AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #1 Del Skrevet 10. august 2012 Skal kjøpe ny (brukt) bil og er usikker på hva jeg bør velge. Blandet kjøring. Hvis diesel er et alternativ skal det selvsagt være partikkelfilter. Er det slik at diesel er på vei ut nå, eller er det hypet opp? Anonym poster: 8858b640c35d03c0523af4d1b0f8dbff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feminist1 Skrevet 10. august 2012 #2 Del Skrevet 10. august 2012 Hvis du bor i en storby: Kjøp El bil, da slipper du avgifter, de er gratis parkering og mange andre goder. Vel jeg tror at diesel er på vei ut, man snakket om det allerede i 2006 og 2005 (som jeg kan huske) om at Diesel er "verre" enn bensin. Tror at det kommer til å komme noen ganske høye avgifter på diesel etterhvert, men kan godt hende at det ikke gjør det. Men noe du også må huske er at diesel motorer forbrenner MYE mindre drivstoff enn bensin motorer, så sånn sett så kan det være økonomisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #3 Del Skrevet 10. august 2012 Bensin gir mer krefter, er raskere, bedre respons. Bensin fungerer, om det så er -35 ute (selv om vi ikke opplever det her i Norge så er det godt å vite). Diesel kan nekte å starte i under -20 hvis du stopper bilen og skal starte den igjen. Diesel vil også forbys i byene i fremtiden, hvis politikerne får det som de vil. Anonym poster: b7aff299651ea569500ad1982663405a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #4 Del Skrevet 10. august 2012 Det kan komme ekstra avgifter på diesel framover, blant annet ligger det inne et forslag fra EU. Av den grunn valgte vi bevisst bensindrevet bil da vi fornyet sist.<br /><br /> Anonym poster: 7e61b796929a45d7fb5d79aacfff9943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feminist1 Skrevet 10. august 2012 #5 Del Skrevet 10. august 2012 Bensin gir mer krefter, er raskere, bedre respons. Bensin fungerer, om det så er -35 ute (selv om vi ikke opplever det her i Norge så er det godt å vite). Diesel kan nekte å starte i under -20 hvis du stopper bilen og skal starte den igjen. Diesel vil også forbys i byene i fremtiden, hvis politikerne får det som de vil. Anonym poster: b7aff299651ea569500ad1982663405a Ja og det er også viktig det han sier med at diesel biler er mye vanskeligere å få igang. Men vi har installert varmegreier i dieselbilen slik at om morgenen kan man bare skru på den og når man skal dra så er diesel bilen ready to go. Men har, som han over nevner, også hørt at man vil forby diesel biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 11. august 2012 #6 Del Skrevet 11. august 2012 her var det mye rart. en bensinmotor gir IKKE mer "krefter" enn en dieselmotor av samme slagvolum, dette er en noe irriterende misforståelse blant de mer uinnvidde, basert på det folk leser av hestekreftantall. De glemmer/vet ikke at antall hester måles ut fra HØYEST mulige turtall! der befinner ikke du deg spesielt ofte når du kjører bil normalt, og i mellomregisteret vil forbrenningen av diesel ha en klar fordel effektmessig fordi forbrenningen av diesel utvikler mer mekanisk energi enn en bensinmotor - bensinmotoren bruker FÅ prosenter av arbeidet til å drive bilen, mesteparten forsvinner fantastisk nok i varme. Derfor vil du oppleve at dieselmotoren kjører ifra bensinbilen. Måten du kompanserer dette på er ved turboutvikling på bensinmotoren, og der kommer verden lengre og lengre pr idag. Jeg har personlig alltid vært veldig negativ til dieselmotor i personbil, og det er jeg fremdeles. Ja, jeg ser fordelene ved et kronemessig lavere forbruk og en høyere trekk/yteevne ved tyngre bruk. Jeg er så jålebukk at den mest avgjørende grunnen for meg er at en dieselmotor kakler og lager en støy jeg ikke forbinder med bilkjøring - for meg er diesellyden helt forjævlig grusom. Jeg foretrekker også mykheten og den noe mer forutsigbare akselerasjonen fra en bensinmotor, samt at vedlikeholdet på en bensinmotor er både enklere og rimeligere. Slitasjen på dieselmotoren er helt klart noe høyere - men med det sagt skal du leve lenge med bilen før dette blir noe problem. Dette med startvansker og dieselbil kontra mye minusgrader... seriøst. Dere snakker om dieselmotorer med prevarming. I gamle dager brukte man glødere for å prevarme motoren slik at den startet når den var kald, dette slipper du på moderne motorer. JA, det er sant at en bensinmotor antenner sitt drivstoff ved lavere temperatur, men glem nå for guds skyld ikke at den samme bensinmotoren smører vanvittig mye dårligere når den har stått ute noen timer i -20 grader blå. Du bør ha motorvarmer på denne også, ellers venter dyrt vedlikehold. Jeg vil gjerne se den dieselbilen, produsert etter 2006 som har plagsomt store problemer med kuldestart. Når det gjelder miljøaspektet så vinner bensinbilen. Og ja, dette kommer til å reguleres politisk med kjøreforbud etc i større byer. Den greien truer både Bergen og Oslo kommune med allerede fra neste vinter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 11. august 2012 #7 Del Skrevet 11. august 2012 Dette med startvansker og dieselbil kontra mye minusgrader... seriøst. Dere snakker om dieselmotorer med prevarming. I gamle dager brukte man glødere for å prevarme motoren slik at den startet når den var kald, dette slipper du på moderne motorer. Mulig jeg misforstår nå, men du skriver vel ikke at nyere dieselbiler ikke har glødeplugger? For det har de.. Noen store dieselmotorer (ikke i personbiler) har varmeelement i innsuget istedetfor plugger. Min 2010 Golf 2.0l Tdi hadde ingen problemer med å starte i -42grader i vinter etter å ha gløda i 10sec. Grunnen til at dieselmotorer har bedre dreimoment enn en bensinmotor er at det er mer energi i diesel. Diesel brenner, bensin eksploderer. I en bensinmotor når bensin og luftblandingen antennes eksploderer alt med en gang, dvs at stemplet mister mye av dytten på vei ned, mens i en dieselmotor derrimot eksploderer ikke dieselblandinga, der brenner den og derfor har stemplet mer dyttekraft ned... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feminist1 Skrevet 11. august 2012 #8 Del Skrevet 11. august 2012 JA, det er sant at en bensinmotor antenner sitt drivstoff ved lavere temperatur, men glem nå for guds skyld ikke at den samme bensinmotoren smører vanvittig mye dårligere når den har stått ute noen timer i -20 grader blå. Du bør ha motorvarmer på denne også, ellers venter dyrt vedlikehold. Jeg vil gjerne se den dieselbilen, produsert etter 2006 som har plagsomt store problemer med kuldestart. Når det gjelder miljøaspektet så vinner bensinbilen. Og ja, dette kommer til å reguleres politisk med kjøreforbud etc i større byer. Den greien truer både Bergen og Oslo kommune med allerede fra neste vinter. Misforsto ovenfor, tenkte på selve varmen inne i bilen. Altså det tar lenger tid før det blir vamrt inne i en diesel bil enn en bensin bil. Og det med lyder er jeg helt enig i, bare at moderne biler (såfremt du har råd til dem) hører man ikke denne fæle lyden lenger. Som 5 serien vi har hører man ikke motoren i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2012 #9 Del Skrevet 13. august 2012 TS her. Jeg går for bensin, enkelt og greit Anonym poster: 8858b640c35d03c0523af4d1b0f8dbff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #10 Del Skrevet 14. august 2012 Jeg har funnet en dieselbil jeg har veldig, veldig lyst på (2010-modell), men jeg slår den fra meg av to grunner: 1) Til daglig blir det endel småkjøring på meg - t/r jobb, t/r butikk og trening. Mye start - kjøre i fem, seks, syv minutter og stans i endel timer før det er hjem igjen. Og 2) Jeg bor i en av de store byene. Er ikke avhengig av å kjøre inn til byen hver dag, men jeg syntes det blir for dumt å kjøpe en bil som forurenser mye med tanke på dette. Jeg skal jo ha bilen i noen år og behovet kan endre seg. Så derfor dropper jeg favorittbilen og kjøper en jeg får litt mindre hjertebankfølelse for, men som likevel virker mer fornuftig. ...Men siden jeg skriver her inne er jeg jo litt i tvil likevel - kan noen si noe om det jeg sier høres fornuftig ut? Anonym poster: a162c3090289b84143902394556df2f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest caramelli Skrevet 14. august 2012 #11 Del Skrevet 14. august 2012 Velg bensin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 15. august 2012 #12 Del Skrevet 15. august 2012 Finnes den ikke i bensinutgave også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå