Gå til innhold

Grunnlag for å starte på kunsthistorie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser jo at det er generell studiekompetanse som kreves for å komme inn på kunsthistorie, men lønner det seg/er det en fordel å ha litt erfaring fra arbeid med kunst selv? Altså ha litt kunnskap om hvordan kunst skapes..teknikker etc.?

Anonym poster: 98f9215e9143663216bb738b913a6e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det trenger du ikke. Det du trenger er evne til å lese mye på engelsk og hukommelse for bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke ha noen forkunnskaper. Det begynner ganske basic, bortsett fra at du som sagt burde være flink til å lese engelsk.

Og jo, du kan få deg jobb om du studerer kunsthistorie. Du må bare tenke deg godt om når du velger fag og aller helst ha et mål med utdanningen. Men kunsthistorie er nok et fag mange bare tar for moroskyld.

Men det kan være lurt å fylle inn støttefagene med praktisk pedagogikk så du har læreryrket i bakhånd.

Men jeg har en venninne som nettopp har begynt på master i kunsthistorie. Og hun har nå fått seg jobb som forsker innen nevropsykologi på grunn av denne utdannelsen.

Nå skal det sies at hun har stått veldig på og har en lidenskapelig interesse for kunst og har bygget seg et enormt nettverk.

MEn det er altså mulig å få en bra jobb ut av dette. Bare sett deg et mål med utdanningen, jobb jævlig hardt, finn deg relevante deltidsjobber/frivillig-verv.

Anonym poster: ae7706eff88fef301074fdc9d159d2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en person med kun kunsthistorie som bakgrunn i det hele tatt ha kompetanse til å drive med nevropsykologi? Dette er da to vidt forskjellige ting. Håper virkelig du tuller.

Blir som å si at postmannen nettopp fikk jobb som kirurg pga nettverk - stakkars pasienter !!

Anonym poster: 97340fd3d1641cabb2120ab43db76a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en person med kun kunsthistorie som bakgrunn i det hele tatt ha kompetanse til å drive med nevropsykologi? Dette er da to vidt forskjellige ting. Håper virkelig du tuller.

Blir som å si at postmannen nettopp fikk jobb som kirurg pga nettverk - stakkars pasienter !!

Anonym poster: 97340fd3d1641cabb2120ab43db76a19

Det er vel forskning som går på hjernens oppfattelse av kunst og hvordan den reagerer på det da. Det vil jeg vel tro er mulig, og helt sikkert noen som forsker på DET OG!

Anonym poster: 98f9215e9143663216bb738b913a6e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du trenger ikke ha noen forkunnskaper. Det begynner ganske basic, bortsett fra at du som sagt burde være flink til å lese engelsk.

Og jo, du kan få deg jobb om du studerer kunsthistorie. Du må bare tenke deg godt om når du velger fag og aller helst ha et mål med utdanningen. Men kunsthistorie er nok et fag mange bare tar for moroskyld.

Men det kan være lurt å fylle inn støttefagene med praktisk pedagogikk så du har læreryrket i bakhånd.

Men jeg har en venninne som nettopp har begynt på master i kunsthistorie. Og hun har nå fått seg jobb som forsker innen nevropsykologi på grunn av denne utdannelsen.

Nå skal det sies at hun har stått veldig på og har en lidenskapelig interesse for kunst og har bygget seg et enormt nettverk.

MEn det er altså mulig å få en bra jobb ut av dette. Bare sett deg et mål med utdanningen, jobb jævlig hardt, finn deg relevante deltidsjobber/frivillig-verv.

Anonym poster: ae7706eff88fef301074fdc9d159d2fd

Takk for konstruktiv tilbakemelding. Det er dette jeg tenker også, at hvis man vet hva man vil så er det lettere og peile seg inn på en aktuell jobb, og jobbe hardt for det. Jeg er også veldig interessert i kunst, og jeg har sett igjennom fagene og det passer meg veldig godt. Det å starte på en bachelor for moro skyld er ikke noe jeg vurderer egentlig. Jeg har sånn ca tenkt ut hva jeg vil jobbe med. Jeg begynner å runde 30 år og jeg prøver å skulle ha et klarere mål.

Anonym poster: 98f9215e9143663216bb738b913a6e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskning som går på hjernens oppfattelse av kunst og hvordan den reagerer på det da. Det vil jeg vel tro er mulig, og helt sikkert noen som forsker på DET OG!

Anonym poster: 98f9215e9143663216bb738b913a6e65

Ja, det stemmer! Burde kanskje ha forklart bedre. Poenget var at hun har valgt sine støttefag og frie emner med omhu(nevropsykologi), og endte opp med å få denne muligheten. Har ingenting med kontakter å gjøre. Det er jo ikke akkurat sånn at hun tar seg av psykiatriske pasienter eller noe.

Hvis man bare tar smart valg og setter seg konkrete mål så kan man få seg lønnsomme jobber også innen slike fag.

Anonym poster: ae7706eff88fef301074fdc9d159d2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor tok kunsthistorie uten forkunnskaper annet enn at hun var intressert. Deretter tok hun kunst og håndtverk, relgion, engelsk, matte og pedagogikk. Etter det har hun jobbet som lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...