blomsterkvasten Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 Synes dere at ridning er en form for trening, eller ser det for dere ut som om noen bare sitter der og lar hesten gjøre jobben? Hvorfor , hvorfor ikke? Hvis det skulle være noe tvil, jeg driver med hest, men får ofte høre at dette ikke kan sammenlignes med trening som feks lagidrett, jogging eller studio. Jeg mener jo at dette er helt feil. Trener utenom ridning også med styrke og løping.
cornflake_girl Skrevet 9. august 2012 #2 Skrevet 9. august 2012 Ri på tur - nei. Trene hest - ja, definitivt. (de som driver med hest skjønner hva jeg mener)
jabx Skrevet 9. august 2012 #3 Skrevet 9. august 2012 Ridejenter pleier da å få ekstremt stram rumpe?
blomsterkvasten Skrevet 9. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2012 Man kan få trening av å ri på tur også, om man tar inn dressur elementer , eventuelt rir lenge. Man kjenner hvertfall det etter en halvdagstur Om ridejenter har en stram rumpe er ikke opp til meg å si no om , da jeg verken ser på min egen eller de i stallen sin rumpe veldig ofte
cornflake_girl Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Man kan få trening av å ri på tur også, om man tar inn dressur elementer , eventuelt rir lenge. Man kjenner hvertfall det etter en halvdagstur Om ridejenter har en stram rumpe er ikke opp til meg å si no om , da jeg verken ser på min egen eller de i stallen sin rumpe veldig ofte Joda, men ser ikke på det som en treningsøkt å ri på tur, det er mest kos. For meg blir det litt som å gå på tur. Jeg skjønner at folk som nettopp har "lært å ri" (dvs sitte på en hest i tre gangarter) mener at det ikke er trening å ri, for bare det å sitte der er jo ikke særlig slitsomt (og det er stort sett det jeg gjør på tur ). En skikkelig økt på banen, derimot... Da snakker vi hard, fysisk trening.
Casall Skrevet 9. august 2012 #7 Skrevet 9. august 2012 Har drevet aktivt med hest og vet hvor fysisk krevende og slitsom en dressurøkt er, så ja, jeg ser absolutt på ridning som trening. Som nevnt over "sitter jeg mest der" på tur, så det ser jeg på som kos.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #8 Skrevet 9. august 2012 Vel, jeg hadde antydninger til six pack, markerte muskler i lår, legger og armer og selvfølgelig sprettrompe da jeg red aktivt dressur. Og jeg trente ikke noe annet ved siden av. Så jeg ser absolutt på ridning som trening!<br /><br /> Anonym poster: 838c5b3a4625532397c67c25383d6b2f 1
blomsterkvasten Skrevet 9. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 9. august 2012 Nei, det gjør jeg ikke Kan du argumentere hvorfor du ikke gjør det? 1
blomsterkvasten Skrevet 9. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 9. august 2012 Joda, men ser ikke på det som en treningsøkt å ri på tur, det er mest kos. For meg blir det litt som å gå på tur. Jeg skjønner at folk som nettopp har "lært å ri" (dvs sitte på en hest i tre gangarter) mener at det ikke er trening å ri, for bare det å sitte der er jo ikke særlig slitsomt (og det er stort sett det jeg gjør på tur ). En skikkelig økt på banen, derimot... Da snakker vi hard, fysisk trening. Jeg ser den, altså - som oftest sitter jeg der bare på tur også . Men noen ganger tar jeg meg selv i nakken og rir tur-dressur også, og da kjenner både hesten og jeg det .
HedvigR Skrevet 9. august 2012 #11 Skrevet 9. august 2012 Etter å ha drevet noen år med ridning, JA! Ble skikkelig sterk i mage- og lårmusklene :D Dumt jeg ga meg.
Ego Skrevet 9. august 2012 #12 Skrevet 9. august 2012 Ser absolutt på det som trening og skulle ønske jeg hadde mulighet til å ta ridetimer. Skal litt muskler til for å holde styr på noen hundre kilo sta hest :gjeiper:
Mermaid Blues Skrevet 9. august 2012 #13 Skrevet 9. august 2012 Vel, jeg hadde antydninger til six pack, markerte muskler i lår, legger og armer og selvfølgelig sprettrompe da jeg red aktivt dressur. Og jeg trente ikke noe annet ved siden av. Så jeg ser absolutt på ridning som trening!<br /><br /> Anonym poster: 838c5b3a4625532397c67c25383d6b2f Samme her, selv om jeg i hovedsak drev med sprang og terrengritt. (Ble naturlig nok også en god del dressurtrening for hesten sin skyld) Nå fikk jeg lyst til å begynne på igjen
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #14 Skrevet 9. august 2012 Samme her, selv om jeg i hovedsak drev med sprang og terrengritt. (Ble naturlig nok også en god del dressurtrening for hesten sin skyld) Nå fikk jeg lyst til å begynne på igjen Hehe har lyst selv, var i en stygg ulykke derfor jeg slutta, men har så lyst til å starte igjen , det er så befriende!<br /><br /> Anonym poster: 838c5b3a4625532397c67c25383d6b2f
Mermaid Blues Skrevet 9. august 2012 #15 Skrevet 9. august 2012 Hehe har lyst selv, var i en stygg ulykke derfor jeg slutta, men har så lyst til å starte igjen , det er så befriende!<br /><br /> Anonym poster: 838c5b3a4625532397c67c25383d6b2f Huff, rideulykke? Verste jeg opplevde var under galopptrening på en sleip bane, hesten mista fotfestet og ramla - oppå meg. Knaste greit i kragebeinet, men gikk heldigvis bra med både hesten og meg. Spøker med det nå, og mener det var i rettferdighetens navn - jeg hadde jo sitti så lenge på hesten, så var på tide at den fikk sitte litt på meg også. Tror jeg skal slenge meg med i rideklubben på uni, det er jo innmari god trening, og med mine ankler er det ikke mye idrett jeg kan drive med Og for tråden sin del, ifølge side2 helse ryker det 414 kcal per time ved ridning, som faktisk er mer enn langrenn, svømming og volleyball. Regner med det avhenger en smule av intensiteten.
blomsterkvasten Skrevet 9. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 9. august 2012 Hehe har lyst selv, var i en stygg ulykke derfor jeg slutta, men har så lyst til å starte igjen , det er så befriende!<br /><br /> Anonym poster: 838c5b3a4625532397c67c25383d6b2f Rideulykker har det vært noe av her også, men heldigvis ikke noen alvorlige. Jeg hadde et lite avbrekk med ridningen selv. Red i 10 år før jeg flyttet til Oslo, og i januar nå ble jeg forrytter for en herlig islandshest. Kan ikke skjønne hvorfor jeg slutta, men er jo somregel sånn med hesteinteressen at den daler litt for og deretter stige igjen. Er man hestejente/gutt så vil man nok alltid ha lyst til å vende tilbake tror jeg
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #17 Skrevet 9. august 2012 Huff, rideulykke? Verste jeg opplevde var under galopptrening på en sleip bane, hesten mista fotfestet og ramla - oppå meg. Knaste greit i kragebeinet, men gikk heldigvis bra med både hesten og meg. Spøker med det nå, og mener det var i rettferdighetens navn - jeg hadde jo sitti så lenge på hesten, så var på tide at den fikk sitte litt på meg også. Tror jeg skal slenge meg med i rideklubben på uni, det er jo innmari god trening, og med mine ankler er det ikke mye idrett jeg kan drive med Og for tråden sin del, ifølge side2 helse ryker det 414 kcal per time ved ridning, som faktisk er mer enn langrenn, svømming og volleyball. Regner med det avhenger en smule av intensiteten. Huff, det hørtes dramatisk ut, enda godt det gikk bra! Vi var ute på tur i skogen, var dum og hadde ikke tatt på meg sikkerhetsvesten. Ut av det blå drar hesten hodet ned mot bakken så jeg så rett ned, og så bukka han til så jeg gikk rett i bakken. Jeg slo ut pusten og venten egentlig bare på å få han oppå meg. Så får jeg to tråkk i ryggen. Et på siden ( tror jeg) og et midt i lungene. Etter det husker jeg ingenting, tror jeg ble slått bevisstløs. Heldigvis fikk jeg ingen varige skader, utenom at muskulaturen på den siden som ikke fikk press ble overbelastet fordi den andre siden ikke jobbet lenger. Men i 1-2 uker etter ulykken så var jeg så forslått og ned dopa på smertestillende at jeg trodde jeg skulle dø <br /><br /> Anonym poster: 838c5b3a4625532397c67c25383d6b2f
Krysanti Skrevet 10. august 2012 #18 Skrevet 10. august 2012 Himmel, hvis noen som har ridd aktivt kommer og sier at ridning ikke er trening, ja da tror jeg faktisk ikke de har vært så aktive innenfor den sporten som det påstås. Ridning (spesielt dressur) er absolutt god trening, særlig for kjernemuskulatur. Jeg har aldri vært så sterk i mage, rygg, rumpe og lår som da jeg drev aktivt med hest. Rir man mest på tur er det noe annet, der er det lettere å bare bli med på lasset, men ingen kommer gjennom en ordentlig dressurøkt uten å kjenne det etterpå
nantucket Skrevet 10. august 2012 #19 Skrevet 10. august 2012 Absolutt! Etter jeg sluttet med ridning har jeg fått en mye dårligere holdning - kjernemuskulaturen er ikke slik den en gang var... Mest utbytte treningsmessig fikk jeg av dressuren.
goldenchanel Skrevet 10. august 2012 #20 Skrevet 10. august 2012 Riding er meget god trening! jeg gikk på toppidrett sprangriding og det var ingen som hadde samme styrke i bena som meg. Jeg red 2 hester hver dag på bakken, og det kom mye muskler utav det, etter en lang dressurøkt for trener kunne jeg nesten vri genseren min om det var jobbet hardt nok. Riding er hva man gjør det til, man kan sitte på hesten og daffe, og da blir man heller ikke slite. Dette kan heller ikke kalles riding, det er å sitte på hest, akkurat som at noen sparker ball, og ikke SPILLER fotball Pappa som er langdistanseløper var helt kake i bena etter sin første ridetime, og måtte bite i det sure eplet og innrømme at riding var hardere enn han trodde. De er som regel men som er tøff i tryne og skal fortelle at riding ikke er trening osv, men sett de på en hest så er de ikke så tøff lengre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå