Gå til innhold

"Kompis" kjører farlig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men jeg trenger noen råd. Jeg har en tidligere "kompis" som kjører svært uforsiktig. Han har aldri hatt lappen, og kjører ofte både full og rusa på andre ting. Jeg har lite kontakt med ham, men har sett ham kjøre (blinket til venstre, kjørte til høyre, vinglet fram og tilbake på motorveien). En annen venn har også truffet ham ute på kjøretur og da ante han ikke hvor han var en gang. Helt i ørska!

Det at han velger å sette seg selv i fare bryr jeg meg lite om, men han setter andre i fare ved å kjøre på denne måten. Jeg er så redd for at han skal havne i en ulykke der han skader noen andre, uskyldige personer. Jeg bare aner ikke hvordan jeg skal stoppe ham. Han bryr seg ikke om hva noen sier, og jeg er ikke så nær ham at jeg har noen påvirkningskraft i det hele tatt.

Jeg har prøvd å snakke med venner om det, og de forstår at det er et problem, men har innsett at det går ikke an å snakke med ham om det. Han vil bare ikke høre.

Jeg vet heller ikke hvilken bil han kjører for tida. Han pleier å låne av kompiser. Han bytter bosted og jobb hele tida, så det er vanskelig å følge med på hvilken situasjon han er i.

Noen råd?

Anonym poster: a3d196b1b19b6e862f375ead396816ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring politiet når du ser ham på veien.

• Liker 2
Skrevet

Ring politiet når du ser ham på veien.

TS her. Det har jeg tenkt på en stund. Å si ifra til politiet altså.

Men nå ser jeg ham svært sjelden. Har sett ham på veien en eller to ganger det siste halvåret. Han har flytta et stykke unna nå.

Det eneste jeg har er navnet hans, og selv om jeg er sikker på at politiet kan finne ut hvor han bor, vet jeg ikke helt hva de vil gjøre derfra.

Det er også veldig viktig at ingen finner ut at det er jeg som har sagt ifra. Jeg vet ikke helt hvordan ting funker når man sier ifra til politiet om slikt. Har aldri gjort sånt før.

Anonym poster: 319c1772e6f1cd083ba6dbcd177f9e20

Skrevet

Slik du forteller det er jeg helt sikker på at det lokale politiet sannsynligvis vet hvem han er. Det som da trengs er at han blir innrapportert mens han begår handlingen. De må ta ham på fersk gjerning.

Så gjenstår det å se om han lærer av det.

Skrevet

Slik du forteller det er jeg helt sikker på at det lokale politiet sannsynligvis vet hvem han er. Det som da trengs er at han blir innrapportert mens han begår handlingen. De må ta ham på fersk gjerning.

Så gjenstår det å se om han lærer av det.

Det tenker jeg også. Jeg er veldig sikker på at politiet kjenner ham, men de har jo ingen beviser på at han kjører på denne måten, med mindre de tar ham på fersk gjerning. Jeg vet selv veldig sjelden når dette skjer, men jeg vet at det skjer.

Det er viktig for meg at han blir tatt, men jeg er redd det ender om med meg som svarte-per som sladrer på "venner", og maks en måned i fengsel for ham, i beste fall. Han har jo ikke noe førerkort de kan ta for å hindre ham i å kjøre heller.

Jeg har fått så mye tyn i det siste fordi folk mener jeg er hysterisk når det gjelder å bryte loven litt. Jeg blir sint når folk begynner å røyke hasj på fest, vil ikke sitte på med folk som fyllekjører, bryter kontakten med folk jeg vet driver med dop, osv. Dette har gjort at jeg for det meste sitter inne for meg selv, og det er greit for meg. Jeg aner ikke hvordan jeg har bare greid å få venner som viser seg å være småkriminelle.. Men altså, på grunn av alt dette tror jeg at de kommer til å forstå at det var meg dersom noen tipser politiet.

Skrevet

Men altså, på grunn av alt dette tror jeg at de kommer til å forstå at det var meg dersom noen tipser politiet.

De trenger vel ikke å få vite at det var deg, eller at det ble tipset om i det hele tatt? Politiet kan for alt de vet være der helt tilfeldig..
Skrevet

Har tipsa politiet selv en gang, og da var vi helt anonyme. Så bare fortell politiet at du ønsker å være det. Kan hende DE ønsker navnet ditt og sånn, men de kommer ikke til å fortelle det til han som det gjelder.

Og skaff deg noen nye venner ja hehe :P

Skrevet

Jeg ville meldt fra til politiet. Er ikke greit når han setter livet til andre i fare på den måten der!

Skrevet

Jeg kjenner ei som tipset om at venninna kjørte i påvirket tilstand og om hvor hun sannsynligvis kom til å kjøre (hun ville hjem). Hun var umulig å stoppe, og det politiet gjorde var å stoppe henne som om det var en promillekontroll. Hun fikk en skikkelig smekk, men fikk aldri vite at noen hadde tipset. ;)

Så vidt jeg vet har hun aldri kjørt i påvirket tilstand senere.

:heks:

Skrevet

Jeg hadde tatt en telefon til politiet og forklart slik du gjør til oss, og da er det i alle fall oppmerksomme på det...:) Og selvsagt ringer du hvis du ser han på veien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...