Gå til innhold

Kan det være astma?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En løpetest ville vært fint. Da kan legen selv se og høre om det er astma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du trent? Dårlig kondis har like symptomer som astma. Om du har anstrengelsesastma så kan det trenes bort(har hatt det selv).

i 6 år.

Skrevet

i 6 år.

Vil du definere deg selv som en jogger? (Forskjell på styrketrent og kardio trent i 6 år)

Skrevet

Vil du definere deg selv som en jogger? (Forskjell på styrketrent og kardio trent i 6 år)

Jogging og sykling. Lite styrke

Skrevet (endret)

Jogging og sykling. Lite styrke

Er det kun når du anstrenger deg eller får du pusteproblemer ellers?

Endret av *Maja*
Skrevet

Er det kun når du anstrenger deg eller får du pusteproblemer ellers?

Begge deler. Jeg kan gå opp en trapp og da puster jeg helt ekstremt etterpå. Flaut. Har ikke vært sånn før.. Begynte først med at jeg hostet og hoster etter trening, så kom tung pusten..

Skrevet (endret)

Du har nok utviklet astma. Gå til legen. Jeg hadde astma da jeg var yngre. Etterhvert gikk det over til anstrengelsesastma og så klarte jeg å bli kvitt det i voksen alder. Legen min hadde en pustemåler og den viser styrken på lungene dine. Du burde ha rett astmamedisin tilgjengelig, spesielt om du får et alvorligere anfall. Det føles helt grusomt og spesielt om du ikke har medisin.

Endret av *Maja*
Skrevet

Astmamedisiner inneholder en type steroider, om jeg har skjønt det riktig. Så vet dere det! ;)

Føler du at lungene og halsen blir litt "stengt igjen" når du får anfall? Det som skjer ved anfall er at rørene fra bronkiene trekker seg sammen og fylles med slim. Er hvertfall sånn ca jeg husker det. Men at det kjennes ut som om noe klemmer sammen pusterøret kan være typisk astma.

Hvis du ikke får noen effekt av medisinen, men fortsatt ikke blir bedre, så anbefaler jeg deg å bytte medisin. For min del måtte jeg bytte til Airomir som sprer medisinen via gass istedet for de mer vanlige pulvermedisinene, siden jeg ikke klarte å få dem helt ned. Men jeg har vanlig astma (og får anfall når jeg trener), så forhåpentligvis fungerer vanlige medisiner godt for deg :) Hvis du etterhvert merker at det blir bedre når du tar medisinen, ville jeg begynt å ta det forebyggende før treningsøkta. Det er ikke skadelig og hjelper bare kroppen din til å få kontroll på astmaen før det i det hele tatt skjer noe. Airomir varer rundt 2 timer, og tror Ventolin har effekt omtrent like lenge.

Skrevet

Jeg har astma og får sånn piping. Noen ganger bare av å sitte stille også da. Men har hørt at problemet til astmatikere er å puste UT - men ikke faen om jeg skjønner hva de mener:P

Skrevet

Når du puster inn så drar du jo luften inn i lungene, å når du puster ut så drar du luften ut av lungene

Skrevet

Når du puster inn så drar du jo luften inn i lungene, å når du puster ut så drar du luften ut av lungene

Mener du meg? Isåfall er problemet at jeg ikke skjønner hvorfor de puttet meg i surstofftelt og satte inn oksygenkanoner hvis jeg ikke hadde problemer med å puste inn, bare ut. For mye luft skader vel ikke? :s

Skrevet

Fordi astmaanfall får oksygenmetningen i blodet til å synke, å hjernen din trenger oksygen for å fungere.

Skrevet

Fordi astmaanfall får oksygenmetningen i blodet til å synke, å hjernen din trenger oksygen for å fungere.

Hva har det med å puste ut å gjøre?

Skrevet (endret)

Hva har det med å puste ut å gjøre?

Fordi at mengden oksygen i blodet synker når man ikke får puste. Så da får man oksygen for å holde oksygen nivået oppe. Å så gir de også medisin for å stoppe anfallet. Oksygenmentninen skal ikke ligge under 90% Du har kanskje prøvd å ligge med hjertemonitor? Der kan man se tallene

Endret av EryMax
Skrevet

Vel, en sak er sikker: det er ikke lupus.

Anonym poster: e760447ccc685580d0dd84534d8ac6e4

• Liker 2
Skrevet

Fordi at mengden oksygen i blodet synker når man ikke får puste. Så da får man oksygen for å holde oksygen nivået oppe. Å så gir de også medisin for å stoppe anfallet. Oksygenmentninen skal ikke ligge under 90% Du har kanskje prøvd å ligge med hjertemonitor? Der kan man se tallene

Ja, jeg bare skjønner fortsatt ikke hvorfor dette har noe med å PUSTE UT å gjøre???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...