AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Skal arrangere bursdagsmiddag for min bedre halvdel som har rund dag. På grunn av jobbsituasjon må middagen holdes på en ukedag, altså kommer gjestene direkte fra jobb og skal på jobb dagen etterpå. Min mann er en ganske beskjeden mann, så i utgangspunktet ville han ikke ha noe selskap. Men jeg fikk presset gjennom at en liten middag med dessert og kaker må vi da ha. Vi blir 10-15 stykker totalt. Ingen allergier, religiøs overbevisning eller dietter (alle er altså altetende). Jeg vil at maten skal være... respektabel. Ikke 7-retters men heller ikke pølsefest. Og helst ikke for komplisert, siden jeg skal lage til 15 stykker. Noen som har forslag til hva jeg kan servere til middag og dessert? Jeg tenkte kanskje rødvinsgryte eller noe (laget fra bunnen av), men blir det for casual eller feil? Anonym poster: 85a2eae14b135ba5a29afffd0072b741
super-s Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Hva med tapas? Mange av de rettene er enkle å lage, og du kan lage mange av dem dagene i forveien. Ellers er vel gryteretter/taco/pizza enkelt og godt!
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 Takk for svar Jeg har laget tapas før, og satt igjen med så mye mat! Er redd for at jeg må lage så mange forskjellige småretter når vi skal være 15 stykker. Pizza og taco er uaktuelt. Det er en rund bursdag, og selv om det ikke blir 7-retters med tilhørende viner, vil jeg ha litt klasse på det. Anonym poster: 85a2eae14b135ba5a29afffd0072b741 1
^^Belle^^ Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 Jeg synes rødvinsgryte høres helt himmelsk ut! Med godt brød og salat til høres det jo kjempeherlig ut. Jeg har ikke anelse på hva som kan passe sammen med rødvinsgryte, sånn på dessertsiden, men tilslørte bondepiker er jo veldig godt og veldigveldig enkelt. I for eksempel cocktailglass ser det jo fint ut også! Av kaker kan du jo ha alt mellom himmel og jord. Vil du ha noe enkelt kan jeg anbefale oreo cream pie på det sterkeste. Superenkelt og mye bedre enn den mektige oreokaken. (Her er linken til min egen blogg hvor jeg har oversatt oppskriften ) Det blir vel ikke så veldig lang tid mellom middag, dessert og kaker siden folk skal på jobb dagen etter, så noe lett er jo å anbefale. Da sverger jeg til ostekrem av en eller annen variant, siden den balanserer det søte i kaker på en veldig fin måte. Gulrotkake eller gulrotmuffins er jo også en fin variant. Ikke for søtt, men veldig godt allikevel.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #5 Skrevet 10. august 2012 (Jeg skjønner ikke forslagene om tapas hver gang noen ber om tips til noe lettvint, jeg. Tapas er forferdelig arbeidskrevende, ikke minst når man skal lage det til mange! Det krever like mye logistikk og planlegging som en flerretters middag). Jeg synes ditt eget forslag om rødvinsbasert gryte er veldig godt, trådstarter. Feks boeuf bourguingon, coq au vin eller en gryte med lammeskanker og rødvin, og så en stor gryte gjemmelaget potetmos til. Et oppskriftseksempel: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/3535/braised-lamb-shanks-with-crushed-herb-potatoes Det eneste er at dette ikke er så sesongriktig nå om sommeren, kanskje, men med det kalde sommerværet vi har går det nok bra. Stifado er også en tilsvarende mulighet, med feks ris til (eller båtpoteter tilberedt i ovnen, men det er krevende å lage til mange). En litt annen type løsning kan være krabbefest - det er jo i hvert fall sesongriktig om det er på denne tiden av året. Kokte krabber, masse sitronbåter, hjemmelaget godt brød om du kan/orker, hjemmelaget aïoli og passende hvitvin. Anonym poster: cbad1f01582a71990293bf85e8ba8805
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #6 Skrevet 10. august 2012 PS: Hvis det er nå på sensommeren feiringen finner sted, ville jeg valgt en dessert basert på sesongens frukt eller bær. Feks brownies, vaniljeis og bringebær. Eller pavlova med vaniljekrem og bringebær, rips og blåbær. Eller kanskje en god ostekake med moreller til (kompott eller posjert i sukkerlake). Evt en terte med plommer, som jo begynner å komme utover i august, og vaniljeis til. Jeg synes ikke det er nødvendig med både dessert og kaker, da ville jeg heller hatt kake til dessert (og for den del to stk, siden dere skal være så mange). Anonym poster: cbad1f01582a71990293bf85e8ba8805
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #7 Skrevet 10. august 2012 Ts her: Tusen takk for svar! Blir nok gryte, ja Og kaker som dessert (blir 3 kaker). Tapas er veldig godt, men et helvete å lage. Har laget tapas til 15 stykker før, og brukte to dager på det. Anonym poster: 85a2eae14b135ba5a29afffd0072b741
Gjest gjest17 Skrevet 10. august 2012 #8 Skrevet 10. august 2012 Stemmer også på boeuf bourguignon eller noe lignende. Kan lages i forveien og smaker himmelsk! Server med rustikk potetstappe og god fransk rødvin. Gjerne creme brulee til dessert :-) 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #10 Skrevet 10. august 2012 Osso buco er også nydelig. Kan også lages med lammeskanker eller lårskiver om man ikke får tak i kalveskanker. Og jeg har ett tips til: Bacalao. Jeg har flere ganger laget denne: http://snakk.klikk.n...ansund/10220471 og brukt skivede amandines i uten å skrelle dem, og ferdig grillet paprika fra glass (Gaëa). Da er det veldig lite arbeid, faktisk. Hvis man drysser masse hakket bladpersille over ved servering, har godt brød til og rosé i stedet for rødvin, blir det også en ganske sommerlig middag. Anonym poster: cbad1f01582a71990293bf85e8ba8805
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #11 Skrevet 10. august 2012 TS: Tusen takk for alle råd og tips! Dere har vært superdupre! Anonym poster: 85a2eae14b135ba5a29afffd0072b741
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå