AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Skjønner ikke hvorfor det ikke gjøres noe med kollektivtransporten i Østfold, den er jo HELT på trynet. Når jeg starter på skole i Halden neste uke så blir livet mitt 60% venting og kollektiv, 39% skole og 1% hjemmeliv. TAKK Anonym poster: e8fb84609381d224198b8c38c698fb4b 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Da jeg bodde i Halden så innså jeg etter én dag med bussing at sykkel var tingen. Så ble sprek den sommeren, da jeg syklet tur/retur flata mot Asak/Saugbrugs hver bigide dag (noen høydemeter kan man si...) Heldigvis bodde jeg der bare på sommeren, skulle jeg blitt boende for å studere eller jobbe videre på Saugbrugs, hadde jeg gått inn for å få skaffet meg hybel nær høgskolen eller jobben før vinteren. Anonym poster: 0e9911b46da91db6a4f7b8aa0a1211b5 2
Malleus Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 Jeg har gått i Halden i ett år og er avhengig av buss. Og ja - det er fryktelig lenge å vente. Regner med du ikke bor i Halden, i og med at du nevnte ventetid? Bor ikke selv i Halden og må på de verste dagene i uka vente opp mot 2,5t tilsammen i løpet av en dag. Ikke bor jeg på landet heller, bor ganske sentralt i en annen by, så bussforbindelsen til Halden er jo helt på styr. Man må nesten bare prøve å finne på noe imens, lese, spise noe, sitte ute, jobbe med ett eller annet... Men det tærer på kreftene og tapper energi så jeg... er ikke så god på å utnytte tida. Blir mer sliten av å vente enn å være på skolen. Oi, håper jeg ikke svartmalte inntrykket av Halden nå. Men ja... mange som misliker busstidene der. Det er jo mange som er avhengig av buss. Kanskje du får mulighet til å samkjøre med noen eller noe sånt?
KaDust Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 Var ikke meningen å bli anonym i hovedinnlegget. Jeg har billappen og jeg bor i Askim. Men det hjelper ikke så mye når bensin en så langt strekning er sviindyrt. Kanskje det, jeg er ikke så flink til å bli kjent med nye folk så er redd jeg mest sannsynlig kommer til å gå rundt alene i 3 år slik som på VGS. Jeg også blir ekstremt sliten av å vente, det finnes ikke noe verre enn venting når man er så utålmodig som det jeg er. uff
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Om man velger å bo så langt fra studiestedet, så må man regne med å måtte bruke uforholdsmessig mye tid og penger på reise til og fra studiested, samt at man må regne med å bli ensom, da man ikke har mulighet til å delta på de sosiale eventene på lik linje med studentene som bor nær skolen. Så om du ønsker et sosialt nettverk/liv i studietiden, så flytter du til Halden. Anonym poster: 0e9911b46da91db6a4f7b8aa0a1211b5 3
KaDust Skrevet 9. august 2012 #7 Skrevet 9. august 2012 Kan ikke bare flytte til Halden sånn, jeg har forpliktelser her oppe. Driter i om jeg må være alene i studietiden, det kan være det samma. Jeg er loner uansett og klarer meg med kattene og samboer.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #8 Skrevet 10. august 2012 Ja, men da har du jo faktisk tatt noen valg, da, om ikke å bedre egen hverdag. Det er jo også fullt mulig å ta mange studier nettbasert eller samlingsbasert om man er så immobil. Anonym poster: 0e9911b46da91db6a4f7b8aa0a1211b5
KaDust Skrevet 11. august 2012 #9 Skrevet 11. august 2012 Jeg tok nettstudier i fjor, men studiet jeg skal nå er ikke nettbasert, så det er bare skole som er alternativet.
Rosalie Skrevet 13. august 2012 #10 Skrevet 13. august 2012 Kjip situasjon, men det er vel strengt tatt ikke kollektivtilbudet som er problemet, men at du blir boende langt unna utdanningsinstitusjonen. I følge GPS og ruter.no så vil det ta marginalt lenger tid med kollektivt enn å kjøre selv.
KaDust Skrevet 13. august 2012 #11 Skrevet 13. august 2012 Har ikke bil, så kan ikke kjøre selv. Og det blir mye dyrere, det har jeg ikke råd til. Bor forståvidt ikke så langt unna, men kollektiven går jo rundt halve planeten før de når skolen min. menmen
yorleni81 Skrevet 24. august 2012 #12 Skrevet 24. august 2012 uff det skal ikke være enkelt.... bare vær glad du ikke bor i ørje for her er kollektiv trafikken helt i bånn... heldigvis så fikk jeg lappen ifjor vinter, men før det så har jeg brukt kollektiven hvor enn jeg har bodd
Jolene Skrevet 24. august 2012 #13 Skrevet 24. august 2012 Bodde i halden/råde i 2 år jeg, og måtte benytte buss. Aldri noe problem så lenge en planlegger litt
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #14 Skrevet 25. august 2012 Kjip situasjon, men det er vel strengt tatt ikke kollektivtilbudet som er problemet, men at du blir boende langt unna utdanningsinstitusjonen. I følge GPS og ruter.no så vil det ta marginalt lenger tid med kollektivt enn å kjøre selv. Hmm? Det tar da (i beste fall) nesten dobbelt så lang tid med offentlig kommunikasjon (min 1 t 55 min) som med bil (1 t 4 min jfr 1881), uavhengig av om du velger tog eller buss. Og jo, kollektivtilbudet ER et problem om du ønsker å forflytte deg mellom ytre og indre deler av Østfold. Anonym poster: 83d38c2db4ccc53cd889e251dffc5ad3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #15 Skrevet 25. august 2012 Bodde i halden/råde i 2 år jeg, og måtte benytte buss. Aldri noe problem så lenge en planlegger litt Var du ofte i Indre Østfold i denne perioden? "Å måtte planlegge litt" er sjelden noe problem om man gjør en reise en gang i blant. Når denne planleggingen (og 4 timers reise) kreves hver eneste dag blir det litt annerledes. Vi snakker om at en avstand på ca 6 mil tar 2 til 3 timer, avhengig av når på døgnet man må reise. (KaDust: Som du kanskje skjønner er det flere enn deg som fortviler over tilbudet. Men nå kjører jeg selv, så nå kan buss og tog ha det så godt! ) Anonym poster: 83d38c2db4ccc53cd889e251dffc5ad3 1
KaDust Skrevet 28. august 2012 #16 Skrevet 28. august 2012 Jeg MÅ kjøre noen dager i uken også, siden siste buss hjem (for jeg har ikke råd til disse tog-turene) går før forelesningen er ferdig. Men jeg har egentlig ikke råd til det og må bruke av boligsparingen min for å få nok bensin. DETTE SUGER
Rosalie Skrevet 28. august 2012 #17 Skrevet 28. august 2012 Skal du studere i mange år? I såfall ville jeg vurdert en del frem og tilbake i forhold til å flytte nærmere Remmen, altså. Du får jo også deltatt mer i det sosiale rundt studentlivet på den måten (og nei, studentliv er slett ikke bare flatfyll )
KaDust Skrevet 28. august 2012 #18 Skrevet 28. august 2012 Skal studere i 3 år. Jeg har planer om å flytte nedover, men vi må altså vente til det er mulig for samboer å flytte også! Jeg har ikke råd til å bo der alene så det må bli han, og han kan ikke nå ift jobben hans. Han har søkt haugevis av jobber der nede, så vi venter på svar fra noen men jobbmarkedet er jo særdeles tøft nå
Rosalie Skrevet 28. august 2012 #19 Skrevet 28. august 2012 Ja, jobbmarkedet i Østfold er vel generelt ganske tøft...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå