Gå til innhold

Flypilotutdanning - Noen som har relevant informasjon å dele?


Gjest Janus

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har lenge hatt en fjern tanke om å bli yrkespilot om jeg skulle velge å ta en ny utdanning og etter en uventet vending i livet er tanken med ett mindre fjern og jeg er i gang med å undersøke mer rundt denne utdanningen.

Noen her inne som er yrkespilot?

Eller er i gang med utdanningen?

Eller kjenner noen som jobber som det?

Eller er i besittelse av relevant informasjon som kan være nyttig for meg?

På forhånd takk så meget!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha jævla godt syn har jeg hørt

Anonym poster: 982893edfbfb6011c500690084b1b92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med syn og perfekt helse er en myte. Noen krav blir stilt, men de er ikke så høye som folk flest tror, så jeg regner med jeg passerer der.

Den største bekymringen min er at utdanningen nærmer seg en million, er langt fra fullfinansiert av Lånekassen og jobbmarkedet er visst rimelig tøft. Så jeg er litt pessimistisk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe konkret du lurer på? Det er så mye å skrive ellers. Du trenger absolutt ikke ha godt syn så lenge det finnes korrigering for det. Tror det er opptil +/- 6 du kan ha. Andre synsfeil som det ikke finnes korreksjon for er derimot langt strengere.

Jobbmarkedet er veldig bra framover. Dersom du har råd til nok timer, da.

Finnes også statsfinansiert utdanning, men da må du til tromsø.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe konkret du lurer på? Det er så mye å skrive ellers. Du trenger absolutt ikke ha godt syn så lenge det finnes korrigering for det. Tror det er opptil +/- 6 du kan ha. Andre synsfeil som det ikke finnes korreksjon for er derimot langt strengere.

Jobbmarkedet er veldig bra framover. Dersom du har råd til nok timer, da.

Finnes også statsfinansiert utdanning, men da må du til tromsø.

All informasjon er egentlig av interesse. Når det gjelder jobbmarkedet har jeg hørt så mye forskjellig og hvor attraktiv man er avhenger vel av hvor man utdanner seg.

Noe jeg også lurer på i den forbindelse er selvsagt hvor det er best å utdanne seg. Er utdannelsen på Pilot Flyskole i Norge tilstrekkelig? Eller bør jeg ta det på Oxford Aviation Academy (som ble anbefalt av en flyger jeg hadde litt kontakt med tidligere)? Ser nå på et kjapt søk at de har avdeling i Norge også.

Ellers er jo informasjon om selve livsstilen som flyger interessant. Hva er normal arbeidstid, hvordan er hverdagen, osv.

Det er en del jeg har lyst å finne ut av før jeg bestemmer meg for det. Om jeg i det hele tatt får finansiert det.

Har du førstehåndserfaring?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All informasjon er egentlig av interesse. Når det gjelder jobbmarkedet har jeg hørt så mye forskjellig og hvor attraktiv man er avhenger vel av hvor man utdanner seg.

Noe jeg også lurer på i den forbindelse er selvsagt hvor det er best å utdanne seg. Er utdannelsen på Pilot Flyskole i Norge tilstrekkelig? Eller bør jeg ta det på Oxford Aviation Academy (som ble anbefalt av en flyger jeg hadde litt kontakt med tidligere)? Ser nå på et kjapt søk at de har avdeling i Norge også.

Ellers er jo informasjon om selve livsstilen som flyger interessant. Hva er normal arbeidstid, hvordan er hverdagen, osv.

Det er en del jeg har lyst å finne ut av før jeg bestemmer meg for det. Om jeg i det hele tatt får finansiert det.

Har du førstehåndserfaring?

:)

Det som teller aller mest er hvor mange flytimer du har. Skolen er ikke så viktig, det er tross alt mange som tar det som privatist. "Oppflyvningen" er det uansett luftfartstilsynet som står for.

Jeg har ikke gått på Pilot Flyskole selv, men jeg har hatt noe kontakt med dem.(hvis det er samme folka som da de het luftfartsskolen) Bare positivt. Fin skole og perfekt lokasjon har de også.

Og ang livsstil så må du nok regne med mye "drittjobber" de første årene. Mye slit. Aka godsfly for air baltic, være instruktør osv. Skal du få kremjobbene må du ha masse flytimer eller veldg gode kontakter.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som teller aller mest er hvor mange flytimer du har. Skolen er ikke så viktig, det er tross alt mange som tar det som privatist. "Oppflyvningen" er det uansett luftfartstilsynet som står for.

Jeg har ikke gått på Pilot Flyskole selv, men jeg har hatt noe kontakt med dem.(hvis det er samme folka som da de het luftfartsskolen) Bare positivt. Fin skole og perfekt lokasjon har de også.

Og ang livsstil så må du nok regne med mye "drittjobber" de første årene. Mye slit. Aka godsfly for air baltic, være instruktør osv. Skal du få kremjobbene må du ha masse flytimer eller veldg gode kontakter.

Takker for svar. Så du er ikke i bransjen selv eller under utdanning?

Jeg trodde Luftfartsskolen og Pilot Flyskole var det samme, men med nytt navn, men det ser ut til at det ikke stemmer allikevel.

Jeg er rett og slett usikker på om det er verdt å bli pilot for min del, mye av hensyn til kostnader. Hadde jeg hatt et brennende engasjement hadde jeg nok gjort det, men det er ikke sikkert det er sterkt nok. Vi får se.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis gjennom UiT..

Anonym poster: b67b1590a55123c4977440105ba6fae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis gjennom UiT...

Anonym poster: b67b1590a55123c4977440105ba6fae8

Stemmer.

Jeg får undersøke om det kan være veien å gå og nøyaktig hva den utdanningen innebærer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis gjennom UiT..

Anonym poster: b67b1590a55123c4977440105ba6fae8

Gratis, schmatis... Man vil måtte bruke noen hundretusener på opparbeidelse av nok flytimer til å i det hele tatt være kvalifisert for jobb. Penger som Lånekassen ikke dekker. Allikevel vil man slite med å få jobb, da man fortsatt har veldig mye færre timer enn hva de fleste flyselskaper krever/forventer...

http://www.google.no...mD-9dimkf67RY8Q

Anonym poster: 36d4347e4931c652c5cd95dbbe5cb04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis, schmatis... Man vil måtte bruke noen hundretusener på opparbeidelse av nok flytimer til å i det hele tatt være kvalifisert for jobb. Penger som Lånekassen ikke dekker. Allikevel vil man slite med å få jobb, da man fortsatt har veldig mye færre timer enn hva de fleste flyselskaper krever/forventer...

http://www.google.no...mD-9dimkf67RY8Q

Anonym poster: 36d4347e4931c652c5cd95dbbe5cb04b

Interessant. Takk for den.

Jeg mener å huske at jeg fant ut at UiT ikke var veien å gå sist jeg gjorde litt undersøkelser rundt dette og der er sannsynligvis årsaken.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Ikke akkurat bra jobbmarked nå, nei. Problemet er at det er vanskelig å få nok flytimer. Etter endt utdanning (som jo koster mye), sitter du igjen med kanskje 250 timer. For å få jobb, må du gjerne ha det dobbelte, og da er det snakk om drittjobber hvor du kanskje må betale utsjekk selv osv. Ev kan du ta ut instruktørpapirer, men da er det også snakk om en del penger.

Har du bra med penger, gjør det gjerne. Må du ta opp mesteparten som lån, ville jeg droppet det. Flere selskaper outsourcer jobbene til asiatiske land/flygere, og det gjør markedet dårligere for norske piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket lenge og nøye på flere veier for å bli pilot.

Og en viktig ting skolene ikke spør deg om, er hvor viktig hjem og familie er for deg de neste årene? Selv kom keg frem til at økonomisk etablering med eget hjem, og barn, var viktigst. Og det er vanskelig å kombinere med privatfinansiert studiegjeld, usikkert jobbmarked og rift om selv møkkajobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner et par stykk som har gått gjennom UiT, og de har fått jobb rett etter studiet.

Anonym poster: b67b1590a55123c4977440105ba6fae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par stykk som har gått gjennom UiT, og de har fått jobb rett etter studiet.

Anonym poster: b67b1590a55123c4977440105ba6fae8

Det er vel fordi de de i begynnelsen av utdannelsen har ingått kontrakt med Norwegian.

Ellers er det omtrent umulig å få seg jobb hos Norske/Skandinaviske selskaper uten flere tusen timer.

Tok mesteparten av min utdannelse i USA til omtrent halve prisen av det det hadde vært i Norge.

Anbefaler dette forumet for oppdatert info om flyverutdanning: http://www.pprune.org/nordic-forum-72/

evt. http://www.pprune.org/professional-pilot-training-includes-ground-studies-14/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ulik informasjon her, men jeg heller egentlig mot å velge noe annet, både med hensyn til at jeg er 28 år og at utdanningen er såpass dyr som den er i tillegg til et tøft jobbmarked. UiT virker ikke som et reelt alternativ, men jeg skal selvsagt undersøke det og jeg har også fått kontaktinformasjonen til rektrutteringsansvarlig i Norwegian, så jeg skal ta en telefon til han.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel fordi de de i begynnelsen av utdannelsen har ingått kontrakt med Norwegian.

Ellers er det omtrent umulig å få seg jobb hos Norske/Skandinaviske selskaper uten flere tusen timer.

Tok mesteparten av min utdannelse i USA til omtrent halve prisen av det det hadde vært i Norge.

Anbefaler dette forumet for oppdatert info om flyverutdanning: http://www.pprune.org/nordic-forum-72/

evt. http://www.pprune.or...und-studies-14/

Jobber du som pilot nå?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også fått kontaktinformasjonen til rektrutteringsansvarlig i Norwegian, så jeg skal ta en telefon til han.

:)

Det er nok en god ide. :)

Virker som om Norwegian satser på å få first officers rett fra skolebenken opplært i selskapets ånd fra starten.

Jobber du som pilot nå?

Ja, er i gang med jobb nr 2 etter utdannelse.

På grunn av flaks, bekjentskaper og en forelder som er flykaptein fikk jeg første jobben umiddelbart etter endt utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er i gang med jobb nr 2 etter utdannelse.

På grunn av flaks, bekjentskaper og en forelder som er flykaptein fikk jeg første jobben umiddelbart etter endt utdannelse.

Spennende! :)

Jeg føler meg litt manisk depressiv angående dette og går fra å være optimistisk til pessimistisk. Alderen min (28) bekymrer meg litt og prisen på utdanningen bekymrer meg i tilfelle jeg risikerer arbeidsledighet, men jeg har fått litt oppløftende signaler også.

Pilot Flyskole sier følgende på sin Facebookside:

Norwegian besøkte Pilot Flyskole!

I går besøkte flygesjef Tomas Hesthammer, treningssjef Stig Larsen, ansettelsesansvarlig Bjørn Hansen og sjefspilot Jan H. Christoffersen Pilot flyskole.

De møtte studentene ved skolen og informerte om et fremtidig pilotbehov på ca. 60-80 piloter årlig i Norwegian.

Tomas Hesthammer fortalte at Norwegian ønsker å ansette nyutdannede piloter som har gjennomført hele utdanningen på en og samme skole i Skandinavia.

Etter dette har Norwegian bestilt langt flere fly, og de snakker nå om at de vil trenge over 100 piloter årlig.

Norwegian har allerede i 2012 ansatt 110 piloter, og 48 av disse var nyutdannet rett fra skole.

Har du ellers noen erfaringer å dele rundt jobben og livsstilen som flypilot? Er det en "drømmejobb"? Er dette noe du vil anbefale? Må man virkelig ha et brennende engasjement og genuin interesse for å begynne?

Send gjerne en PM om du ikke er interessert i å brette ut her. Thanks!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man virkelig ha et brennende engasjement og genuin interesse for å begynne?

Ja. Du vil komme til kort mot de med brennende engasjement. Og de er det mange av i bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...