Gå til innhold

Fløtegratinerte poteter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere er det noen som har en god oppskrift på fløtegratinerte poteter ? Har forsøkt å lage det et par ganger men synes ikke de ble så bra.

Skal lage en god biffmiddag til mannen min og meg i morgen :-)

Håper noen kan hjelpe meg.

Anonym poster: 47515d859a0f3991c95f66d811c65ca8

Anonym poster: 47515d859a0f3991c95f66d811c65ca8

Videoannonse
Annonse
Gjest Fairydust
Skrevet

Jeg bruker ikke oppskrift, men bruker bare å skjære poteter i skikkelig tynne skiver. Smør en ildfast form med olje eller smør, legger potetskivene lagvis, heller over kremfløte, krydrer med salt og pepper. Noen ganger tilsetter jeg litt knust hvitløk i blanding for god smak. Og så topper med revet ost. Steker midt i ovnen på 175-200 grader i ca 30 minutter, tror jeg. Bruker bare å sjekke med jevne mellomrom :)

• Liker 1
Gjest Cevita
Skrevet

Vil bare si at det er lurt å bruke kremfløte (som også brukeren over meg sier) og ikke matfløte. Jeg har en følelse av at fløten "skiller seg litt" når man bruker matfløte, spesielt om man har i løk.

Ellers vil jeg også bare legge til at bakte poteter med kryddersmør også er kjempegodt til biff :) Da kan man dessuten ha soppstuing til! (jeg synes det er litt mye med både fløtegratinerte poteter og soppstuing).

AnonymBruker
Skrevet

Hemmeligheten er å bruke løk, 7 ganger mer hvitløk enn hva du først har tenkt, kremfløte og h-melk i stedet for matfløte og litt salt og pepper. Masse ost på toppen :D

Anonym poster: 9a7b86d9d514a03ba1c157be3c745ac2

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvis jeg lager det til hverdagsmiddag bruker jeg melk og mel i jevning jeg, i alle fall litt mindre kalorier ;)

Ellers enig med kremfløte og tynne skiver, jeg bruker gjerne osthøvel til å skjære potetene mine med. Og hvitløk må med i min for å få "riktig" smak.

AnonymBruker
Skrevet

Melne poteter er forresten vanskeligere å jobbe med, men fløten trekker mye bedre inn og lager mer smak. Så du kan med fordel bruke melne poteter :)

Anonym poster: 9a7b86d9d514a03ba1c157be3c745ac2

Skrevet

Jeg legger poteter og (rød)løk lagvis i smurt form med salt og pepper mellom hvert lag. Ved store porsjoner har jeg gjerne et lag revet ost i midten også. Presser flere fedd hvitløk oppi en boks kremfløte, blander og heller over. Sper på med melk hvis det blir for lite væske.

Steker til potetene er nesten møre, strør på ost før det siste kvarteret i ovnen.

Gjest gjest17
Skrevet

Kutter mandelpoteter i passe skiver, har dem sammen med fløte, salt, pepper, hvitløk og muskat i kjele og koker dem til dem er nesten ferdige. Har dem over i ildfast form, har ost på og gratinerer under grillelementet til osten er gyllen :-)

• Liker 1
Skrevet

Hvordan får dere de fløtegratinerte potetene ferdig på 30 min? Jeg gjør det samme som dere over her, bruker ostehøvel for tynne skiver osv. Men syns gratengen må stå i en time på 200 gr?

Gjest gjest17
Skrevet (endret)

Føler det varierer i fra gang til gang når jeg lager det direkte i formen, både på potetene, mengde veske og steketid. Synes det er mye mer praktisk å koke på forhånd, da kan du justere det meste før man gratinerer dem. Ta å test ut denne måten og se om det fungerer for deg? Jeg har ikke brukt den andre metoden etter jeg prøvde denne :-)

Edit: Tilberedningstiden blir også kortere, 10 min(?) koketid og 5 min i ovnen. Men viktig å ikke lage dem for tørre, de fordamper noe i ovenen.

Endret av delirious
  • Liker 1
Skrevet

Skjer poteter (skrell dem om du vil også)

Ha i en kaserolle sammen med løk, hvitløk, 50/50 melk og fløte så det dekker potetene, og ønsket krydder, som salt, pepper, paprika, rosmarin eller annet krydder. La dette koke opp og kok noen få minutter.

Du kan også bruke bare melk, eller bare fløte.

Ha over i ildfast form, og ha ost over, stek i ovnen på 200 grader til osten er slik du liker den.

Denne bruker jeg hver gang, og det er sykt god, får også masse skryt for denne da jeg lager den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...