Gå til innhold

Hodebunnseksem og hovne lymfeknuter; sammenheng?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen i dag i to forskjellige ærend; få henvisning til hudlege for vedvarende eksem i hodebunn, og en lymfeknute bak øret som har vært forstørret i nesten 2 mnd. Ikke hoven eller vond men bare stor. Legen virket ikke sikker på hva kulen bak øret var, jeg tok blodprøver og fikk ny time om en mnd for å se hvordan den utvikler seg.

Selvfølgelig begynner jeg å stresse med hva dette kan være, tenk om det er kreft, osv... Så jeg googler, så klart. Og ser at noen nevner en forbindelse mellom hodebunnseksem og hovne lymfeknuter! Dette sa ikke legen min noe om. Vet noen noe om dette/ har erfaringer? Det var ikke mye info å hente på nett, bare at det "kan være en forbindelse" o.l.

Hvis ingen vet setter jeg også pris på andre beroligende kommentarer om den jævla kulen som jeg skal gå og kjenne på i en mnd til!

Anonym poster: 462013cb2ebfa0433447f287bdc65ccc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fullt mulig at den hovne lymfekjertelen din har sammenheng med eksemen du har i hodebunnen. Jeg fikk selv hoven lymfekjertel bak øret da jeg hadde sår i hodebunnen,(noe jeg fikk av en sjampoo jeg tydeligvis ikke tålte) Først da jeg byttet shampoo og sårene grodde, så ble lymfeknuten borte også.

Siden legen har tatt blodprøver av deg, regner jeg med at hun/han har tatt prøver for å sjekke antall hvite og røde blodlegemer osv..dersom disse skulle vise en veldig uvanlig verdi, vil du ikke måtte vente i en mnd på svar, da vil de kalle deg inn før det. Du kan også fint ringe legekontoret etter 4-5 dager å spørre ang blodprøvene du tok, så slipper du å bekymre deg i en mnd, forklar at du er bekymret og jeg vil tro de har forsåelse for det. En mnd er lenge og vente når man går og er redd for noe alvorlig, og dessverre blir ting ofte ikke bedre av å google mulige ting det kan være. Jeg håper og regner med at det ikke er grunn til bekymring for deg, og som sagt, jeg hadde det samme da jeg hadde sår i hodebunnen.

Skrevet

Tusen takk for svar! Har slått meg mer eller mindre til ro med at dette er svaret på lymfeknuten og at kanskje hudlegen kan si noe om dette når jeg kommer dit. Eksemet er også bak ørene og det KLØR og jeg kan godt se for meg at det har blitt betent. Usj.

Men jeg ringer nok legekontoret ang. blodprøvene neste uke også...

Skrevet

Tusen takk for svar! Har slått meg mer eller mindre til ro med at dette er svaret på lymfeknuten og at kanskje hudlegen kan si noe om dette når jeg kommer dit. Eksemet er også bak ørene og det KLØR og jeg kan godt se for meg at det har blitt betent. Usj.

Men jeg ringer nok legekontoret ang. blodprøvene neste uke også...

Bare hyggelig :) Godt at du har slått deg til ro med det, det er så vondt å gå slik og bekymre seg for all verdens mulige ulumskheter det KAN være, søker man nok på ting, så kan man finne ut at man har noen symptomer på det meste. Siden du også sier at det klør og at du tror det er betent, så er det helt vanlig at lymfeknutene i nærheten av området hovner opp, det er jo kroppens måte å prøve og reparere seg selv.

Ring legekontoret ca 4 arbeidsdager etter at du tok prøvene du, så får du nok svar . Ønsker deg lykke til!

(er forøvrig enig med det i at det er rart ikke legen sa noe til deg om at kulen kunne komme av eksemen bak ørene)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...