AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #1 Skrevet 5. august 2012 Vi har en liten hund som opprinnelig kommer fra Sverige. Den har ikke skikkelige papirer og er ikke vaksinert etter 2011. Kan vi ta med denne hunden over svenskegrensen. Skal på handling i morgen der hele dagen. Kjøring en vei til Sverige er 3 timer for oss. Vi kjenner ingen i nærheten der vi bor som vi kan spørre om å passe hunden. Hva hadde dere gjort? Vi skal dra i morgen tidlig.. Anonym poster: 68a72d10ce1d04382e9fdd505229211d
Aubree Skrevet 5. august 2012 #2 Skrevet 5. august 2012 Til og fra Sverige Grensene mellom Norge og Sverige er åpne når det gjelder reise med hund. Dette betyr at du fritt kan ta med deg hunden på ferietur til Sverige uten noen form for dokumentasjon på at hunden er frisk og vaksinert. Fra http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5056&temasider.tid=17
Gjest annemor30 Skrevet 5. august 2012 #3 Skrevet 5. august 2012 (endret) Ikke dratt. Dessuten må hunden ha markkur før den kan tas tilbake men det vet du kanskje? Hentet fra mattilsynet: http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder/fra_norge/reise_med_hund__katt_og_ilder_fra_norge_97406 Endret 5. august 2012 av annemor30 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #4 Skrevet 5. august 2012 TS: Finner så mye forskjellig informasjon på nettet, lurer derfor på om noen er oppdatert på gjeldene regler per dags dato. Hvordan får vi gitt han ormekur før hjemreise, om vi er der maks 6 timer. Virker litt søkt kanskje..? Anonym poster: 68a72d10ce1d04382e9fdd505229211d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #5 Skrevet 5. august 2012 Det er nye regler på dette med hund ut og inn av Sverige, etter at det er oppdaget en type farlig innvollsorm på hund i Sverige som vi ikke har (og ikke vil ha) her. Jeg ville gått en kjempelang tur med hunden og Latt den være igjen hjemme, og så gått en god tur med dem når jeg kom hjem igjen. Jeg mener, hva skal den ta seg tiil mens dere handler? Sitte i bilen? Den har det bedre hjemme!<br /><br /> Anonym poster: fc9df20f70105b7a1f4db212fb8d06d9 3
Portvinpiken Skrevet 5. august 2012 #6 Skrevet 5. august 2012 Det er ikke så vanskelig eller hokus-pokus. En må gi markekur uansett om du er over grensen i en halvtime. Alt står på Mattilsynet sine sider. Om den ikke er vaksinert, ikke har alle papirer etc, ville jeg tatt en telefon til Mattilsynet i morgen før dere reiser. I utgangspunktet skal man på forespørsel kunne dokumentere at hunden er fra Norge. Det er anbefalt å ha med vaksinasjonskort.
Gjest annemor30 Skrevet 5. august 2012 #7 Skrevet 5. august 2012 Dessuten er det ikke lov å ha med hund inn på sentrene heller.. 1
Portvinpiken Skrevet 5. august 2012 #8 Skrevet 5. august 2012 Personlig ser jeg ingenting i veien med å ha med hunden på dagstur. Mange hunder liker å være med, og sogar kjøre bil. Så lenge en får luftet seg og strukket på seg så er det jo ingenting i veien med det. Men jeg selv ville ikke tatt noen som helst sjanser med å ta med hund over grensen hvis jeg ikke var sikker på at ALT var i orden av papirer etc, og eneste måten å virkelig finne ut av det, er å ringe direkte til Mattilsynet. Her på forumet kan man få andres erfaringer og råd og tips, men det er jo egentlig kun Mattilsynet som kan svare på dette fullt ut. Forøvrig finnes det god informasjon på Mattilsynet sine sider som en annen har linket til over. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #9 Skrevet 5. august 2012 TS: Da blir det nok bare til at vi er hjemme. Får ta Sverigetur en gang vi har hundepassere tilgjengelig eller har fått ordnet papirer og vaksiner Anonym poster: 68a72d10ce1d04382e9fdd505229211d 1
Portvinpiken Skrevet 5. august 2012 #10 Skrevet 5. august 2012 TS: Da blir det nok bare til at vi er hjemme. Får ta Sverigetur en gang vi har hundepassere tilgjengelig eller har fått ordnet papirer og vaksiner Anonym poster: 68a72d10ce1d04382e9fdd505229211d Det er jo ikke værre enn å ta en kort telefon til Mattilsynet i morgen så får du svarene. Ormekuren er ihvertfall hverken noe problem eller vanskelig. Den kjøper du i Sverige og gir hunden samme dag. Skjema fra Mattilsynet printer du ut og fyller inn. Ligger på nett.
