Gå til innhold

Er man rasist om man sier ifra?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke på meg selv som rasist, men jeg kan slite med en del fremmedfrykt, men det gjelder faktisk begge veier.

Rasist er et sterk ord, der man virkelig legger en folkegruppe eller hudfarge for hat.

Jeg føler jeg må ha lov til å si ifra om en fra et annet land gjør noe mot meg som jeg ikke tolererer, eller må jeg tenke at det er synd på de, og at de må få gjøre som de vil mot meg?

Anonym poster: 972d5c907ba167a0792dea6f79922b22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig har du lov til å si i fra, men hvorfor fokusere på at personen er fra et annet land? Da er det da bedre å fokusere på personens handlinger og ikke hvilket land han eller hun kommer fra.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Rasisme har ikke noe om å legge noen for hat. Hvis du tenker om hun jenta som nå er blitt borte at, "ja, nå har noen innvandrere vært i farten igjen", så ja, da er du en rasist. Hvis du tenker stygt om noen pga deres etnisitet, hudfarge eller dårlige norsk så ja, da er du en rasist.

Hvis du mener at innvandringspolitikken hit til Norge er for dårlig så nei, da er du ikke en rasist. Med mindre du mener at personer med en annen hudfarge burde nektes innreise til Norge.

Anonym poster: 4f7fa5ef60f3354b6ab5c220fc46bbcb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har du lov til å si i fra, men hvorfor fokusere på at personen er fra et annet land? Da er det da bedre å fokusere på personens handlinger og ikke hvilket land han eller hun kommer fra.

Det er vel ingen som vil kalle meg rasist om jeg sa ifra til en nordmann.. Denne tråde handler jo om å bli kalt rasist.

Skrevet

Hva mener du med "Har fremmedfrykt men det gjelder faktisk begge veier" ?

AnonymBruker
Skrevet

Rasisme har ikke noe om å legge noen for hat. Hvis du tenker om hun jenta som nå er blitt borte at, "ja, nå har noen innvandrere vært i farten igjen", så ja, da er du en rasist. Hvis du tenker stygt om noen pga deres etnisitet, hudfarge eller dårlige norsk så ja, da er du en rasist.

Hvis du mener at innvandringspolitikken hit til Norge er for dårlig så nei, da er du ikke en rasist. Med mindre du mener at personer med en annen hudfarge burde nektes innreise til Norge.

Anonym poster: 4f7fa5ef60f3354b6ab5c220fc46bbcb

Jeg tenkte selvfølgelig på at den som har tatt Sigrid er en mann som ikke har respekt for kvinner og unge jenter, pga uteseendet og klær. Tenker automatisk på de fra afrika og midtøsten, som har et dårlig kvinnesyn, men tenker også på at det kan være en hvit mann med dårlig kvinnesyn.

Har aldri sett på meg som rasist, selv om jeg tenker sånn. Det er jo ikka rart man tenker automatisk sånn...

Det jeg ikke tolererer er hvordan kvinner blir behandlet av menn, gjerne utenlandske menn som ikke liker "nakne" kvinner som prater.

Skrevet

Det er vel ingen som vil kalle meg rasist om jeg sa ifra til en nordmann.. Denne tråde handler jo om å bli kalt rasist.

Ja hvis du sier at alle menn fra somalia for eksempel er voldteksmenn så er du rasist. Hvis du derimot sier i fra til en kar som er ekkel mot deg at han skal drite i det, så er du jo ikke rasist? Vet ikke helt hva du vil frem til her?

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenkte selvfølgelig på at den som har tatt Sigrid er en mann som ikke har respekt for kvinner og unge jenter, pga uteseendet og klær. Tenker automatisk på de fra afrika og midtøsten, som har et dårlig kvinnesyn, men tenker også på at det kan være en hvit mann med dårlig kvinnesyn.

Du har et alvorlig mentalt problem, TS.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "Har fremmedfrykt men det gjelder faktisk begge veier" ?

