, snakke om og poengtere. Det er lettere å bli forstått når du har vondt i foten. Sannheten er likevel at en psykisk lidelse er like ille, og noen ganger verre, enn fysiske sykdommer. For en psykisk lidelse preger ikke bare det mentale, det kan påvirke det fysiske også. Det er også vanskeligere å behandle en psykisk lidelse. Vi har kommet langt de siste årene, med åpenhet rundt psykiske lidelser og vansker, men det er fortsatt et godt stykke igjen. Det er viktig at mennesker som deg TS, ikke skammer seg over sykdommen, men heller prøver å belyse den på en måte som gjør at andre forstår, eller i hvert fall ønsker å forstå. 1
Gjest babyfirefly91 Skrevet 11. august 2012 #11 Skrevet 11. august 2012 (endret) jeg sliter med sosial angst og har aldri overskudd til å gjør noe omtrent, må tvinge meg selv til å gå på jobb,husarbeid osv. er derfor uten å vite hva konkret du sliter med er det vanskelig å si hva jeg tenker om deg. men hvis jeg kan si det slikt at med sosial angst og konstant tretthet/ingenting(det er snakk om hver eneste dag) overskudd klarer jeg å gå på jobb(fulltid) og fullføre vgs så synes jeg ikke at det er god nok unnskyldning at fordi du sliter ikke klarer å gjøre noe...MEN siden jeg ikke vet hvilken diagnose du har håper jeg det ordner seg og du blir frisk. psykisk sykdom er også sykdom! å kan også nevne at alle takler ting på forskjellig måte Endret 11. august 2012 av babyfirefly91
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå