Gå til innhold

Hva er en akademiker?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akademikerene var egentlig platons elever.

I dag brukes det om alle med en akademisk bakgrunn, dvs, at de har gått på universitetet. Ikke nødvendigvis en høy grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg er mer enig med Poirot; i mine øyne er ikke folk med utdanning som for eksempel lærere, førskolelærere, sykepleiere eller ingeniører egentlig akademikere. Greit nok har de utdanning på høyskolenivå, men den er rettet inn mot én bestemt yrkesretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer enig med Poirot; i mine øyne er ikke folk med utdanning som for eksempel lærere' date=' førskolelærere, sykepleiere eller ingeniører egentlig akademikere. Greit nok har de utdanning på høyskolenivå, men den er rettet inn mot én bestemt yrkesretning.[/quote']

Man blir ikke førskolelærer eller sykepleier på universitetet. En akademiker er en som har en grad fra universitetet. Lærere kan gjerne være akademikere, f.eks at de tar en bachelor/master og så pedagogisk seminar på universitetet. Lærerhøyskoler utdanner ikke akademikere. M.a.o. det er ikke antall år etter vgs som teller, men hva/hvor man har studert. En akademiker har et kunnskap- og forsknings- fokus i sine studier, med forskningsmetodikk. Ikke et lært fag eller yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

Veslebråka: Mitt svar var til Annevenn. Forøvrig er jeg enig med deg. Men samtidig kan man ta både mellomfag, hovedfag, mastergrad og jeg tror til og med enkelte doktorgrader (Høgskolen i Stavanger) på høgskolene rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de gradstittlene basert på akademia da, eller mer ingeniøraktige fag? Jeg vet at mange høyskoler har akademiske fag. F.eks hvis man tar engelsk grunnfag på en høyskole istedet for universitet, så er ikke det noe mindre akademisk av den grunn. Det er fagene som bestemmer om det er akademisk.

Forøvrig var det ikke direkte svar/korreksjon til deg, men mitt svar var spin-off av ditt. Derfor quote. Kanskje litt uklart :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

En gang i tiden, da jeg var nyutdannet cand.philol, fikk jeg meg jobb på lærerhøgskolen. Jeg skulle undervise i "engelsk språk", noe som viste seg å være noe ganske annet og mer praktisk rettet enn det jeg hadde trodd :o Uansett, de studentene som tok "årsenhet engelsk" fikk dette godkjent på lik linje med grunnfag på universitetet, selv om det i realiteten var noe helt annet. Men jeg skal ikke spore tråden helt av.

Jeg liker definisjonen til Care, klar og grei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akademikerene var egentlig platons elever.

I dag brukes det om alle med en akademisk bakgrunn, dvs, at de har gått på universitetet. Ikke nødvendigvis en høy grad.

I fremmedordbok står det definert at en akademiker er en som går på universitet.

Men Høyskolen i Stavanger blir snart universitet. Om man da skal følge den definisjonen blir der jo et vakkert skille mellom akademikere og ikke-akademikere. Lærer ferdig utdannet i 04: ikke-akademiker. Lærer utdannet i 05: akademiker. Logisk :ler:

Heldig de som går ut i år, da det er akademikere som ikke får jobber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akademikerene var egentlig platons elever.  

I dag brukes det om alle med en akademisk bakgrunn, dvs, at de har gått på universitetet. Ikke nødvendigvis en høy grad.

Gjelder det oss som har vasa der rundt og fått tatt forberedende og et halvt grunnfag også? :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer enig med Poirot; i mine øyne er ikke folk med utdanning som for eksempel lærere' date= førskolelærere, sykepleiere eller ingeniører egentlig akademikere. Greit nok har de utdanning på høyskolenivå, men den er rettet inn mot én bestemt yrkesretning.
Mange lærere har høyere grader...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...