Gå til innhold

Kan det være astma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet dere ikke er leger, og ikke kan svare på det. Men er vell noen som har astma her og kan svare det dere tror?

Når jeg trekker pusten inn så piper det i brystet, spesielt etter jeg har gått tur, jogget osv. Da kan jeg hoste meg i hel, bli tung pustet og piper hver gang jeg trekker pusten inn.

Hører det ut som astma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan jo selvfølgelig være det, men ta deg en tur til legen. H*n kan hjelpe deg med videre undersøkelser.

Lykke til!

Endret av mlilja
  • Liker 1
Gjest EryMax
Skrevet

Det kan være astma utløst av trening. Å da må du undersøkes på en helt annen måte. Da må du løpe 20 minutter på tredemølle og ta spirometri inni mellom løpingen

Skrevet

Det kan være astma utløst av trening. Å da må du undersøkes på en helt annen måte. Da må du løpe 20 minutter på tredemølle og ta spirometri inni mellom løpingen

Må jeg løpe i 20 min menst legen ser på?! :p

Gjest EryMax
Skrevet

Legen ser ikke på, men det er vel en av sykepleierne som utfører den. Ihvertfall på mitt legekontor

• Liker 1
Skrevet

Legen ser ikke på, men det er vel en av sykepleierne som utfører den. Ihvertfall på mitt legekontor

Har vært hos legen og hun sjekket lungene osv . Alt er fint. og sier jeg ikke har astma. Men etter jeg har trent så er det forferdelig å puste, når jeg puster inn så hveser jeg og kommer pipe lyd. Det må jo være astma da.. Hoster noe sykt og. Prøvde bare astma medisinen som jeg fikk hos legen som jeg kunne prøve. Og det åpnet litt.

Vanskelig å vite når legen sier jeg ikke har det. Men går det ant å kun ha anstrengelseastma?

Skrevet

Ja det går an, men da må du ta den testen jeg pratet om.

Skrevet

Ja det går an, men da må du ta den testen jeg pratet om.

Ja jeg skal ta spirometri, men hun sa ikke at jeg trengteå løpe ller noe.

Skrevet

Da må du be henne om det hvis spirometrien er fin når du ikke har trent først

Skrevet

Jeg syns det høres ut som anstregelsesastma.

Du MÅ ikke sjekke det, jeg bare beskrev symptomene for legen (at jeg får problemer med å trekke lufta inn, at jeg får smerter i brystet, at jeg kan få hvesepust hvis jeg er veldig sliten etc). Da fikk jeg inhalator, som jeg bruker på joggetur og kickboxing hvis jeg får pusteproblemer. Har ikke testa dette, som sagt, men ettersom det blir bedre med inhalator regner jeg med at det er det jeg har.

Skrevet

Jeg syns det høres ut som anstregelsesastma.

Du MÅ ikke sjekke det, jeg bare beskrev symptomene for legen (at jeg får problemer med å trekke lufta inn, at jeg får smerter i brystet, at jeg kan få hvesepust hvis jeg er veldig sliten etc). Da fikk jeg inhalator, som jeg bruker på joggetur og kickboxing hvis jeg får pusteproblemer. Har ikke testa dette, som sagt, men ettersom det blir bedre med inhalator regner jeg med at det er det jeg har.

Jeg brukte inhalator etter jeg jogget idag. Ble litt bedre. Hostet ikke, og ble lettet i brystet. Men puster tung enda.. sliter med tung pust hele tiden. Kan jeg ta astma medisinen uten at det piper i brystet? Eller hvesepust?

Skrevet

Ja, jeg tar det når det blir vanskelig å få lufta inn eller ut, eller rett før jeg skal gjøre noe veldig anstrengende. Så det kan fint tas som en forberedelse til angstrengelsen eller når du merker det begynner å bli hardt å jogge. Jeg pleier å ha med inhalatoren på joggetur, og ta et pust eller to hvis jeg blir tungpusta. :)

Skrevet

Jeg merket også forskjell på med Ventoline og uten Ventoline etter å ha prøvd legekontorets. Jeg klarte å løpe opp og ned trappene fra 5 etasje uten å bli så tett i brystet og andpusten

Skrevet

Ja, jeg tar det når det blir vanskelig å få lufta inn eller ut, eller rett før jeg skal gjøre noe veldig anstrengende. Så det kan fint tas som en forberedelse til angstrengelsen eller når du merker det begynner å bli hardt å jogge. Jeg pleier å ha med inhalatoren på joggetur, og ta et pust eller to hvis jeg blir tungpusta. :)

Okei:) Men jeg kan ta medisiner selv om jeg bruker inhalatoren? Det har vell ingenting å si?

Kan du dø av astma forresten? Jeg blir svimmel og får litt vondt i hodet av den. Er det normal bivirkning?

Skrevet

Blir du svimmel og får vondt i hodet av å ha astma-anfall eller av å bruke sprayen? Du kan ikke dø med mindre du er helt alene og får alvorlig pusteproblemer over lengre tid, men det er vel mer vanlig astma og ikke angstrengelesastma, tror jeg! Er hvertfall ikke så rart du blir svimmel av å ikke få puste ordentlig.

Ja, du kan ta medisiner, det er jo bare noe trykkluft-greier, er det ikke? (Arrester meg gjerne, andre folk, hvis jeg tar feil).

Forøvrig har jeg nesten ikke hatt bruk for inhalatoren etter at jeg ble bedre trent. Jeg var i ELENDIG form før, og nå er oksygenopptaket mye bedre, så det skal mer til før jeg får pustetrøbbel.

Skrevet

Jeg merket også forskjell på med Ventoline og uten Ventoline etter å ha prøvd legekontorets. Jeg klarte å løpe opp og ned trappene fra 5 etasje uten å bli så tett i brystet og andpusten

Så bra. Så du har astma ? Ble du svimmel første gang du prøvde det ?

Skrevet

Så bra. Så du har astma ? Ble du svimmel første gang du prøvde det ?

Jeg ble ikke svimmel av medisinen, men jeg ble svimmel av spirometrien for da må du blåse så hardt du klarer inn i et munnstykke

Skrevet

Tenåringsjenta mi har anstrengelsesastma og astmabronkitt (hun får astma når hun blir forkjølet, og det setter seg i bronkiene)

Hun måtte ikke ta løpetest hos legen, men hun går jevnlig og tar spirometritest.

Han har airomir (samme gate som ventolin), og hun tar en inhalasjon ei stund før hun skal trene, det forebygger at hun blir tett. Av og til, hvis det er skikkelig hardbar trening så blir hun tett likevel og må ta medisin etterpå og.

En kan få hjertebank og bli litt skjelven av ventolin/airomir, men det er en ganske vanlig bivirkning på virkestoffene.

Skrevet

Vet dere ikke er leger, og ikke kan svare på det. Men er vell noen som har astma her og kan svare det dere tror?

Når jeg trekker pusten inn så piper det i brystet, spesielt etter jeg har gått tur, jogget osv. Da kan jeg hoste meg i hel, bli tung pustet og piper hver gang jeg trekker pusten inn.

Hører det ut som astma?

Det kan like gjerne være dårlig kondis ;) Be om å få tatt en test så du finner ut av det!

Mange får diagnosen (anstrengelses)astma uten at det blir tatt skikkelige tester, uten egentlig å ha astma...

Skrevet

Hvor lenge har du trent? Dårlig kondis har like symptomer som astma. Om du har anstrengelsesastma så kan det trenes bort(har hatt det selv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...