Jeg sliter litt med fremmefrykt mot folk som har en annen kultur og oppfatning av livet enn meg, men de kan ha fremmedfrykt for pga vår kultur og tenkning i Norge. Så det går begge veier, faktisk.

Skrevet

Jeg sliter litt med fremmefrykt mot folk som har en annen kultur og oppfatning av livet enn meg, men de kan ha fremmedfrykt for pga vår kultur og tenkning i Norge. Så det går begge veier, faktisk.

Du kan da for pokker ikke klandre andre mennesker for at DU er sneversynt og med manglende egen tankekapasitet!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis du sier at alle menn fra somalia for eksempel er voldteksmenn så er du rasist. Hvis du derimot sier i fra til en kar som er ekkel mot deg at han skal drite i det, så er du jo ikke rasist? Vet ikke helt hva du vil frem til her?

Jeg vet at ikke alle menn fra somalia er voldtektsmenn, men jeg liker ikke hvordan kvinner blir behandlet der.

Om en mann fra Somalia var ekkel mot meg og prøvde å gjøre ting jeg ikke tolererte og sa ting, så ønsker jeg å sette han på plass uten å bli kalt rasist. Føler det er mange som skriker ut rasist på dette forumet om noen forteller om en slem utenlandsk mann fra afrika eller midtøsten.

Menn en del menn fra disse områdene har jo ingen respekt for "nakne" kvinner ... så det er derfor det er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan da for pokker ikke klandre andre mennesker for at DU er sneversynt og med manglende egen tankekapasitet!

Nå misforstår du meg totalt...

• Liker 1
Skrevet

Nå misforstår du meg totalt...

Nei?

Om en person av utenlandsk opprinnelse har fremmedfrykt ovenfor deg, din familie og kultur, er det kun 100% din egen feil om DU har samme problem med vedkomne.

Men etter å ha lest det du skriver forstår jeg godt at du har tungt for å skjønne det jeg mener.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei?

Om en person av utenlandsk opprinnelse har fremmedfrykt ovenfor deg, din familie og kultur, er det kun 100% din egen feil om DU har samme problem med vedkomne.

Men etter å ha lest det du skriver forstår jeg godt at du har tungt for å skjønne det jeg mener.

Om en person fra et annet land og med en annen kultur og levemåte kommer til norge og får sjokk, og blir redd, så sliter personen med fremmedfrykt. Det er blir sånn når det blir kulturkollisjon. Har selv opplevd å huse en jente fra en annet land som slet mye med denne kulturkollisjonen når hun kom til Norge.

Fremmedfrykt er ikke rasisme, det er frykt for det ukjente, som man ikke forstår eller kjenner til.

Det er da ikke min skyld om folk sliter med fremmedfrykt overfor meg? Jeg sliter også med fremmedfrykt iblant, fordi jeg ikke forstår.

Skrevet

Det er da ikke min skyld om folk sliter med fremmedfrykt overfor meg?

Det var det heller ingen som påstod.

Poenget er at den eneste som kan redusere sin egen fremmedfrykt, er en selv.

Med teskje:

Om du er redd for / irritert på / frustrert over "dissa utlendinga som kommer tell landet mitt og tar jobbane vårres" så er det deg, og KUN deg, som kan gjøre noe med det.

Derfor er det for tamt å si "Men de har fremmedfrykt ovenfor meg også altså!" fordi det er totat irrelevant, og hvertfall ikke unnskyldende.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tar man ikke i mot innvandrere fra ikke-vestlige land med åpne armer, er man rasist. Gjør DE noe galt og vi påpeker det, så er VI rasister!!

Er man skeptisk til et flerkulturelt samfunn, er man rasist, høyreekstrem og jeg vet ikke hva!

Kom ikke her å si noe annet, for det er dette som er sannheten!

<br /><br /> Anonym poster: d7c461c9da95d88ff18e91dc0db3e04b

• Liker 2
Skrevet

Tar man ikke i mot innvandrere fra ikke-vestlige land med åpne armer, er man rasist. Gjør DE noe galt og vi påpeker det, så er VI rasister!!

Er man skeptisk til et flerkulturelt samfunn, er man rasist, høyreekstrem og jeg vet ikke hva!

Kom ikke her å si noe annet, for det er dette som er sannheten!

<br /><br /> Anonym poster: d7c461c9da95d88ff18e91dc0db3e04b

Tviler ikke et sekund på at sannheten er så bisarr i ditt forskrudde hode.

• Liker 4
Skrevet

Med en sånn tankegang så er du faktisk rasist, ja. Jeg skal inrømme at jeg lever litt i min egen verden, men at "det oser utlending" av hvemdetnåenner som har tatt Sigrid, den var faktisk helt ny for meg. Tanken hadde ikke slått meg en gang.

Men jeg gjetter på at du er også en av de som skrev hissige statuser på facebook 22. juli i fjor (eller i det minste tenkte det samme som ble skrevet).

• Liker 3
Gjest Candy Pie
Skrevet (endret)

Jeg er litt skeptisk til muslimer og innvandrere, men det kan jo også være pga jeg ikke vet nok om dem. Jeg er stort sett skeptisk til ting og folk jeg ikke vet noe særlig om.

Og det er jeg helt sikkert ikke alene om?

Men så er det bare det at de sprenger jo bomber hele tiden? Sprenger seg selv, andre, dreper og torturerer. Man ser jo ikke akkurat mange Nordmenn som holder på sånn? ( Jada, har fått med meg Breivik )

De kriger og styrer så masse, jeg skjønner ikke hva de styrer med en en gang. Men det er så klart min feil.

Og mange av de folka har jo et dårlig syn på kvinner og mennesker generelt?

Er jo ikke rart man blir litt skeptisk. Det er forsåvidt forskjell på en nordmann og en Afrikaner eller Iraner ? Jeg forstår så klart at ikke alle er drittsekker, finnes mange flotte utlendiger, og mange drittsekker i fra Norge, men jeg vet ikke jeg...jeg er kanskje litt trangsynt og litt fort til å dømme folk når det kommer til kriminelle handlinger. Jeg kan innrømme at jeg fort tenker at han og han er sikkert ikke norsk osv

Og det er vel en ganske dårlig side jeg har, det kan jeg innrømme.

Endret av Candy Pie
  • Liker 1
Skrevet

(...) Men så er det bare det at de sprenger jo bomber hele tiden? Sprenger seg selv, andre, dreper og torturerer.(...) De kriger og styrer så masse, jeg skjønner ikke hva de styrer med en en gang. Men det er så klart min feil. (...)

Og mange av de folka har jo et dårlig syn på kvinner og mennesker generelt?

Skjønner du ikke selv hvor forhåndsdømmende du er? De sprenger bomber hele tiden, tuller du med meg...? Det er, som du sier, Breivik som sprengte en bombe som drepte noen sist. Og jeg kan ikke huske sist gang noen sprengte en bombe i Norge for å drepe noen. At de gjør det hele tiden er iallefall tull. Både her og i andre land.

Det du burde ta utgangspunkt i er jo selvfølgelig de innvandrerne som finnes i Norge, det er de som er landsmenn i det landet du bor i, og det er de du trenger å forholde deg til. Så vidt jeg vet så driver ikke de å "kriger og styrer masse". Noen studerer, noen jobber, og noen lever på NAV (sånn som noen av oss som er født og oppvokst her også).

Jeg prøver ikke å fortelle deg hvor fantastisk innvandrere er, og hvor dritt du er som ikke forstår det, jeg prøver bare å få deg til å forstå at vi er alle mennesker. Og jeg håpet, og trodde, at folk som så ned på innvandrere kanskje fikk en liten a-ha opplevelse etter 22. juli....

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...