Gjest annemor30 Skrevet 5. august 2012 #11 Skrevet 5. august 2012 Et vennepar av oss fikk bot på 25000 ved å ha med hunden uten gyldige papirer,betalte de ikke denne ble hunden avlivet. Dessuten ble den satt i karantene. Dette var riktignok i Finland men dog.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #12 Skrevet 5. august 2012 TS: Portvinpiken: Skal man stoppe ved tollen og vise frem hund og dokumentajon på at ormekur er gitt? Hvor kjøper jeg i tilfelle en slik ormekur i sverige? Virker sikkert helt lost, men har aldri vært borti dette her før... Anonym poster: 68a72d10ce1d04382e9fdd505229211d
Gjest annemor30 Skrevet 5. august 2012 #13 Skrevet 5. august 2012 Du ska skrive ut et egenmeldingskjema på mattilsynet.no og kuren kjøper du på apoteket;) Skjema skal du ha hvis du blir stoppet;)
Portvinpiken Skrevet 5. august 2012 #14 Skrevet 5. august 2012 Bruker over har svart for meg. Men ja, du behøver ikke stoppe i tollen å vise frem papirer, men skal ha de tilgjengelige for eventuell sjekk. Ormekur får du reseptfritt på apoteket både her i Norge og i Sverige, men den er litt rimeligere i Sverige. Det har ingen betydning om hunden ikke er ute av bilen når du er i Sverige, for det kan ingen uansett kontrollere, derfor MÅ du gi hunden ormekur. TS, jeg ville uansett ha tatt en kort telefon til Mattilsynet i morgen tidlig og hørt med de. Det er mange nye regler på trappene akkurat i disse tider, og da får du jo svar på om det er smart å ta den med seg uten vaksine og papirer eller ikke. Oppdater oss gjerne hva du får til svar. Lykke til :-)
Gjest annemor30 Skrevet 5. august 2012 #15 Skrevet 5. august 2012 Ormekur fås kun gjennom veterinær heretter;)
Portvinpiken Skrevet 5. august 2012 #16 Skrevet 5. august 2012 (endret) Ormekur fås kun gjennom veterinær heretter;) Ikke på Droncit nei. Dette er reseptfritt også i Norge. Viser til link: http://www.legemidde...e____82938.aspx De står sogar lett tilgjengelige på apoteket sammen med annet til dyr. Så det er bare å plukke med seg en pakke :-) Endret 5. august 2012 av Portvinpiken
Gjest annemor30 Skrevet 5. august 2012 #17 Skrevet 5. august 2012 Ikke på Droncit nei. Dette er reseptfritt også i Norge. Viser til link: http://www.legemidde...e____82938.aspx De står sogar lett tilgjengelige på apoteket sammen med annet til dyr. Så det er bare å plukke med seg en pakke :-) Ikke fått med meg endringen jeg;-) Henger 3 år etter tydeligvis;) Men takk for opplysningen;)
Gjest Cevita Skrevet 7. august 2012 #18 Skrevet 7. august 2012 (endret) Ikke at det har så mye med spørsmålet å gjøre, men jeg synes synd på en hund som skal være med på handling hele dagen, enten det er i Norge eller Sverige eller et annet land.. Hvordan hadde dere egentlig tenkt å organisere det? Jeg spør ikke for å være slem, men om noen har noen supre ideer til hvordan hunden skal få en fin og innholdsrik dag på en full handledag, så er jeg interessert i å høre hvordan dere hadde tenkt å ordne det.. Endret 7. august 2012 av Siennna
Portvinpiken Skrevet 7. august 2012 #19 Skrevet 7. august 2012 Ikke at det har så mye med spørsmålet å gjøre, men jeg synes synd på en hund som skal være med på handling hele dagen, enten det er i Norge eller Sverige eller et annet land.. Hvordan hadde dere egentlig tenkt å organisere det? Jeg spør ikke for å være slem, men om noen har noen supre ideer til hvordan hunden skal få en fin og innholdsrik dag på en full handledag, så er jeg interessert i å høre hvordan dere hadde tenkt å ordne det.. Jeg ser ikke problemet her? Jeg har ofte med meg hunder på tur både hit og dit. Sogar dagsturer og handleturer. De liker å være med. De liker å kjøre bil. De får oppleve nye ting, nye steder med masse nye interessante lukter når man lufter de, og de er slitne når de kommer hjem etter å ha opplevd spennende ting. Hva er galt med det da? Man sørger jo naturligvis for å lufte og gå turer, ha friskt vann osv. Hvis hunden synes det er greit å være med på tur og kjøre bil så er vel det en flott mulighet til litt beriket miljø. Mye morsommere enn å ligge hjemme å vente på eieren vil jeg tro.
Gjest Cevita Skrevet 7. august 2012 #20 Skrevet 7. august 2012 Jeg ser ikke problemet her? Jeg har ofte med meg hunder på tur både hit og dit. Sogar dagsturer og handleturer. De liker å være med. De liker å kjøre bil. De får oppleve nye ting, nye steder med masse nye interessante lukter når man lufter de, og de er slitne når de kommer hjem etter å ha opplevd spennende ting. Hva er galt med det da? Man sørger jo naturligvis for å lufte og gå turer, ha friskt vann osv. Hvis hunden synes det er greit å være med på tur og kjøre bil så er vel det en flott mulighet til litt beriket miljø. Mye morsommere enn å ligge hjemme å vente på eieren vil jeg tro. Kan skjønne det på litt kortere turer, men når man skal ha en hel handledag så synes jeg hundene mine har det bedre andre steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå