AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 De siste ti dagene har jeg klødd mye når jeg har lagt meg. Jeg har også oppdaget en del røde nupper på kroppen. Klødde noe helt forferdelig i går og skiftet på sengen. Dessverre bor jeg slik at jeg kun får luftet dyne og pute i tørketrommel og ikke i fryser eller ute. I kveld oppdaget jeg to bittesmå, lyse edderkopper i sengen. Det hender jo at det kommer noen smådyr inn i leiligheten på høsten, men jeg synes dette med kløe, nupper og at jeg nå fant to stykker er skikkelig ekkelt. Jeg vet jo at det er ekstremt sjeldent med farlige edderkopper i Norge, men nå har jeg fått helt panikk for å legge meg i den sengen. Kan dere gi meg noen tips? <br /><br /> Anonym poster: 35ff554fee0eddcd7b036203295f4b9f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Jeg får helt frysninger når jeg skriver dette, men bittesmå lyse/gjennomsiktige edderkopper kan vel tyde på at der er et edderkoppbol i nærheten? Jeg hadde tatt en rundvask av hele rommet, og sjekket på utsiden av soveromsvinduet om der er masse rusk og skit. Kjøp noe som heter Permetrin og spray i vinduskarmen (på utsiden) og noe på veggen utenfor vinduet. Det holder edderkoppene unna. For å føle deg litt bedre i fohold til kløen kan du vaske pute og dyne. Bruk bare pittelitt Milo, vask på 60 grader og tørk dynen og puten helt tørr i tørketrommel sammen med noen tennisballer. Bruk Neutral vaskemiddel og evt. skyllemiddel til vanlig. Pass på at du følger dosering og ikke bruker for mye. Kan det være du har tørr hud? Det klør jo også. Anonym poster: 24c208d7a483cd3b699c720aac0f14b8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 Jeg ser at jeg har klart å lage to innlegg og det beklager jeg. Jeg svarer i denne tråden slik at det blir litt ryddigere. Jeg klarer rett og slett ikke å google bilder av edderkopper nå, jeg har vel en mild fobi og sammen med sjokket over å finne noen i sengen jobber jeg for å holde panikken unna. Jeg skjønner at det blir vanskeligere for dere å hjelpe meg da, men jeg håper dere bærer med meg. Før jeg kastet de i do tvang jeg megselv til en grundig kikk: størrelse ca 0,5 cm, farge var lys gul-brun-sort, to forbein helt foran og tre (eller var det to?) på hver side. Selvom jeg vasker pute og dyne så får jeg ikke vasket madrassen min. <br /><br /> Anonym poster: 37a50fb6a2070f27111f8351fda44712
alvestøv Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Jeg ser at jeg har klart å lage to innlegg og det beklager jeg. Jeg svarer i denne tråden slik at det blir litt ryddigere. Jeg klarer rett og slett ikke å google bilder av edderkopper nå, jeg har vel en mild fobi og sammen med sjokket over å finne noen i sengen jobber jeg for å holde panikken unna. Jeg skjønner at det blir vanskeligere for dere å hjelpe meg da, men jeg håper dere bærer med meg. Før jeg kastet de i do tvang jeg megselv til en grundig kikk: størrelse ca 0,5 cm, farge var lys gul-brun-sort, to forbein helt foran og tre (eller var det to?) på hver side. Selvom jeg vasker pute og dyne så får jeg ikke vasket madrassen min. <br /><br /> Anonym poster: 37a50fb6a2070f27111f8351fda44712 Du kan støvsuge madrassen om du ikke får vasket/renset den. Jeg støvsuger alltid over -og undermadsass grundig hver gang jeg skifter på sengen. Pleier også å støvsuge dyna og puta med det samme jeg holder på..
Minya Skrevet 7. august 2012 #6 Skrevet 7. august 2012 Utifra beskrivelsen av edderkoppene, tror jeg du har blitt utsatt for en kokong med vanlige norske husedderkopper. De hører til familien ulveedderkopper og er egentlig himla bra å ha i hus, for de eter alt av andre insekter. Nå edderkoppen formerer seg, pakker de sammen eggene sine i en kokong, og når eggene er klare til klekking, strømmer det gjerne ut noen tusen små edderkoppbebiser. Hvis denne kokongen er i nærheten av, i eller under senga di, så er det ikke noe rart at de har tatt en rusletur over deg. Men de er ikke farlige, hvis en voksen biter deg (noe de så og si aldri gjør, de stikker heller av) så klør det i noen timer, omtrent som et lite vepsestikk. Er du allergisk mot insektbitt, det være seg insekter eller araknider, kan du få en forlenget reaksjon, men den er fortsatt ikke veldig farlig. Støvsug madrass, sengeramme over og under, rundt i alle kroker og opp i taket for å bli kvitt evt andre edderkopper på soverommet. Holder du soverommet veldig ryddig og vasker eller støvsuger minst en gang i uken, vil edderkoppene sky rommet og det vil ihvertfall ikke skje igjen.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #7 Skrevet 7. august 2012 Takk for svar! Jeg har nylig havnet i rullestol og har ikke lært meg hvordan jeg skal støvsuge enda. Nå har jeg hjemmehjelp én gang i måneden. Ringte dit isted for å høre om de kunne ta bare soverommet i dag eller i morgen, men det kunne de jo ikke så jeg må vente en uke. Urgh! Jeg får vel bare bli vant til husdyrene. Også lurer jeg på om de kan komme seg gjennom gulvet eller veggen? For jeg bor rett over en sånn jordkjeller som lukter veldig rått. Må jeg da ned i jordkjelleren og vaske hvis jeg vil at edderkoppene reiser sin kos?<br /><br /> Anonym poster: 37a50fb6a2070f27111f8351fda44712
Minya Skrevet 7. august 2012 #8 Skrevet 7. august 2012 Har du jordkjeller er den eneste måten å bli kvitt edderkoppene så og si for godt, å enten fylle igjen kjelleren med betong, eller bygge den om til et beboelig areal, med ordentlig drenering og hele pakka. Så edderkopper må du nok overleve, men et helt nytt kull i senga er ikke akkurat hverdagskost.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #9 Skrevet 7. august 2012 Det høres dyrt ut så jeg tror det enkleste blir å bytte soverom og kontor. Edderkopper på kontoret er jo nesten bare morsomt, men ikke i sengen! Det positive er jo at jeg endelig fikk somlet meg til å vaske dyne og pute. Også får jeg tester ut sofaen en uke. Takk for hjelpen folkens! Hva skulle man gjort uten KG?!<br /><br /> Anonym poster: 37a50fb6a2070f27111f8351fda44712
Minya Skrevet 7. august 2012 #10 Skrevet 7. august 2012 Lykke til, TS Det blir nok bra når du får byttet rom skal du se
Wonderbitch Skrevet 7. august 2012 #11 Skrevet 7. august 2012 Lykke til! Må bare si at du virker utrolig tøff!:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå