Gå til innhold

forklaring på hva som skjer med meg ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har gått ned mye i vekt! mye...

Jeg er fornøyd, og vil holde meg her.. men vet ikke hvordan... får panikk om jeg legger på meg en kilo. ca 2 ganger i mnd fråtser jeg og får sinnsyke carvings, og stapper i meg alt jeg kommer over. Har jeg først tatt en sjokoladebit kan du banne på at det fort blir MANGE (noe som ikke skjedde før når jeg var overvektig) da var jeg ikke sukkersyk i det hele tatt...

Jeg vil ikke si at jeg er overtrent i det hele tatt, men jeg har liksom et stort behov for å trene hver dag, om jeg løper, eller sykler på termometersykkel er litt forskjellig, men det pleier ikke være mer enn 30-40 min hver dag, og jeg vil ikke kalle dette mye ? poenget mitt med dette innlegget er vel om det er "behov" for å trene hver dag for meg ? jeg vil ikke tro jeg er overtrent med dette opplegget, men alikevel så er jeg helt tung i kroppen.. tungt å gå, svimmel, skjelven.. beina kjennest ut som gele noen ganger.. jeg lurer på hva dette kan være ?

Jeg tvinger meg selv til å trene, og har skikkelig dårlig samvittighet om jeg ikke gjør det.. noen ganger er det helt forferdelig (som oftest)- og enda verre etterpå.. men alikevel gjør jeg det for jeg er livredd for å gå opp i vekt igjen..

hva tror dere at dette kan være ? kan det virkelig være at jeg faktisk er overtrent med så lite trening ? har det mye å si å kutte det ned til noen dager i uken ?( da jeg kanskje greier å gi mer?) trent sånn i over et år nå, og begynner å bli temmelig lei denne utslitte følelsen... bedre kondis har jeg heller ikke fått... tvert imot...

beklager langt innlegg.. men håper noen kan svare meg...

Anonym poster: 9b10adb8a31fd8069f69798bd55d8e88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du kaller lite trening kan være mer enn nok i forhold til næringsinntak. Hvor mye har du gått ned i vekt, og hvor lang tid tok det?

Umiddelbart høres det ut som overtrening. Begrepet kan være litt villedende, siden det høres ut som om man trener MYE, men det kan også være et for stort kaloriunderskudd i forhold til aktivitetsnivå, kanskje kombinert med lite søvn. Det er derfor jeg lurer på hvor mye du har gått ned, og hva slags tidsperiode det er snakk om. Det høres ut som om kroppen din ikke får hentet seg inn, og det må du gjøre noe med umiddelbart. Få veiledning av ernæringsfysiolog og personlig trener. Hvis dette går for langt, tar det så innmari lang tid å hente seg inn igjen!

Gjest sensasjon
Skrevet

jeg ble overtrent etter bare noen mnd fordi jeg gikk fra sofapotet til å trene VELDIG mye . Måtte bare ta meg en pause på en uke =)

Det kan godt hende du er overtrent, eller at du kanskje spiser for lite, har for lite energi osv osv.

kanskje du kan trene mer effektivt i 1 time eller litt mer også ta deg fri dage etter istedefor å trene lite hver eneste dag ?

AnonymBruker
Skrevet

TS her

jeg synst jeg spiser mye (det sier alle) spiser store porsjoner middag osv.. til middag MÅ jeg bli mett.. spiser ellers mye yoghurt, knekkebrød, frukt og grønt. Men jeg kjenner på sultfølelsen mange ganger (om det er sult eller lyst er jeg usikker på)

Synst dere jeg burde slutte å trene hver dag ? hva med å jogge 40 min 3 ganger i uken ? er det "nok" ? skal jo ikke mer ned.. men er som sagt livredd for å legge på meg.. tenking på trening og mat tar helt overhånd.. jeg har mistet mensen, og livsenergi og sexlyst og you name it... Jeg trivst med kroppen min nå, men jeg innser at trening og kosthold tar over alt annet, og det er min slanke kropp ikke verdt.. men vil samtidig ikke legge på meg (har et helt nytt kleskap, og det er ikke snakk om å bytte det ut igjen!!) så hva skal jeg gjøre ? :-( er veldig deppa for tiden... det går ut over mine nærmeste..

Jeg har gått ned 36kg forresten, siden mars i fjord.

Jeg savner også å kunne kose meg med snop uten å fråtse og deretter ligge på badegulvet å gråte for jeg angrer...

Jeg innser selv at dette er helt sykt.. men jeg vet jeg legger fort på meg, og jeg vil ikke opp igjen der jeg var.. Jeg spiste forresten en halv boks cc, en lompe, en sjokoladebit og en nutrilett bar i tillegg til mitt vanlige kosthold i dag... så nå nekter jeg meg kveldsmat og har i tillegg utrolig dårlig samvittighet..

Skrevet (endret)

Stikk til legen og få sjekket stoffskiftet ditt...

Endret av Fixation28
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får litt inntrykk av at du har/i ferd med å få en spiseforstyrrelse. Du virker helt fiksert og frustrert angående kosthold, spising, trening og vekt!

Anonym poster: f3d8a55da5e212372d9bc0a854654692

AnonymBruker
Skrevet

Har sjekket det hos legen.. Alt er fint. Litt lavt blodsukker e det eneste.. Men ikke FOR lavt..<br /><br /> Anonym poster: 9b10adb8a31fd8069f69798bd55d8e88

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får litt inntrykk av at du har/i ferd med å få en spiseforstyrrelse. Du virker helt fiksert og frustrert angående kosthold, spising, trening og vekt!

Hadde ikke du og vert det vist du hadde hatt en bmi på over 30?<br /><br /> Anonym poster: 9b10adb8a31fd8069f69798bd55d8e88

Skrevet

TS her

jeg synst jeg spiser mye (det sier alle) spiser store porsjoner middag osv.. til middag MÅ jeg bli mett.. spiser ellers mye yoghurt, knekkebrød, frukt og grønt. Men jeg kjenner på sultfølelsen mange ganger (om det er sult eller lyst er jeg usikker på)

Synst dere jeg burde slutte å trene hver dag ? hva med å jogge 40 min 3 ganger i uken ? er det "nok" ? skal jo ikke mer ned.. men er som sagt livredd for å legge på meg.. tenking på trening og mat tar helt overhånd.. jeg har mistet mensen, og livsenergi og sexlyst og you name it... Jeg trivst med kroppen min nå, men jeg innser at trening og kosthold tar over alt annet, og det er min slanke kropp ikke verdt.. men vil samtidig ikke legge på meg (har et helt nytt kleskap, og det er ikke snakk om å bytte det ut igjen!!) så hva skal jeg gjøre ? :-( er veldig deppa for tiden... det går ut over mine nærmeste..

Jeg har gått ned 36kg forresten, siden mars i fjord.

Jeg savner også å kunne kose meg med snop uten å fråtse og deretter ligge på badegulvet å gråte for jeg angrer...

Jeg innser selv at dette er helt sykt.. men jeg vet jeg legger fort på meg, og jeg vil ikke opp igjen der jeg var.. Jeg spiste forresten en halv boks cc, en lompe, en sjokoladebit og en nutrilett bar i tillegg til mitt vanlige kosthold i dag... så nå nekter jeg meg kveldsmat og har i tillegg utrolig dårlig samvittighet..

Når mensen har forsvunnet er det et tydelig tegn på at du har gått for mye ned i vekt! Du bør virkelig komme deg til legen og få hjelp med dette. Hvilken glede har du av å være slank og fin når du føler deg utslitt og deprimert?

Ta tak i det nå før det blir enda verre!

AnonymBruker
Skrevet

Når mensen har forsvunnet er det et tydelig tegn på at du har gått for mye ned i vekt! Du bør virkelig komme deg til legen og få hjelp med dette. Hvilken glede har du av å være slank og fin når du føler deg utslitt og deprimert?

Ta tak i det nå før det blir enda verre!

Jeg går til legen en gang i mnd ca for å veie meg å sånn.. Har sagt til han at jeg ha mistet mensen.. Men det er vist ikke så farlig.. Den kommer nok.. Jeg er heller ikke skadelig tynn, og jeg spiser godt, så noen råd fra legen ang trening og mat får jeg ikke.. Er vel egentlig trening jeg lurer me på... Vil jo at de skal vær gøy.. Men når jeg føler jeg må hver dag så blir det heller en Arb.oppgave som MÅ gjøres..<br /><br /> Anonym poster: 9b10adb8a31fd8069f69798bd55d8e88

Skrevet (endret)

Vanskelig å gi trenings-råd når ikke kroppen fungerer..

Det beste rådet jeg kan gi deg er å spille på lag med kroppen din, og lytte til den.

Slik du beskriver det bør du kutte ned på treninga inntil kroppen begynner å sammarbeide.

Du kan jo alltids prøve å variere kostholdet og treningsopplegget ditt mer.

For meg virker det litt som du trener ensformig, noe som raskt kan føre til at det blir et ork å dra på trening.

Endret av Fixation28
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy og hvor mye veier du da? Du minner meg litt om meg, for jeg har det sånn jeg også. Jeg teller kalorier, og dropper kveldsen for sjokoladen som ligger i kjøleskapet. Om jeg går over kalorigrensa mi, så får jeg utrolig dårlig samvittighet osv. Og jeg vet at det ikke er bra.

Anonym poster: ab1193fc45b724dc59a1e49301c24772

Skrevet

Jeg går til legen en gang i mnd ca for å veie meg å sånn.. Har sagt til han at jeg ha mistet mensen.. Men det er vist ikke så farlig.. Den kommer nok.. Jeg er heller ikke skadelig tynn, og jeg spiser godt, så noen råd fra legen ang trening og mat får jeg ikke.. Er vel egentlig trening jeg lurer me på... Vil jo at de skal vær gøy.. Men når jeg føler jeg må hver dag så blir det heller en Arb.oppgave som MÅ gjøres..<br /><br /> Anonym poster: 9b10adb8a31fd8069f69798bd55d8e88

Da ville jeg byttet lege. Manglende menstruasjon er et tegn på at noe er galt, og kan gi benskjørhet etterhvert. Og det at du fokuserer sånn på mat og trening, og føler at du må trene er heller ikke normalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke du og vert det vist du hadde hatt en bmi på over 30?<br /><br /> Anonym poster: 9b10adb8a31fd8069f69798bd55d8e88

Jeg mente ikke å kritisere deg, men jeg tror du bør forsøke å få hjelp. Det virker ikke som at legen din er særlig engasjert. Kanskje du kan bytte?

Dette må ikke ta kontroll over livet ditt. Du kunne sikkert ha utbytte av tverrfaglig hjelp; -psykolog, ernæringsfysiolog og treningsinstruktør...

Jeg ville tro det måtte være bedre å prøve å få hjelp nå, og støtte slik at du slipper å slite med alle disse spørsmålene dine alene, enn at du utvilker et (enda) mer nevrotisk forhold til kropp, mat og trening.

AnonymBruker
Skrevet

Og forresten er din enorme vektreduksjon veldig imponerende! Du har all grunn til å være stolt over din bragd.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy og hvor mye veier du da? Du minner meg litt om meg, for jeg har det sånn jeg også. Jeg teller kalorier, og dropper kveldsen for sjokoladen som ligger i kjøleskapet. Om jeg går over kalorigrensa mi, så får jeg utrolig dårlig samvittighet osv. Og jeg vet at det ikke er bra.

Anonym poster: ab1193fc45b724dc59a1e49301c24772

Jeg teller ikke kalorier egentlig.... sjekker sånn av og til på nett hva jeg har spist, men ikke ofte... jeg har det egentlig litt i hodet hva som har lite kalorier osv, og jeg velger alltid det som har minst... om jeg har lyst på eller ikke...

Jeg jeg i bursdag eller noe halverer jeg kanskje frokost og lunsj sånn at jeg har ekstra plass ( men pleier å spise mye mer enn det) og legen sa forsåvidt at det var en helt ok måte å gjøre det på vist jeg viste at det ble kake spising og sånn..

Jeg er 157 cm og veier 43-45kg..

det dere nevner om trening kan stemme.. jeg bør vel lytte til kroppen, og jeg trener for ensforming.. men det e den eneste treningen jeg synst er grei, og er ok å holde ut med (sålenge kroppen vil samarbeide)

AnonymBruker
Skrevet

Og forresten er din enorme vektreduksjon veldig imponerende! Du har all grunn til å være stolt over din bragd.

tusen takk ;) ja, jeg vet jeg burde være stolt, men istedenfor er jeg deppa for jeg synst det tar for mye overhånd over livet mitt... i starten var det enkelt som bare det, likte å trene, og var go og mett... men nå er det ingen av delene.. :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente ikke å kritisere deg, men jeg tror du bør forsøke å få hjelp. Det virker ikke som at legen din er særlig engasjert. Kanskje du kan bytte?

Dette må ikke ta kontroll over livet ditt. Du kunne sikkert ha utbytte av tverrfaglig hjelp; -psykolog, ernæringsfysiolog og treningsinstruktør...

Jeg ville tro det måtte være bedre å prøve å få hjelp nå, og støtte slik at du slipper å slite med alle disse spørsmålene dine alene, enn at du utvilker et (enda) mer nevrotisk forhold til kropp, mat og trening.

legen er ny for meg, men det virker som han ikke har peiling på kosthold, ingen råd og få... får bare høre at jeg har vert flink... det er greit nok.. men jeg har det ikke lett... det har egentlig gått over stokk og stein.. jeg innser det... er deppa hele tiden, og tenker kun på at jeg må trene, og at jeg kan bare spise det "vanlige" osv osv...

Tror jeg skal bestille meg en time hos ernæringsfysiolog..

Skrevet (endret)

...Feil tråd.

Endret av Batteri
Gjest sensasjon
Skrevet

Hvis du veier 43-45 kilo er det tydelig at du har et spiseproblem.

43 kilo er utrolig lite og da er det ikke rart menstruasjonen har forsvunnet. kroppen klarer rett og slett ikke å holde seg vedlike og det at du er sliten er et tegn på at kroppen trenger hvile og nok næring. Du er undervektig og all denne fokusen på kalorier ,trening og spising spiser deg opp invendig. da er det ikke rart du er deppa.

Du har et spiseproblem og bør oppsøke lege for dette...og med lege mener jeg en helt annen enn den du har siden han/hun tydeligvis ikke ser dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...