Silfen Skrevet 6. august 2012 #21 Skrevet 6. august 2012 Det ser ut som en løvehode, evt løvehodeblanding.
Vulpes Skrevet 6. august 2012 #22 Skrevet 6. august 2012 Kaniner er ikke gangere, i motsetning til det de fleste tror... Har man en kanin som gnager på ledninger og lignende, betyr det faktisk at den ikke har et godt liv. Takk for svar! Ja, var klar over at de ikke er gnagere, men mange kaniner liker jo tilsynelatende å gnage. Er det en absolutt sannhet at alle kaniner som har det godt ikke gnager? Jeg har lite kjennskap til kaniner, men jeg kan derimot en del om rotter, og de gnager uansett. Det er naturlig for dem. Så jeg tenkte kanskje kaniner oppførte seg noenlunde likt. Kaniner skal vel forresten ikke kun spise høy? Selv om det visstnok skal være størstedelen av kostholdet. Jeg kan ikke så mye, men googlet litt og fant blant annet dette: http://www.kaninhold.info/foring.html
Yme Skrevet 6. august 2012 #23 Skrevet 6. august 2012 Takk for svar! Ja, var klar over at de ikke er gnagere, men mange kaniner liker jo tilsynelatende å gnage. Er det en absolutt sannhet at alle kaniner som har det godt ikke gnager? Jeg har lite kjennskap til kaniner, men jeg kan derimot en del om rotter, og de gnager uansett. Det er naturlig for dem. Så jeg tenkte kanskje kaniner oppførte seg noenlunde likt. Kaniner skal vel forresten ikke kun spise høy? Selv om det visstnok skal være størstedelen av kostholdet. Jeg kan ikke så mye, men googlet litt og fant blant annet dette: http://www.kaninhold.info/foring.html Man kan mate dem med litt andre ting enn høy, men da er det viktig at man gjør det regelmessig, så systemet dems er vandt med det, og at man ikke gir dem mye. Kaniner tåler nesten ikke noe som helst. Kusina mi har en kanin som gnager litt, selv om den har det fint, men det er en generell regel at om de holder på sånn, er det fordi de er stressa og ikke føler at de har det fint. 90% av livet til en kanin, skal bestå av "klynging" og/eller kos, så om de ikke får det, blir de frustrerte, og da blir de ikke renslige, og kan gnage på ting som ledninger. Det er utrolig viktig å lese ny forskning om kaniner, om man skal ha en kanin. Det hjelper ikke å spørre i dyrebutikkene. for de aner sjeldent hva de snakker om der. De holder ikke kaninene sånn de skal en gang, og oppbevarer dem gjerne sammen andre dyr.
Silfen Skrevet 6. august 2012 #24 Skrevet 6. august 2012 Kaninene våre liker ikke høy. De gnager seg heller ut av buret enn å spise høy. Så nå lar jeg de bare gå fritt ut og inn av buret som de vil. De spiser alle mulige slags planter ute, men når de ikke liker noe så lar de vær. De hopper rundt om, men kommer alltid hjem igjen.
Silfen Skrevet 6. august 2012 #26 Skrevet 6. august 2012 Ble litt stresset av ingen høyspising siden "alle" sa de skulle ha 85 % høy i kostholdet sitt. Men, men, de ser nå ut til å trives.
Yme Skrevet 6. august 2012 #27 Skrevet 6. august 2012 Ble litt stresset av ingen høyspising siden "alle" sa de skulle ha 85 % høy i kostholdet sitt. Men, men, de ser nå ut til å trives. Har du prøvd å gi dem det intravenøst, eller som stikkpiller?
Silfen Skrevet 6. august 2012 #28 Skrevet 6. august 2012 Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forme høyet som stikkpiller.
la Flaca Skrevet 6. august 2012 #29 Skrevet 6. august 2012 (endret) Yme søtnos. Du har jo frittgående kaninkoseklump på samme måte som meg, og det liker jeg veldig! Men her er det litt vranglære ute og går også assa. Selv om kaniner ikke tilhører gnagerne så har de tenner som vokser kontinuerlig. Og hvis de ikke slipes nok så blir de for lange og bittet blir feil. Noen ganger gjør det at kaninen kvier seg for å gnage på høy, så det blir en ond sirkel. Høy alene er sjelden nok til å holde tennene i sjakk. Med mindre det er veeeeldig grovt og heavy. De må ha greiner å gnage på i tillegg. 80% høy, 10% pellets (kraftfõr) og 10 % urter og grønt er et bedre tilbud. Unger og ungdyr skal alltid ha kraftfõr. Om sommern lever de godt på det de finner ute. Så hvis man har hage ser man at verken kraftfõr eller høy minker no særlig i den grønne årstida. Men de får i seg det de skal ha av næring og fiber likevel. Tonje; som Yme så har ikke jeg heller problemer med gnaging der det ikke skal gnages. Har ledningskjulere og greiner tilgjengelig. Det er litt annerledes når kaninen er løs hele tida det der tror jeg. Endret 6. august 2012 av la Flaca
Silfen Skrevet 6. august 2012 #30 Skrevet 6. august 2012 De har masse greier hos oss og gnager de ned. De gnager ikke på treverket i buret, så jeg regner med greinene holder. Og gawd knows hva de driver med ute. Pellets spiser de (født sent i vår), det er bare høyet som ikke frister, så jeg får lage romperaketter av det.
Yme Skrevet 6. august 2012 #31 Skrevet 6. august 2012 Yme søtnos. Du har jo frittgående kaninkoseklump på samme måte som meg, og det liker jeg veldig! Men her er det litt vranglære ute og går også assa. Jeg tror ikke det er vranglære, men man veit jo aldri. Hva er det du syns er feil da? Selv om kaniner ikke tilhører gnagerne så har de tenner som vokser kontinuerlig. Og hvis de ikke slipes nok så blir de for lange og bittet blir feil. Noen ganger gjør det at kaninen kvier seg for å gnage på høy, så det blir en ond sirkel. Høy alene er sjelden nok til å holde tennene i sjakk. Med mindre det er veeeeldig grovt og heavy. De må ha greiner å gnage på i tillegg. De gnager på ting, og kaninen her vil gjerne spise pappesker og aviser, men de gnager aldri på sånne ting som ledningern, om de føler seg bra. Smule får sånne "gnagesteiner" som hu sliper tenna sine på... Har du forresten sett kaniner gjespe? Den lille, rosa, nesten tannløsa munnen dems 80% høy, 10% pellets (kraftfõr) og 10 % urter og grønt er et bedre tilbud. Unger og ungdyr skal alltid ha kraftfõr. Om sommern lever de godt på det de finner ute. Så hvis man har hage ser man at verken kraftfõr eller høy minker no særlig i den grønne årstida. Men de får i seg det de skal ha av næring og fiber likevel. Det stemmer ikke i forhold til det jeg har lest, og om Smule får noe som helst annet enn høy, blir hu veldig dårlig over tid. Bæsjen hennes begynner å feste seg i pelsen, også går hu å skvetter rødt piss over alt. Det blir sånn at jeg må barbere vekk alt håret rundt rumpa hennes, og vaske hu der 2 ganger om dagen, til hu blir frisk igjen. Jeg har også lest forskning som viser at kaniner som lever i utebur, og spiser gress og andre uteplanter, lever kortere enn andre kaniner. Tonje; som Yme så har ikke jeg heller problemer med gnaging der det ikke skal gnages. Har ledningskjulere og greiner tilgjengelig. Det er litt annerledes når kaninen er løs hele tida det der tror jeg. Her ligger ledningene strødd utover, og ingen ting blir gnagd på, utenom pappesker og stråkurven som står her, og sånt er det jo mer naturlig å prøve å spise, enn gummi og strøm heheh
la Flaca Skrevet 6. august 2012 #32 Skrevet 6. august 2012 Jeg tror ikke det er vranglære, men man veit jo aldri. Hva er det du syns er feil da? De gnager på ting, og kaninen her vil gjerne spise pappesker og aviser, men de gnager aldri på sånne ting som ledningern, om de føler seg bra. Smule får sånne "gnagesteiner" som hu sliper tenna sine på... Har du forresten sett kaniner gjespe? Den lille, rosa, nesten tannløsa munnen dems Det stemmer ikke i forhold til det jeg har lest, og om Smule får noe som helst annet enn høy, blir hu veldig dårlig over tid. Bæsjen hennes begynner å feste seg i pelsen, også går hu å skvetter rødt piss over alt. Det blir sånn at jeg må barbere vekk alt håret rundt rumpa hennes, og vaske hu der 2 ganger om dagen, til hu blir frisk igjen. Jeg har også lest forskning som viser at kaniner som lever i utebur, og spiser gress og andre uteplanter, lever kortere enn andre kaniner. Her ligger ledningene strødd utover, og ingen ting blir gnagd på, utenom pappesker og stråkurven som står her, og sånt er det jo mer naturlig å prøve å spise, enn gummi og strøm heheh Smule... Vranglæra ja, da tenkte jeg mest på gnaginga. At siden kaniner ikke er gnagere men lagomorpher så trenger/ skal de ikke gnage på ting med mindre det er no mentalt gæli med dem. Og at de skal leve utelukkende på høy. Når man tenker på hvor mye dårlig kvalitet det finnes på høy, særlig i år, så er det litt risky å fôre bare på høy syns jeg. Hvis Smule ikke tåler annet enn høy er det kanskje fordi hun er vant til å få veldig næringsfattig kost. Da legger hun igjen blindtarmslortene i stedet for å spise dem? Er det ikke de du ser? Så setter de seg fast i pelsen siden hun er langhåra. For alt jeg vet stemmer det at kaniner som lever i utebur, og spiser gress og andre uteplanter, lever kortere enn andre kaniner. Men det er litt vanskelig å luke ut akkurat hvilke faktorer som spiller inn på levealdern tipper jeg. Høy er jo gress og uteplanter i tørka form. Alfalfa, timotei og engvekster. Tror heller det er klimaet, ensomhet og andre ting som slår ut jeg. Og jeg foretrekker kortere levealder og høy livskvalitet! Lille Binker'n her lever livets glade dager for tida hvertfall, med 1 mål matfat utenfor døra. Aldri vært dårlig i magen, frøkna. Rødt piss får dem av løvetann bla. Helt normalt. Gjespende kanin er ekstremt søtt! Særlig når dem strekker de lange bakbeina sine samtidig. Raringer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå