AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Hvordan er det idag ; finns det institusjoner for varig psykisk syke ? Eller er det slik at man kommer inn hvis det er akutt og når man er stabilisert ( men fremdeles syk) så skal man hjelpes i hjemmet ? En i nærmeste familie er bipolar og formen er veldig opp og ned , er inne og blir stabilisert og så hjemme en stund til hun gradvis blir verre og verre igjen og må innlegges. Mannen hennes er 67 år og rimelig utslitt . Hva skjer den dagen han ikke orker mer ? Noen som kan litt om dette ell har erfaringer og dele? Anonym poster: aec708a609b656e6ee485b0931fbbff6
Gjest NozMonster Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 har dere tatt dette nøye opp med fastlegen da? jeg vet at det finnes instutisjoner med åpne avdelinger hvor pasientene oppholder seg i mens blant annet at man finner en riktig dosering av fungerende medikamenter i hvertfall. Desverre er det slik med psykriatiske pasienter, at den "eneste" behandlingen man får, er medisiner... men om det hadde gått ann å funnet gode medisiner og en riktig dosering til vedkomne, slik at hun kunne ha fungert i hverdagen, så hadde jo det vært ypperlig!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 du sier at hun legges inn og stabiliseres, hva er det som skjer da, medisiner og/eller terapi? virker som det bør være mer oppfølging når hun er hjemme Anonym poster: 430ab051ab8fdde02c4797f444b9b0b4
Gjest NozMonster Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 du sier at hun legges inn og stabiliseres, hva er det som skjer da, medisiner og/eller terapi? virker som det bør være mer oppfølging når hun er hjemme Anonym poster: 430ab051ab8fdde02c4797f444b9b0b4 ja, medisiner og terapi. terapi i den betydning av samtaler med lege, psykologer, miljøterapauter og diverse. bare det å komme i snakk med "likesinnede" kan jo være godt for henne kanskje hun ikke føler seg så alene om det lenger.. (om hun gjør det da) kan du si noe om hvor i landet du/hun holder til?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Det er dessverre veldig vanskelig å få hjelp om man er psykisk syk over lang tid. Noen kommuner har boliger der det jobber folk, man har sin egen leilighet men det er folk der som følger en opp. Det finnes jo også rene institusjoner, men jeg har inntrykk av at disse stort sett er forbeholdt psykisk utviklingshemmede og lignende, ikke folk med psykiske lidelser. De aller fleste kommuner har et psykisk helseteam, der man kan få oppfølging etter behov. Noen kommuner har dette tilbudet bare på dagtid, andre også kveld, natt og helg. Anbefaler å undersøke rundt noe slikt. Anonym poster: d11aac31bc8cf39cff7447ef240d2ef8
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2012 #6 Skrevet 7. august 2012 Det finnes vernet bolig for nettopp de med bipolar, schiofreni osv. For de pasientene som er for syke til å bo alene, noe hun også er siden mannen hennes må være der mye. Dette er boliger med døgnbemanning av verne eller sykepleiere, og leger kommer på kort varsel. Pasienten bor i egen leilighet men det er alltid "noen" der og de får tett oppfølging. Finnes også dagtilbud i kommunen så de ikke bare går hjemme men har et sted å dra til å møte folk. Edit: Ser nå at en over meg svarte før meg med mye av det samme!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #7 Skrevet 8. august 2012 et dagtilbud som de over nevner kunne kanskje vært noe, så har hun et sted å gå og mannen litt avlastning, eller vernet bolig som også nevnes. Stabil behandling med medisiner og terapi i tillegg selvfølgelig, hvis hun hele tiden har alvorlige tilbakefall burde man kanskje endre på noe i nåværende behandlingssituasjon, andre medisiner, annen terapeut? Anonym poster: 430ab051ab8fdde02c4797f444b9b0b4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #8 Skrevet 8. august 2012 Har jobbet i kommunal psykiatri og vi hadde 16 leiligheter for våre brukere, 5 var øremerket rus og psykiatri, resten psykiatri. Det var ikke døgnbemanning (trur det har blitt det nå, jeg bor ikke i den kommunen lenger), men vi jobbet kveld, og ikke noen akuttplasser da sykehuset tok seg av det, men vi var innom flere ganger per dag etter behov og hjalp de med div. Ellers dro vi hjem til folk rundt omkring i kommunen og hjalp de på samme viset. For å få bo der så må man søke og man kan bo der så lenge det er behov. Så det var neppe lett å få plass da man faktisk ofte måtte vente på at noen skulle dø for at det skulle bli ledig der. Husker et tilfelle hvor en ektemann ble utslitt så kona flyttet inn i en av våre boliger, når en annen person døde. Dessverre er det mange psykiske lidelser man aldri blir frisk av Du kan jo hjelpe til med å sjekke om kommunen din har dette tilbudet, og har de det så må det søkes om plass. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det gjøres da jeg ikke hadde noe med det å gjøre, og ting er jo forskjellige fra kommune til kommune, men det skal de i psykiatrien selv kunne svare på Lykke til!! Anonym poster: a167557d33443f7cbd354b1cb9f2d5e1
Gjest Gagaen Skrevet 8. august 2012 #9 Skrevet 8. august 2012 Takk for mange svar . Jeg bor i en liten kommune i Gudbrandsdalen . ( bør kanskje legge til at personen jeg snakker om er min mor ) Hun har prøvd mye medisiner men ingen ser hittil ut til å ha virkning både i det maniske og det depressive . Det depresive er jo det " enkleste" , for da vet man jo hvor hun er . Men når de mansike fasene kommer , kan hun ikke være alene . Da kan alt skje og hun finne på de merkeligste ting ( redd bl.annet for komfyr og sånn ) Man er optimist etter en periode innlagt når hun er bra nok til å komme igjen , men får nedtur gang på gang når det går mot mani igjen . Ser det sliter på min far som sagt og tenker på hva som skjer den dagen han ikke orker mer . Jeg har jobb og alle mine søsken bor langt unna . Godt å få dele litt tanker i det minste og for det er en påkjenning ..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå