Gå til innhold

Hva gjorde jeg galt?

Fremhevede innlegg

Gjest Borghild
Skrevet

Jepp, det er lov å le. Jeg ler meg skakk av dette selv. Men mobbing er ikke lov. :D Nesten så jeg vurderer å skrive som anonym her for første gang i min KG-karriere, for dette er virkelig flaut. :hoho:

Skulle prøve meg på denne oppskriften. http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Pannekaker+uten+melk,+egg+og+hvetemel/11533333

Hadde ikke maismel og jyttemel, så erstattet det med en pose fiberhusk (100 gram) og rugmel. Men det ble et klumpehelvete uten like som bare vokste og vokste. Måtte putte blandingen over på en større bolle og helte på 2 liter vann i stedet for 4,5 dl. Det fortsatte å vokse og klumpene var umulige å røre ut. Kjøkkenmaskin har jeg ikke og jeg har aldri hatt problem med pannekakerøre før. Prøvde å steke en "pannekake", men ble bare noe ekkel klebrig guffe som ikke luktet veldig godt. Endte med å pælme hele greia. Må jo være fiberhusken som er synderen, men hvordan kunne dette skje? Er fiberhusken sånn som vokser noe veldig i kontakt med vann? F*** ass, jeg som hadde så lyst på pannekaker. Har ikke mer rugmel igjen heller og gidder ikke dra i butikken. Nå er det bevist en gang for alle at jeg ikke duger til å lage mat! :laugh::rulle::Hehe::ler::hoho: Beklager mange smileys, men herregud så komisk. Jeg er en vandrende kjøkkenkatastrofe!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:fnise:

Fiberhusk har helt andre egenskaper enn maismel og jyttemel, ja.

Fiberhusken sveller i kontakt med vann til en slags geléaktig masse. Denne brukes blantannet til å binde deiger med når man baker glutenfritt. Mel (inkl maismel og jyttemel) blir derimot mer limaktig når det blandes med vann. Veldig annerledes, med andre ord.

I deigoppskrifter skal det meg bekjent bare brukes minimale mengder fiberhusk, dvs teskjevis. 100 gram er derfor enormt mye.

Det er med andre ord ikke noe mysterium at endringen du gjorde ikke førte til noe særlig ønskverdig resultat. :ler: Hvis det kan være en trøst.

Anonym poster: ec5c140e3882c193a55dfff39b08b0b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To glutenfrie pannekaketips til neste gang, forresten:

- Av kikertmel (også kalt gram), fås på innvandrerbutikker

- Av bokhvetemel, fås på helsekost.

Førstnevnte trenger kun å tilsettes vann, salt og litt olje for å bli pannekakerøre, sistnevnte litt egg, salt og vann.

Anonym poster: ec5c140e3882c193a55dfff39b08b0b0

Gjest Borghild
Skrevet

Hahaha, tenkte meg det! Den vokste omtrent som supergjæren til Petter Smart i et Donald jeg leste da jeg var liten. Tusen takk for tips, får håpe det går bedre neste gang hehe! Surt å ha sløst bort en hel pakke fiberhusk da, sånt er jo dyrt, men shit happens. :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv fiberfin i steder for fiberhusk nesten gang. Fiberfin brukes som mel, så du kan fint bytte ut 100 g mel med 100 g fiberfin. Fiberhusk er noe man bruker i teskjemengder ;) (Og ikke prøv det i grøt... *host*)

Anonym poster: b7c5b7114edfc9f5db9722cbf99afca9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...