Gå til innhold

Katter i Norge.


Gjest Bobler

Anbefalte innlegg

Gjest Bobler

Trenger bare å få luftet hodet mitt. Daglig popper det opp bilder fra diverse dyrebeskyttelser, med nye katter, unge og gamle, som er dumpet. Katter som har bodd i årevis hos dyrebeskyttelsen. Kattunger som ble funnet i en søppelsekk. Katter med skader påført av mennesker. Katter som er uønskede, men som har kommet til verden pga oss. Hver dag tenker jeg en stille tanke: Hva hvis det var påbudt å kastrere huspuser? Hva hvis det var pålagt å chipmerke? Tenk om det ikke var så lett å få tak i en katt? Hvordan ville ting vært da?

Trolig mye, mye bedre.

Jeg blir så ufattelig trist av dette bruk&kast-synet mange av den norske befolkningen har på dyr. Et dyr er liksom ikke verdt noe, det er bare en ting. En søt kattunge hentes på finn.no, og når ungene går lei 6mnd senere setter de den bare på gaten. Så finner pus seg en make, føder 6 kattunger. Kattunger som mest sannsynligvis vil dø i løpet av vinteren. Eller som vil få kull på kull med uønskede, husløse katter. Hvor de fleste vil dø en lang og smertefull død.

- Jeg blir så oppgitt av den holdningen folk har. "Nei jeg skal ikke kastrere pus, hun fortjener å få et kull først". Hvorfor, tenker jeg? Hvorfor i helvette skal hun ha et kull først? Fordi kattunger er søte? Fordi hun fortjener å være en mor? Alle katter har det best som kastrerte. En katt vet ikke hva den går glipp av, den har ikke den samme mors-følelsen som vi har. Den trenger ikke et kattekull, et kattekull hvor det er lite sannsynlig at alle får et godt hjem hos gode familier..

Hvert år blir det født ca 60.000 kattunger. 40.000 av dem vil aldri få et hjem.

Det er faktisk noe å tenke på, som vi ikke bør glemme..

Endret av Bobler
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt noen katter i livet mitt, og felles for alle er at de har vært kastrert. De siste årene har de også vært chippet.

I dag har jeg bare en pus, ei kastrert kjette. En forsvant - den gikk ut en dag og kom aldri tilbake, så jeg er ganske sikker på at den er død. Den andre jeg hadde døde dessverre nettopp. Begge to var kastrert og chippet.

Jeg er helt enig i at det burde vært påbudt å kastrere dyr som ikke skal brukes i avl, hunder som katter.

Chipping bør nok også påbys, men hvordan skal man håndheve påbudet? DET klarer jeg ikke helt å se for meg.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Alle mine katter har vært kastrert og de to jeg har nå er også chippet. Jeg ser absolutt fordelen med at alle som driver "avl" på huskattene burde bli påbudt å kastrere og chippe kattungene før de kan selge/gi dem bort. Som Brunhilde sier, aner jeg ikke hvordan dette skal håndheves. Spesielt ikke siden enkelte folk gir så til de grader blaffen i kattene sine. Jeg irriterer meg grønn over katteeiere som absolutt skal ha kull på katten sin fordi kattunger er søte, ungene har lyst å oppleve at katten får kattunger eller fordi katten har godt av å få et kull før kastrering. Det finnes tjukt av både kattunger og voksne katter som trenger et hjem, så hvorfor sette til verden enda flere kattunger "fordi det er så koselig"? Hver nye kattunge som får et nytt hjem, tar faktisk plassen til en annen katt som allerede står uten hjem.

Skal man først drive å avle på katta burde det være regler å følge omtrent som for rasekattoppdrettere. F.eks. at man har en viss peiling på både kattesvangerskap, kattefødsel og katter generelt. I tillegg bør man være bevisst på gener og arv så man ikke avler på dårlige gener. De fleste driter vel i hvilken nabokatt den ukastrerte hunnkatten deres parrer seg med så lenge de får et kull søøøte kattunger. Enkelte lar også kattene parre seg med egne barn fordi de ikke har kontroll på "katteoppdrettet" sitt, og så får man innavl (dette har jeg sett på bygda).

Jeg opplevde å miste en katt i fjor sommer. Hun var ikke chippet og forsvant sporløst. Jeg lette i flere måneder og etterlyste henne uten hell, så jeg antok til slutt at hun var død og ga opp letinga. I sommer fikk jeg plutselig vite at hun streifet rundt i hjemområdet et stykke unna der jeg bodde før (jeg flyttet noen måneder etter at hun forsvant). Folk hadde sett henne hele vinteren og trodde hun var en løskatt uten eiere. Heldigvis fikk jeg snusen i dette før det kom en ny vinter og kunne hente henne hjem. Jeg tviler vel på at det hadde hjulpet med chip siden folk bare så på at hun gikk der og led, uten å tenke på at hun kunne ha en eier. Men jeg sverget at dersom hun noengang skulle dukke opp, skulle hun chippes, og nå har jeg gjort det :) Pusen får nå godt stell og all mat og kos hun vil ha, og trives i sitt nye hjem. Katter som forsvinner sporløst kan dukke opp igjen, Brunhilde ;) Håper på dine vegne at pusen din plutselig dukker opp igjen, for det er så fælt å ikke vite hva som har skjedd.

Dette ble langt og engasjert, men jeg skulle så gjerne ønske at katter hadde blitt mer verdt i folks øyne. En måte å gjøre dem mer verdt på er at de blir vanskeligere å få tak i, og da må det bli færre katter. Kastrering og begrenset avl hadde absolutt vært et gode. Hadde kattene i tillegg blitt solgt i stedet for gitt bort, og vært ferdig vaksinert, chippet og kastrert, hadde man lettere unngått idiotavl og dumping av katter. Man dumper ikke en katt som kan spores tilbake til en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...