Gå til innhold

filetkoteletter, hjeeeelp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg kjøpte noen filetkoteletter av svin her om dagen, men har utrolig nok aldri laget koteletter før, og trenger hjelp!

Jeg er skikkelig dårlig på å steke kjøtt i stekepanna(blir alltid svidd og tørt), så jeg lurer på om jeg kan steke de i stekeovnen? evt hvor lenge, og hvor mange grader? Kan jeg bruke grillfunksjonen på ovnen?

Anonym poster: d7293a44ab67429a4b053a855bc6d814

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stek dem raskt i stekepanna ved ganske høy temperatur for å "forsegle" dem slik at ikke kjøttsafta siver ut. Legg dem i ildfast form (gjerne med lokk) på en seng av f.eks løk, gulerøtter og krydderurter, litt vann og litt smør, og stek dem ved 175-200 grader til de er gjennomstekte. Jeg bruker aldri klokke, men kan tenke meg det tar kanskje 20-30 minutter. Arrester meg gjerne, noen, hvis jeg er helt på tur ;)

AnonymBruker
Skrevet

takk for hjelpen! prøver det sånn:)

Anonym poster: e8171a7774a00f1234bc6c88fee969f8

Skrevet

Stek dem raskt i stekepanna ved ganske høy temperatur for å "forsegle" dem slik at ikke kjøttsafta siver ut. Legg dem i ildfast form (gjerne med lokk) på en seng av f.eks løk, gulerøtter og krydderurter, litt vann og litt smør, og stek dem ved 175-200 grader til de er gjennomstekte. Jeg bruker aldri klokke, men kan tenke meg det tar kanskje 20-30 minutter. Arrester meg gjerne, noen, hvis jeg er helt på tur ;)

Det er en myte at man forsegler kjøttet ved å brune det. Man gjør det bare for å få stekeskorpe :) Synes 30 minutter i tillegg til bruning høres mye ut, men ellers tror jeg det blir godt sånn du foreslår.

• Liker 2
Skrevet

Det er en myte at man forsegler kjøttet ved å brune det. Man gjør det bare for å få stekeskorpe :) Synes 30 minutter i tillegg til bruning høres mye ut, men ellers tror jeg det blir godt sånn du foreslår.

At det med bruning er en myte var jeg ikke klar over, så da lærte jeg noe nytt! Jeg jukset og slang dem rett i ovnen en gang jeg hadde det travelt, og endte med koteletter som var tørre utenpå og rå inni, men da var det nok noe annet jeg gjorde feil :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...