Gå til innhold

glemsk og dårlig konsentrasjonsevne

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei voksen dame med 2 barn. Jeg har de siste 7 årene vært syk og har fått påvist mild kognitiv svikt. Jeg har veldig dårlig hukommelse, dårlig konsentrasjonsevne, så godt som ingen innlæringsevne lenger. Jeg sliter veld. Har masse rutiner for å ikke svi ned huset. Må skrive ned masse, er redd for å glemme klokka... og komme for sent til å hente barna. Har fått veldig dårlig forståelse for tid. Blir fort veldig sliten og et sliten lenge. Dette er ikke problemer jeg har hatt som barn eller ungdom.

Nå har det seg slik at det misstenkes at begge mine barn kan ha add. Og jeg har lest en del om det og ritalin. Og jeg ser jo at min lidelse har en del fellestrekk med add. Men det jeg lurer på er om ritalin eller lignene medisiner vil hjelpe meg selv om jeg ikke har add/adhd. Og vil en vanlig lege kunne kunne skrive de ut til meg så lenge jeg har diagnose. Jeg har en veldig slitsom hverdag, og kan ikke bli frisk. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal holde ut. Det er så utrolig slitsomt og skremmende å være så glemsk og ukonsentrert. Kan det være legemiddler som kan hjelpe meg til en lettere hverdag der ute?

Har ikke tørt å spørre legen enda for så lenge jeg ikke vet kan jeg jo alltid håpes, får jeg nei da vet jeg ikke helt hva jeg skal håpe på lenger

Anonym poster: 94484625bdd1d4f40359d1a872f3a90e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skriver ikke ut så sterke medisiner uten en diagnose tror jeg. Men ta å sjekk deg for ADD, er det beste rådet jeg har. :)

For selvom barna dine har det, så betyr det ikke at du har det. Men ADD/ADHD er arvelig, selvom jeg har det men ingen i nær familie som har det.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her: jeg er sjekket for add/adhd og jeg har ikke det, men jeg tenkte kanskje det kunne være noen medikamenter som kunne hjelpe meg f.eks: ritalin

Skrevet

Ts her: jeg er sjekket for add/adhd og jeg har ikke det, men jeg tenkte kanskje det kunne være noen medikamenter som kunne hjelpe meg f.eks: ritalin

Du får ikke ritalin om du ikke har adhd. Er medisin brukt av dem med adhd...

• Liker 1
Skrevet

Du kan be legen din sende deg til polyklinikk. Men du har kanskje allerede vært der om du har blitt testet for ad(h)d? Det er dem som først skriver ut medisinen, før legen senere tar over.

Skrevet

Om du ikke har ADHD/ADD, så vil du få motsatt effekt enn det f.eks jeg får av dem.

Skrevet

Om du ikke har ADHD/ADD, så vil du få motsatt effekt enn det f.eks jeg får av dem.

Motsatt? Hvor har du dette fra?

AnonymBruker
Skrevet

ADD er genetisk, så syns det er rart de ikke har utredet deg når har to barn med ADD og har de symptomene.

Anonym poster: 7fe3373d284c6f312824d1f0c6a3f251

Skrevet

Tråden flyttes til kropp og helse.

Mvh Sulosi, mod.

Skrevet

Motsatt? Hvor har du dette fra?

Fordi det som Ritalin inneholder stoffer som hjelper oss med ADHD å stimulere de hjernestoffene som vi mangerl, roer oss ned, hjelper oss på konsentrasjon o.l

Men, de som ikke har ADHD som har disse hjernestoffene, som ikke trenger medisinsk hjelp, vil de bli hypre/"høye". Litt vanskelig og forklare. Kjenner flere uten ADHD som har prøvd Ritalin og sagt at de ganske så hypre, "overvåken" og sånn. Får en slags "rus" eller åssen jeg kan si det. Er en grunn til at Ritalin er ganske dyrt på narkomarkedet på gata.

Skrevet

Fordi det som Ritalin inneholder stoffer som hjelper oss med ADHD å stimulere de hjernestoffene som vi mangerl, roer oss ned, hjelper oss på konsentrasjon o.l

Men, de som ikke har ADHD som har disse hjernestoffene, som ikke trenger medisinsk hjelp, vil de bli hypre/"høye". Litt vanskelig og forklare. Kjenner flere uten ADHD som har prøvd Ritalin og sagt at de ganske så hypre, "overvåken" og sånn. Får en slags "rus" eller åssen jeg kan si det. Er en grunn til at Ritalin er ganske dyrt på narkomarkedet på gata.

Dopamin er stoffet som mangles. Ritalin er et sentralstimulerende middel som ligner amfetamin. Det skal ikke gå an å ruse seg på stoffet.

Skrevet

Dopamin er stoffet som mangles. Ritalin er et sentralstimulerende middel som ligner amfetamin. Det skal ikke gå an å ruse seg på stoffet.

Nettopp derfor jeg skrev "ruse" seg. Ritalin er også veldig populært som slankemiddel, pga mangel av matlyst.

Skrevet

Nettopp derfor jeg skrev "ruse" seg. Ritalin er også veldig populært som slankemiddel, pga mangel av matlyst.

Aaah! Da forstår jeg. Kjenner til delen med manglende matlyst...

Skrevet

Aaah! Da forstår jeg. Kjenner til delen med manglende matlyst...

Samma her! Kjenner at jeg er skikkelig sulten, men får ikke i meg mat om ritalinen er i kroppen om du skjønner. Så jeg må spise når jeg tar kapsel 1, å helst når kapsel 2 skal taes. Ikke at det skjer til enhver tid :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte at vis det kan hjelpe en med adhd å konsentrere seg kanskje det kunne hjelpe meg til å konsentrere meg også. Jeg er ikke intressert i rus, bare en litt bedre hverdag

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte at vis det kan hjelpe en med adhd å konsentrere seg kanskje det kunne hjelpe meg til å konsentrere meg også. Jeg er ikke intressert i rus, bare en litt bedre hverdag

TS

Skjønner at du ønsker bedre konsentrasjon og hukommelse, men man får ikke Ritalin uten en ADHD/ADD-diagnose eller narkolepsi-diagnose, sånn er det bare. Det blir som å gi insulin til noen uten diabetes eller høreapparat til noen med god hørsel. Har du ikke ADHD/ADD eller narkolepsi så vil ikke Ritalin hjelpe deg, det er derfor personer uten diagnosene ikke får den medisinen. Har ADD selv og begynte på Ritalin i fjor så har lært meg alt av reglene.

Men har du ikke snakket med legen om problemene dine? Om det er noe annet de kan gjøre for deg?

Anonym poster: 15c116d2f7f5a2bff8af4d26b9c4d8fd

Skrevet

Et par tips!

Har du prøvd en diett uten gluten og melk? :) Den skal visst hjelpe på de med ADHD/ADD, men har selv ikke prøvd den dietten pga lav BMI.

Ta Omega3 daglig? Vitaminer er viktig! :)

Spise fast hver 3-4 time?

Rutiner er også viktig. Leggetider, når du står opp, ha fast klokkeslett når dere skal ha middag, stå opp sammen tidligere f.eks å ha frokost som varer lenger enn 10-15 min(å stresspise kan ødelegge en hel dag for min del..).

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du selv bør ta deg en tur til legen igjen og få en skikkelig diagnose på ditt problem. Å måtte skrive ned ting og ha rutiner for ikke å svi ned kåken er ganske drøyt...

Forresten, hvor gammel er du?

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hei! Jeg vet ikke mye om sykdommen du har, men jeg vil bare komme med noen små tips:

Hjernen blir bedre av trening! Og det forebygger ytteligere degenerasjon.

Jeg har et par apps til smartphonen min som man trimmer hjernen med, en av dem heter Braintrainer og anbefales på det sterkeste. Der trimmer du alt fra mattekunnskaper til hukommelse, språk og plassering av gjenstander.

Spill sudoku, løs kryssord!

Spillet memo (når du skal huske hvor brikker er) er sinnsykt bra for hukommelsen. Scrabble er bra for språk og hoderegning. Yatzy er også bra for hoderegning og logikk.

Det kan ihverfall ikke skade, så jeg synes du bør gå i gang med dette i dag. En liten runde om morran, og en halvtimes økt om kvelden :)

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du selv bør ta deg en tur til legen igjen og få en skikkelig diagnose på ditt problem. Å måtte skrive ned ting og ha rutiner for ikke å svi ned kåken er ganske drøyt...

Forresten, hvor gammel er du?

Har rutiner noen gang skadet noen? :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...