Gå til innhold

Er du feminist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Anonym poster: 13473b6f9a1698b9f23f76965aaa6040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Menn flest er jo machoister, så hvorfor skal ikke vi kvinner være feminister?

Anonym poster: ddb0fc527af53c5a357f0e546e5ec6e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Nei. Fordi jeg er for likeverd. Noe jeg mener vi har i dag. Eller hadde, feministene holder på å tråkke ned mannens rettigheter i støvet i rent mannehat.

Anonym poster: 2cb29e9a2f23f64a8da114c3472cd0e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom feminist tilsier forkjemper for 'likestilling i rettferdens navn' slik det gjorde den gang for tiår siden, så ja, da er jeg det. Derimot vil jeg ikke betegne med som feminist dersom det kun er kvinners rettigheter som er verdt å vende øye på, uavhengig av hvilke rettferdige forbedringer som kunne blitt stemt frem for det andre kjønn sin skyld og, dersom den situasjon skulle forekomme.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ikke av den sorten at jeg vil ha rettigheter på bekostning av menn, bare like muligheter for alle mennesker. Og vil si at vi har det i Norge nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gnækvåg

Absolutt ikke. Feminisme er en sexistisk hatideologi for og av vanskapte skapdominaer og homofile med personlige problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vi er feminister fordi kvinner blir brent i India. Vi er feminister fordi jenter i Somalia får skåret bort klitoris. Vi er feminister fordi det knapt finnes kvinnelige toppledere, og fordi kvinnelønna fortsatt ligger lang lavere enn mannslønna - for arbeid av samme verdi. Men hvis noen forteller oss at vår egen kamp mot dårlig selvbilde, spiseforstyrrelser, seksualisert vold og forskjellsbehandling på jobben ikke er relevant, så gidder vi ikke å høre på dem lenger. Våre egne historier er viktige. Det er de som har fått oss til å innse at noe er galt med et samfunn som hindrer oss i å være frie.»

Hilde Charlotte Solheim og Helle Vaagland i «Råtekst».

Om du mener feminist som å kjempe for retten til selv å bestemme hvem man vil være. Å kjempe for frihet, imot undertrykking så ja da definerer jeg meg absolutt som en feminist

Jeg er en kvinne som kjemper i mot voldtekt av begge kjønn, men ingen kan si at ikke voldtekt er mest utbredt av menn mot kvinner. Jeg vil antageligvis beskrive meg som feminist til den dagen da det er like få kvinner som menn på krisesenterene og jeg slipper å høre om jenter som lenge før sin 18 års bursdag er blitt giftet bort, om jenter som får hele klitorisen med mer skåret av. Trafficking (jeg snakker ikke om prostitusjon av ”egen fri vilje”) av kvinner og unge jenter er tilstede i nesten alle verdens konfliktsoner. Og misbruk er ikke mindre urettferdig, mindre vondt, mindre betydelig selv om det skjer i Syria, Afghanistan eller i Norge, målet er det samme.

Ja vi har komt oss opp av gjørmehullet på mange måter selv om kvinneundertrykkelse, voldekter og vold er godt utbredt enda, og feminisme er ikke som det en gang var her i landet. Det er et ord som er godt fra å være noe man kunne si med stolthet til noe skittent. ”Ottar-tøser” ”jævla rødstrømmper”, ”sexistisk hatideologi”. I tillegg til at vi har fått et mer likestilt samfunn så har vi og fått en ny type generasjon ”sinte unge menn”. Og både den sinte unge mannen og ottar tøsen blir latterliggjort, begge har sikkert havnet i kategorien fordi de ikke har fått seg noe og man latterliggjør hele konseptet. Mannehat er jeg imot, på samme måte som jeg er i mot mannsjåvinisme og nedtramping av mine rettigheter, mine friheter som ei uavhengig kvinne. Man bør kunne ha to tanker samtidig og forstå at kvinnehat og mannehat er to sider av samme sak.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er feminister fordi jenter i Somalia får skåret bort klitoris.

Så dersom man er imot mannlig omskjæring da er man en antifeminist?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom man er imot mannlig omskjæring da er man en antifeminist?

:roll:

Det er ganske snodig at du klarer å ta et sitat, fra to andre damer fullstendig ut av sammenhengen, og gi det en slik slutning. Det er nesten poengverdig i seg selv.

Jeg mener jeg skreiv noe om å ha to tanker i hode samtidig, å ja stemmer det jeg skrev faktisk noe om det.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vi er feminister fordi kvinner blir brent i India. Vi er feminister fordi jenter i Somalia får skåret bort klitoris. Vi er feminister fordi det knapt finnes kvinnelige toppledere, og fordi kvinnelønna fortsatt ligger lang lavere enn mannslønna - for arbeid av samme verdi. Men hvis noen forteller oss at vår egen kamp mot dårlig selvbilde, spiseforstyrrelser, seksualisert vold og forskjellsbehandling på jobben ikke er relevant, så gidder vi ikke å høre på dem lenger. Våre egne historier er viktige. Det er de som har fått oss til å innse at noe er galt med et samfunn som hindrer oss i å være frie.»

Hilde Charlotte Solheim og Helle Vaagland i «Råtekst».

Om du mener feminist som å kjempe for retten til selv å bestemme hvem man vil være. Å kjempe for frihet, imot undertrykking så ja da definerer jeg meg absolutt som en feminist

Jeg er en kvinne som kjemper i mot voldtekt av begge kjønn, men ingen kan si at ikke voldtekt er mest utbredt av menn mot kvinner. Jeg vil antageligvis beskrive meg som feminist til den dagen da det er like få kvinner som menn på krisesenterene og jeg slipper å høre om jenter som lenge før sin 18 års bursdag er blitt giftet bort, om jenter som får hele klitorisen med mer skåret av. Trafficking (jeg snakker ikke om prostitusjon av ”egen fri vilje”) av kvinner og unge jenter er tilstede i nesten alle verdens konfliktsoner. Og misbruk er ikke mindre urettferdig, mindre vondt, mindre betydelig selv om det skjer i Syria, Afghanistan eller i Norge, målet er det samme.

Ja vi har komt oss opp av gjørmehullet på mange måter selv om kvinneundertrykkelse, voldekter og vold er godt utbredt enda, og feminisme er ikke som det en gang var her i landet. Det er et ord som er godt fra å være noe man kunne si med stolthet til noe skittent. ”Ottar-tøser” ”jævla rødstrømmper”, ”sexistisk hatideologi”. I tillegg til at vi har fått et mer likestilt samfunn så har vi og fått en ny type generasjon ”sinte unge menn”. Og både den sinte unge mannen og ottar tøsen blir latterliggjort, begge har sikkert havnet i kategorien fordi de ikke har fått seg noe og man latterliggjør hele konseptet. Mannehat er jeg imot, på samme måte som jeg er i mot mannsjåvinisme og nedtramping av mine rettigheter, mine friheter som ei uavhengig kvinne. Man bør kunne ha to tanker samtidig og forstå at kvinnehat og mannehat er to sider av samme sak.

:takke:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt redd for å skrive dette, forrige gang jeg spurte om noe "åpenbart" fikk jeg nesten kjeft for å være dum og lat fordi jeg ikke følger med nyhetene, but here we go;

Hva betyr egentlig det å være feminist? Etter å ha lest innlegget til skreppamedleppa forstår jeg at det er forskjellige oppfatninger av det å være feminist. Kan noen opplyse meg (uten å be meg google)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke feminist. Jeg står for like rettigheter for kvinner og menn.

Anonym poster: feae2e16f19a4cb83fc4429af24922e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt redd for å skrive dette, forrige gang jeg spurte om noe "åpenbart" fikk jeg nesten kjeft for å være dum og lat fordi jeg ikke følger med nyhetene, but here we go;

Hva betyr egentlig det å være feminist? Etter å ha lest innlegget til skreppamedleppa forstår jeg at det er forskjellige oppfatninger av det å være feminist. Kan noen opplyse meg (uten å be meg google)?

Feminisme er mannehat.

Anonym poster: 2cb29e9a2f23f64a8da114c3472cd0e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste i Norge er vel imot undertrykking, voldtekt, mishandling, trafficking og kvinnelig omskjæring...

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ikke. jeg synes likestillingen å alt dette har gått forlangt. hvor er den tiden hvor damene sto å på kjøkkenet. og var hjemme å vasket og styrte.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg vil det å være feminist si at man mener kvinner bør ha samme rettigheter som menn, så ja jeg er definitivt feminist. Synes dog enkelte drar dette alt for langt til det punktet hvor kvinnen totalt overkjører mannen, og det er ikke greit, vi bør kjempe for likestilling, ikke kvinnelig dominanse.

Laurelle: Det er helt greit at kvinner kan være hjemmeværende husmødre, det er noe hver familie må bestemme for seg selv, men kvinner må da fortsatt ha valget om å la være og heller jobbe i stedet for.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg vil det å være feminist si at man mener kvinner bør ha samme rettigheter som menn

Da kunne det vel like godt vært kalt maskulinist?

Jeg er individualist. Man oppnår ikke likestilling mellom kjønnene ved å fokusere på ett av dem.

Endret av Hjulenissen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...